Verversen/aftappen koelvloeistof systeem
Verversen/aftappen koelvloeistof systeem
Weet iemand de methode om bij een 2.0 turbo het koelsysteem goed af te tappen, zodat ik het systeem kan verversen?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Verversen/aftappen koelvloeistof systeem
In de bibliotheek hier op de site: https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... 20LET).pdf
In het kort:
- dop van expansietankje af
- under tray onder motor er af
- bak er onder
- hoofd-slang onder zijde bij motor loshalen
- opvangen
- voorste undertray er af
- bak er onder
- haal radiatorslang aan inkerzijder er af
- ook deze opvangen
Dat zou het systeem goeddeels leeg moeten krijgen.
Door evt. de auto nog wat te kantelen met een krik hier en daar kan je vaak nog wat extra vloeistof er uit krijgen.
Als je nog wat extra laatste restjes er uit wilt krijgen, dan kan je nog de slangen naar de verwarming aan de voorkant los maken.
Een kleine hoeveelheid vloeistof zal altijd in het blok bijven rondhangen, maar da's meestal niet zo'n probleem omdat het volume maar beperkt is.
Makkelijkste om te vullen is een vacuum systeem, Minste problemen met luchtbellen achteraf..
'gewoon' vullen kan ook, maar let dan er op dat het radiator circuit in een 'U' vorm is en er normaal gesproken dus een dikke luctbel in/rond de radiator wil ontstaan. Daar zit ook een ontluchting voor in de slang. Bereikbaar als je de linker koplamp er uit haalt.
Deze (plastic) ontluchting niet te hard weer aandraaien. Zijn niet zo sterk en de dichting is op een kleine O-ring die bij (te) hard aandraaien juist er uit geperst wordt en het gaat lekken. Kan ook een metalen ontluchting nippel zijn. Bij deze oppassen dat de metalen insert in de slang niet los komt (ouderdom) en hij gaat lekken tussen de slang en de insert. Even een kleine slangklem er omheen lost dat wel op.
Bye, Arno.
In het kort:
- dop van expansietankje af
- under tray onder motor er af
- bak er onder
- hoofd-slang onder zijde bij motor loshalen
- opvangen
- voorste undertray er af
- bak er onder
- haal radiatorslang aan inkerzijder er af
- ook deze opvangen
Dat zou het systeem goeddeels leeg moeten krijgen.
Door evt. de auto nog wat te kantelen met een krik hier en daar kan je vaak nog wat extra vloeistof er uit krijgen.
Als je nog wat extra laatste restjes er uit wilt krijgen, dan kan je nog de slangen naar de verwarming aan de voorkant los maken.
Een kleine hoeveelheid vloeistof zal altijd in het blok bijven rondhangen, maar da's meestal niet zo'n probleem omdat het volume maar beperkt is.
Makkelijkste om te vullen is een vacuum systeem, Minste problemen met luchtbellen achteraf..
'gewoon' vullen kan ook, maar let dan er op dat het radiator circuit in een 'U' vorm is en er normaal gesproken dus een dikke luctbel in/rond de radiator wil ontstaan. Daar zit ook een ontluchting voor in de slang. Bereikbaar als je de linker koplamp er uit haalt.
Deze (plastic) ontluchting niet te hard weer aandraaien. Zijn niet zo sterk en de dichting is op een kleine O-ring die bij (te) hard aandraaien juist er uit geperst wordt en het gaat lekken. Kan ook een metalen ontluchting nippel zijn. Bij deze oppassen dat de metalen insert in de slang niet los komt (ouderdom) en hij gaat lekken tussen de slang en de insert. Even een kleine slangklem er omheen lost dat wel op.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Verversen/aftappen koelvloeistof systeem
O sorry, dat heb ik dan over het hoofd gezien!
Dankjewel!
Dankjewel!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Verversen/aftappen koelvloeistof systeem
Geen probleem!
De bibliotheek hier op de site HIER wordt nog wel eens over het hoofd gezien, maar bevat een hele berg mooie info
Bye, Arno.
De bibliotheek hier op de site HIER wordt nog wel eens over het hoofd gezien, maar bevat een hele berg mooie info
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..