Speedster Turbo #4800
Speedster Turbo #4800
Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van de Speedster Turbo van Harry.
In het voorjaar wil ik hem terug op kenteken hebben en hem zeker ook eens meenemen naar een trackday en misschien French Frolic een keer rijden.
Er zijn al een aantal zaken aan de motor gedaan: andere nokkenassen, licht vliegwiel, balansassen verwijderd, andere downpipe.
Ook is er een oliekoeler en grotere charge cooler ingezet.
De uitlaat, drijfstangen, zuigers etc. zijn standaard.
Heb twee vragen voor de Turbo experts. Wat is het maximum vermogen dat een standaard blok aan kan? En wat is maximaal haalbaar met een grotere charge cooler achterin?
In het voorjaar wil ik hem terug op kenteken hebben en hem zeker ook eens meenemen naar een trackday en misschien French Frolic een keer rijden.
Er zijn al een aantal zaken aan de motor gedaan: andere nokkenassen, licht vliegwiel, balansassen verwijderd, andere downpipe.
Ook is er een oliekoeler en grotere charge cooler ingezet.
De uitlaat, drijfstangen, zuigers etc. zijn standaard.
Heb twee vragen voor de Turbo experts. Wat is het maximum vermogen dat een standaard blok aan kan? En wat is maximaal haalbaar met een grotere charge cooler achterin?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster Turbo #4800
Op standaard internals, de beruchte Stage 4. Rond de 300pk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Speedster Turbo #4800
Safe: 280 bhp
Bewezen safe: 300 bhp
Verklaard (door derden) safe: 330 bhp
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Bewezen safe: 300 bhp
Verklaard (door derden) safe: 330 bhp
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Speedster Turbo #4800
Als toevoeging op de derden verklaard safe:
De zuigers (van de LET) zijn veilig tot 300 bhp, de drijfstangen (zelfde als LEH) tot 330 bhp.
Dus als je een specifieke turbo in het optimale gebied laat opereren (voor de IAT's), die 330 PK produceert en rijker laat lopen voor de koeling van de zuigers kom je er dus allemaal net wel mee weg.
De zuigers (van de LET) zijn veilig tot 300 bhp, de drijfstangen (zelfde als LEH) tot 330 bhp.
Dus als je een specifieke turbo in het optimale gebied laat opereren (voor de IAT's), die 330 PK produceert en rijker laat lopen voor de koeling van de zuigers kom je er dus allemaal net wel mee weg.
Re: Speedster Turbo #4800
Dan lijkt 300pk me een verstandige grens..... Wil niet nog en blok open peuteren en opnieuw opbouwen.
Als ik het goed begrijp heb ik wel een andere turbo, uitlaat en een nieuwe mapping nodig.
Niet heel schokkend 300pk, wel met een prima koppel waarschijnlijk.
Als ik het goed begrijp heb ik wel een andere turbo, uitlaat en een nieuwe mapping nodig.
Niet heel schokkend 300pk, wel met een prima koppel waarschijnlijk.
Re: Speedster Turbo #4800
Ik heb nog een LEH turbo liggen.Co'tje schreef:Dan lijkt 300pk me een verstandige grens..... Wil niet nog en blok open peuteren en opnieuw opbouwen.
Als ik het goed begrijp heb ik wel een andere turbo, uitlaat en een nieuwe mapping nodig.
Niet heel schokkend 300pk, wel met een prima koppel waarschijnlijk.
In perfecte staat en goed voor 290 PK !
Re: Speedster Turbo #4800
Uwe Regelin mapte m'n oem z20let op 324pk en 450 nm met watergekoelde koeling, met grotere air to air koeler mapt hij ze op 309pk 450 nm
Zoals Akra aangeeft is 300pk circuit safe en een 450nm ook voor de F23 bak.
Simpel dus een LEH turbo erop, grotere luchtkoeler in de oor, andere inlaatmanifold en een 3 inch uitlaat erop....
goedkope inlaatmanifold: die Pegasus manifolds mits wat aanpaswerk
goedkopere 3 inch uitlaat : Friederich Motorsport mits aanpaswerk
goedkope grotere luchtkoeler: https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... =13&t=7105
grtz
Zoals Akra aangeeft is 300pk circuit safe en een 450nm ook voor de F23 bak.
Simpel dus een LEH turbo erop, grotere luchtkoeler in de oor, andere inlaatmanifold en een 3 inch uitlaat erop....
goedkope inlaatmanifold: die Pegasus manifolds mits wat aanpaswerk
goedkopere 3 inch uitlaat : Friederich Motorsport mits aanpaswerk
goedkope grotere luchtkoeler: https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... =13&t=7105
grtz
captain slow
Re: Speedster Turbo #4800
Grotere intercooler heb ik ook nog liggen!
Re: Speedster Turbo #4800
Dank voor de tips!
Zal eens een foto van de intercooler maken om te kijken wat er nu in zit.
Ga nu eerst langzaam aan de auto op kenteken proberen te krijgen en een rondje rijden. Eens kijken hoe leuk ik een turbo vind.
Zal eens een foto van de intercooler maken om te kijken wat er nu in zit.
Ga nu eerst langzaam aan de auto op kenteken proberen te krijgen en een rondje rijden. Eens kijken hoe leuk ik een turbo vind.
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: Speedster Turbo #4800
timmyboy55 schreef:Leuker dan een Supercharger
Hier komt de haat
Nope, volledig gelijk Timmy!!!!
captain slow
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster Turbo #4800
Gedegen advies van de stoplichtsprintmannen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Speedster Turbo #4800
Smiley schreef:Gedegen advies van de stoplichtsprintmannen
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Speedster Turbo #4800
Eerste bocht rijdt een gemiddelde NA er mij vanafSmiley schreef:Gedegen advies van de stoplichtsprintmannen
Ik zal hier wel lekker stoer doen achter mij klavier
captain slow
Re: Speedster Turbo #4800
Ik mag hier niet meer op reagerenSmiley schreef:Gedegen advies van de stoplichtsprintmannen