Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Kop bij Freddy, onderblok bij Peterse in Epse. Hier in de omgeving bekend van de trekkertrek tuning :)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Snap ff het nieuwe bussen verhaal niet zo? Je hoefde toch maar iets meer zuigerspeling te hebben voor die ZZP/JE zuigers? Of gaan ze speciale sterkere bussen voor je fabriceren van een andere staalsoort? (Dat zal geen goedkope mod zijn denk ik dan... :bag: )

Rob heeft ook nog een set nieuwe gehoonde bussen liggen met een iets grotere boring. Met het speciale GM gereedschap wissel je die vrij makkelijk uit.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

ZIjn inderdaad bussen van een harder materiaal. Maken ze zelf. Niet goedkoop, maar op het hele verhaal ook niet echt duur. Die harde bussen die Rob heeft liggen, dat zijn er toch 3? Dat wordt dan zoeken naar een 4de.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Rob heeft dacht ik 3 stuks liggen die nog gehoond moeten worden naar de final bore, maar dacht ook een set Melling gehoonde Ecotec sleeves die een paar 100e grotere bore hone hadden dan de standaard GM sleeves. Zal 'm eens vragen.
(Ps; in de US is ook iemand die dit soort sterkere sleeves verkoopt voor ons blokje.)
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Yep, 3 Goetze bussen die gehooned moeten worden naar de juiste boring (Goetze 14-020450-00, kosten iets van 25,- p.st)
4 melling CSL326F bussen die al gehooned zijn op 3,3880" (86.0552 mm)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Even wat triggerwheel geneuzel, aangezien ik boutgaten moet boren. Ik heb dat Saab triggerwheel voor me. Omtrek 513 mm. Dat is 1,425 mm per graad. Trigger zou op 117 graden BTDC liggen. Op het wiel heb ik de meetgegevens aangegeven. In eerste instantie niet goed gemeten (scheve opstelling) op 120 graden. Dat gecorrigeert en uitgekomen op 117 graden. Dacht ik. Referentie is de trailing edge van het sync patroon. Probleem is dat 117 graden niet mooi op het gat-tand patroon past. Tand is ongeveer 3,5 mm of 2,5 graden. Gat is dan 3,5 graden. Dus de leading edge van gat 20 komt uit op 116,5 graden. Daar heb ik ook TDC gemeten. Maar dat is dus mooi niet 117 graden. Help! Daar kan zo'n motor natuurlijk nooit tegen. Wijze raad gezocht.

Heb overigens al voorgeboord. Hoop dat die gaten wat nauwkeurig zitten met m'n huis tuin en keuken spullen.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

SAAB B207R trigger is op 116,5 graden niet 117.

Net nog even op mijn Z20NET gemeten, die is 120 graden, en ik weet dat die 3,5 graden (1 gat) verdraaid is t.o.v. de B207R.

Als je het 100% zeker wil weten moet je de motor weer in elkaar zetten met de b207r triggerwiel en opnieuw meten :-/
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door timmyboy55 »

Speedster4Fun schreef:SAAB B207R trigger is op 116,5 graden niet 117.

Net nog even op mijn Z20NET gemeten, die is 120 graden, en ik weet dat die 3,5 graden (1 gat) verdraaid is t.o.v. de B207R.

Als je het 100% zeker wil weten moet je de motor weer in elkaar zetten met de b207r triggerwiel en opnieuw meten :-/
Dat wilt Rob best voor je doen aangezien hij het zelf nog niet vaak gedaan heeft :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zo'n 20x ofzo toch?? :P
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Het enige probleem is dat er nog wat onderdelen her en der door het land verspreid liggen. Excuus is nu vakantietijd. En dan ga ik ook nog met vakantie. Motor ligt in stukjes in m'n werkplaats en aardig in de weg. Heb uit pure noodzaak maar de zolder van de werkplaats verbouwd en er een raam ingezet. Heb ik wat meer ruimte. Als die motor ooit weer in elkaar gaat, stik ik van de ruimte. Kan ik kamers gaan verhuren.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Als je geen haast hebt Alex, dan meet ik het nog wel voor je na, al weet ik 99,99% dat het 116,5 is.
Bij Frank staat nog een kaal B207R onderblok. En voor een extern triggerwiel moet ik er toch nog aan meten.

20x Tim?, je zit aardig in de buurt :lol:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Speedster4Fun schreef:Als je geen haast hebt Alex, dan meet ik het nog wel voor je na, al weet ik 99,99% dat het 116,5 is.
Bij Frank staat nog een kaal B207R onderblok. En voor een extern triggerwiel moet ik er toch nog aan meten.
Ondertussen gemeten en kan je vertellen dat het 100% zeker 116,5 graden is.

Vraagje Alex, jij hebt toch een set stage2 nokkenassen van ZZperformance?
Zitten die in compcams doosjes, of van ZZperformance zelf ?
Het ziet er naar uit dat ZZperformance een andere leverancier heeft dan compcams en in mijn blok willen deze voor geen meter stationair draaien.
Lijkt er op dat de nok profielen zijn veranderd.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

De dozen heb ik in de US achtergelaten. Weet nog wel dat ze er erg mooi uitzagen. Niet dat je daar iets aan hebt natuurlijk ... Nog even gekeken:
- ZZP sticker: 03B-INT en 04B-EXH
- ingegoten: in beide EP 4622
- gegrafeert: ECO INT 8758 E6761-14 en ECO EXH 8759HR116 E6770-14

Ik heb altijd aangenomen dat ze van Compcams komen, maar volgens ZZP specs geproduceerd worden. Of dat de tandwiel key (timing, voor mij toch niet vanbelang) iets verschoven is volgens ZZP specs. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Met dank voor de 166,5 graden. Triggerwheel ondertussen geboord en klaar om gebout te worden. Wachten is op Loctite 270
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Comp Cams doosjes zien er zo uit:
comp cams.jpg
comp cams.jpg (28.52 KiB) 3736 keer bekeken
Die ZZP doosjes zijn dus anders (maar wel "luxe uitvoering" wat k zag)
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1093
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door paul »

Met dank voor de 166,5 graden.
Volgens mij schreef Speester4fun : 116,5 graden :yes: (Om misverstanden te voorkomen :wink: )
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ik had de luxe uitvoering doos, zal dus wel ZZP geweest zijn. Maar als ik ZZP was zou ik sowieso even ompakken. Anders maak je het je klanten wel heel makkelijk direct naar de bron te gaan. Je ziet op de website ook dat ze hun best doen een en ander te verdoezelen. Alhoewel, de zuigers kwamen heel duidelijk van JE. De drijfstangen staat dan weer totaal niets op, maar die komen volgens mij van Molnar of K1.

Die nokkenassen zijn toch vrij eenvoudig te meten? Is zelfs in situ nog wel te doen denk ik. Waardeloze klus ddww.
Plaats reactie