Interesse peiling wielen

Voordelige aankopen voor leden.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Interesse peiling wielen

Bericht door Arno »

stef666 schreef:Het is standaard leverbaar in de maat 7x16 en 7.5x17 Wat voor mij persoonlijk de goede maten zouden zijn.
Zelf zou ik achter dan liever voor 8x17 gaan, maar da's mijn persoonlijke voorkeur.. (rij ik nu ook mee)

Bye, Arno.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Oók gewoom 17 en 17 inch.
en minimaal 7 j en 8 j . Gebruik ze dan voor ( normale banden )
En mijn eigen voor de semi's. Kan ik lekker snel wisselen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:He Maik, niet zo zereneus op die kleur ingaan he! Je weet dat ze dan toch LeMansGroen-metallic worden met een zilveren velgrand :mrgreen:

Maar ik wil gewoon niet aan een 16"-17" combinatie.

SteV6
Ik ben altijd de laatste die serieus is, maar nu even niet, misschien misleid (oeps, beetje zwaar woord, niet zo bedoeld) je door die opmerking wat mensen die daar dus ook over denken. Maar de velgen een ander kleurtje geven hoeft dus niet veel te kosten :)

En waarom niet 16"- 17"? Omdat je dan nog een 400euro+ VXR ABS stuurunit moet kopen? Dat hoeft dus niet persee, afgaande op Mark zijn ervaringen.
Of is het dat je op een 16" geen 205 banden kan leggen? Ik denk het laatste :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:
En waarom niet 16"- 17"? Omdat je dan nog een 400euro+ VXR ABS stuurunit moet kopen? Dat hoeft dus niet persee, afgaande op Mark zijn ervaringen.
Of is het dat je op een 16" geen 205 banden kan leggen? Ik denk het laatste :wink:
In mijn geval........ik vindt groter mooier :!:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Of is het dat je op een 16" geen 205 banden kan leggen? Ik denk het laatste :wink:
205/45R16 zou kunnen hoewel die effe kleiner is als 195/50R16 qua omtrek. Of zelfs 205/50R16 wat nog effe dichter naar de orignele rol-omtrek van de Speedster gaat, dus nog minder kans op ABS kuren.

Bye, Arno.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

205-50-16 is ook een veelvoorkomende bandenmaat, Wat dus beter geprijsde banden en een grotere keus betekent.

p.s. de 16"+ 17" combinatie is natuurlijk ook alleen voor de rijders, Niet de poetsers Afbeelding :wink:

Maar nogmaals, Als je echt serieuze interesse hebt graag aanvullen.

1. Stef666
2. Stevenflappy
3.

p.s. Ik heb het liefst ook een 8j achter, En ga dan ook proberen of ze die kunnen maken :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik begrijp nooit helemaal niks van die discusssie over 7J etc. Wat ik wil weten is, hoe groot zijn die velgen? Dat weet ik nu 16 voor en 17 inch achter. Passen ze zo op de auto zonder verdere aanpassingen?

Als dat zo is mag je me op het lijstje zetten.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

De opzet is direct passend Piet. 7x16" voor en 8x17" achter. Mocht die 8x17" een probleem worden is 7.5x17" een goede 2e optie, Maar nog steeds direct passend :idea:

1. Stef666
2. Stevenflappy
3. Piet
4.
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

piet schreef:Ik begrijp nooit helemaal niks van die discusssie over 7J etc.
Naast de grootte van de velg (16", 17" etc) heb je als tweede belangrijke variabele de breedte van de velg. Deze wordt ook aangeduid in inches. De J die men er vaak achter zet heeft te maken met de rand van het wiel, dat ziet eruit als een J. Een 7J betekend dus een wiel met een breedte van 7 inch == 17.78cm.

Afhankelijk van de breedte van je wiel kun je bepaalde breedtes aan banden erop plaatsen. Vaak zie je bij leveranciers dat ze aangeven wat de minimale en maximale waardes zijn van de breedte van de velg waarop ze de band adviseren.
Daar komt dan weer een stukje wegliggen bij kijken. Als je aan het ene uiterste gaat zitten dan krijg je dus een band die erg breed is voor de velg. Als je dan naar het punt kijkt waar de band op de straat staat dan lijkt het een beetje hierop:

/______\

Oftewel, de onderkant van de band is breeder dan de velg, waardoor de wangen van de velg naar binnen staan.

Het andere extree is een band die erg smal is voor de velg:

\_______/

Dan krijg je dus dat de wangen naar buiten toe staan.

In het eerste geval kan je je voorstellen dat wanneer je van richting gaat veranderen met zo'n band de wangen eerst gaan bewegen. Het loopvlak van de band doet niks, maar de velg gaat bewegen t.o.v. het loopvlak. Dat geeft dus een onnauwkeuriger gevoel in de auto.

De tweede mogelijkheid heeft dat niet. De wangen staan al onder (maximale) spanning en dan heb je dus vrij directe stuur response.

Natuurlijk is niet handig om op maximums te gaan zitten. Wat ik een paar keer gezien heb zijn speedster met de standaard voorvelgen maar wel met 215 banden. Dat is dus een extreme versie van de eerste.
Arno en ik hebben achter 8J wat met 225 banden meer neigt naar de tweede optie, vandaar de voorkeur voor een 8J wiel achter.

Hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt (en niet al te veel onzin heb opgeschreven :) ).

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Thanks, Mark. Nu snap ik het.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Om te zien is de eerste optie /_____\ mooier dan de tweede \____/ maar dat is persoonlijk denk ik :!:
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Je hebt met \____/ minder last van "roll" over de wangen. Dus voor de sportieve gebruikers is dat iets beter. Maar ook dat is weer een kwestie van: De één vind het prettig, De ander weer niet...
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

stef666 schreef:Je hebt met \____/ minder last van "roll" over de wangen. Dus voor de sportieve gebruikers is dat iets beter. Maar ook dat is weer een kwestie van: De één vind het prettig, De ander weer niet...
zal ook aan de hoogte van de band liggen denk ik.
Hiervoor had ik 215/35/18 bij 8J=203.2 was wel heel direct vond ik.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

We praten nu ook alleen over 16" en 17" :wink:
Met 18" houd je alleen "spray on" rubber over Afbeelding
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Plaats reactie