Uitlaat SC400
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Uitlaat SC400
Idee is prima. Van die 'double loop' dempers zie je ook bij veel Japanse tuners uitlaten zoals van Mugen:
En dat lijkt best OK te werken.
'Kruisende' gassen door de dempingswol is niet echt een probleem, want de weerstand door de wol is zoveel hoger als door de (open) pijp dat het maar marginaal is.
Wel valt er evt. hier dus nog te spelen met pijp lengte's en frequenties omdat je nu 'herrie' van 2 kanten in de demper brengt kan je dat gebruiken om weer bepaalde frequenties (extra) te proberen uit te doven.
Voor de U-bocht aan het eind zou je idd. bovengenoemde oplossing van een 'omkeer' kamer maken aan het eind van de demper kunnen doen.
Mocht je toch een 'U' willen doen, pak dan wel een bocht die is gemaakt uit 2 halve 'schalen' die op elkaar zijn gelast om de bocht te maken. Die zijn veel compacter te maken als gebogen versies maar nog steeds mooi qua stroming.
Een mandrel-bent (2D meestal) 3" 180 graden wordt best wel een 'dikke' bocht anders..
Vaak verkocht als 'donut' die je dan kan zagen op de hoek die je wilt maar ook als ready-made stukken in 90 of 180 graden:
Bye, Arno.
En dat lijkt best OK te werken.
'Kruisende' gassen door de dempingswol is niet echt een probleem, want de weerstand door de wol is zoveel hoger als door de (open) pijp dat het maar marginaal is.
Wel valt er evt. hier dus nog te spelen met pijp lengte's en frequenties omdat je nu 'herrie' van 2 kanten in de demper brengt kan je dat gebruiken om weer bepaalde frequenties (extra) te proberen uit te doven.
Voor de U-bocht aan het eind zou je idd. bovengenoemde oplossing van een 'omkeer' kamer maken aan het eind van de demper kunnen doen.
Mocht je toch een 'U' willen doen, pak dan wel een bocht die is gemaakt uit 2 halve 'schalen' die op elkaar zijn gelast om de bocht te maken. Die zijn veel compacter te maken als gebogen versies maar nog steeds mooi qua stroming.
Een mandrel-bent (2D meestal) 3" 180 graden wordt best wel een 'dikke' bocht anders..
Vaak verkocht als 'donut' die je dan kan zagen op de hoek die je wilt maar ook als ready-made stukken in 90 of 180 graden:
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Uitlaat SC400
Ik krijg het plaatje niet groter jammer genoeg... Dit is een Friederich Motorsport 3 inch demper voor de turbo. Helaas is dit een 1ste type demper van hun. Er is ondertussen een 'Tullet' type in het gebruik. Mss even contacteren???
(link van het plaatje)
https://www.google.be/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
captain slow
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
Dat zou er dus in het geval van Frank, expansie kamer of resonator, zo uit zien:
En van Arno, uitdoven van bepaalde frequencies (kan op meerdere manieren, dit is er een van waarbij je looptijdverschil gebruikt):
Of een combinatie, waarbij je voor uitdoving de weerkaatsing van de doodlopende buis gebruikt
En natuurlijk heeft alles zo z'n voor en nadelen en is er geen clear winner. En natuurlijk moet het ook nog zo in elkaar kunnen worden gezet dat je in ieder geval bij het absorptie gedeelte kan komen. Afijn, food for thought. Ik ga ook eens aan die frequencies rekenen. Iemand hier die eens een frequentiespectrum heeft opgenomen rond de 6000 RPM? Liefst zonder demper.
@Arno: ik heb twee zg. korte bochten op elkaar gezet en die zijn hoh 124 mm, dus die bocht is goed haalbaar. Niet ideaal, maar zo'n korte bocht dempt ook nog wat. Zo'n donut heb ik nog nooit gezien. Die zou ik alleen voor de heb al kopen. Prachtig zo'n ding. Helemaal als je die lasnaden wegwerkt en 'm polijst.
@Tibby: voor de turbo is het allemaal wat makkelijker omdat de turbo zelf een hoop herrie weghaalt. Maar zelfs dan snap ik zo'n uitlaatbouwer niet. Hebben ze alle mogelijkheden om het goed te doen en in plaats daarvan gaan ze wat in elkaar zetten met standaard componenten. Is iemand in de UK bezig met een dergelijk idee voor de Tullett, een extra dempertje in het stuk van de hoofddemper naar de tips. Maar dat hele volume is beschikbaar voor de demper, dus waarom dat niet gebruiken?
En van Arno, uitdoven van bepaalde frequencies (kan op meerdere manieren, dit is er een van waarbij je looptijdverschil gebruikt):
Of een combinatie, waarbij je voor uitdoving de weerkaatsing van de doodlopende buis gebruikt
En natuurlijk heeft alles zo z'n voor en nadelen en is er geen clear winner. En natuurlijk moet het ook nog zo in elkaar kunnen worden gezet dat je in ieder geval bij het absorptie gedeelte kan komen. Afijn, food for thought. Ik ga ook eens aan die frequencies rekenen. Iemand hier die eens een frequentiespectrum heeft opgenomen rond de 6000 RPM? Liefst zonder demper.
@Arno: ik heb twee zg. korte bochten op elkaar gezet en die zijn hoh 124 mm, dus die bocht is goed haalbaar. Niet ideaal, maar zo'n korte bocht dempt ook nog wat. Zo'n donut heb ik nog nooit gezien. Die zou ik alleen voor de heb al kopen. Prachtig zo'n ding. Helemaal als je die lasnaden wegwerkt en 'm polijst.
@Tibby: voor de turbo is het allemaal wat makkelijker omdat de turbo zelf een hoop herrie weghaalt. Maar zelfs dan snap ik zo'n uitlaatbouwer niet. Hebben ze alle mogelijkheden om het goed te doen en in plaats daarvan gaan ze wat in elkaar zetten met standaard componenten. Is iemand in de UK bezig met een dergelijk idee voor de Tullett, een extra dempertje in het stuk van de hoofddemper naar de tips. Maar dat hele volume is beschikbaar voor de demper, dus waarom dat niet gebruiken?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Uitlaat SC400
Tja, de meeste (speedster) uitlatenbouwers zijn toch een soort veredelde pijpfitters die standaard componenten aan elkaar verbinden.
Uitzondering hierop is misschien 2Bular, die dan nog wat aparts heeft geprobeerd met de H1/H2 dempers met een soort van reflectiekamers erin...
Ik heb zelf ooit eens gekeken of de Titanium dempers van een Corvette Z06 niet bruikbaar zouden zijn. Lekker licht.
Ongeloofelijk simpel inwendig met vrij kleine pijpjes, maar voilgens de Corvette mannen toch pas restrictief boven de 500pk. (wel 2 stuks) :
Uitzondering hierop is misschien 2Bular, die dan nog wat aparts heeft geprobeerd met de H1/H2 dempers met een soort van reflectiekamers erin...
Ik heb zelf ooit eens gekeken of de Titanium dempers van een Corvette Z06 niet bruikbaar zouden zijn. Lekker licht.
Ongeloofelijk simpel inwendig met vrij kleine pijpjes, maar voilgens de Corvette mannen toch pas restrictief boven de 500pk. (wel 2 stuks) :
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Uitlaat SC400
En een demper met zo'n reflectie-omkeer zijde aan 1 kant is exaact hoe de Elise demper ook werkt. (zie pag 4):
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat SC400
Hoe zit het met je flow als je dergelijke absorbtie-kamers gaat toepassen?
Bij een turbo moet je feitelijk 1 aan-een-gesloten pijp hebben om de flow te optimaliseren. Hoe minder tegendruk hoe beter.
Met zo'n absorbtie-kamer krijg je turbulentie. Geen idee of je dat wilt voor een SC?
Succes iig. Altijd leuk zo'n uitlaat bouwen
Bij een turbo moet je feitelijk 1 aan-een-gesloten pijp hebben om de flow te optimaliseren. Hoe minder tegendruk hoe beter.
Met zo'n absorbtie-kamer krijg je turbulentie. Geen idee of je dat wilt voor een SC?
Succes iig. Altijd leuk zo'n uitlaat bouwen
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
ZO weinig mogelijk tegendruk geldt eigenlijk voor elke 4-takt uitlaat, turbo of niet. Bij een turbo wat meer, omdat je de stroming in stand wilt houden. Maar elke tegendruk (dat is dus the druk die het gas ziet op het moment dat het de cilinder verlaat) veroorzaakt verlies. Wat je wel kunt proberen is een soort vacuum te creeren net na de uitlaatklep, zodat de gassen er als het ware uitgezogen worden. Dat woordgebruik is trouwens net zo verkeerd als zoiets als heat soak. De gassen die de cilinder verlaten komen eenvoudig in een andere kamer terecht met een bepaalde druk. Als je helemaal geen uit laat hebt is dat gewoon atmosferische druk. Stuk pijp eraan: wat meer dan atmosferisch oftewel 'tegendruk'. Stuk getunende pijp eraan en je kan het pulsgedrag gebruiken om een vacuum (=minder dan atmosferisch) te creeren. Probleem is dat dat frequentie afhankelijk is. Of in motor termen, toerental afhankelijk. En omdat de wet van behoud van ellende nog steeds geldt, dat zo'n getunende buis ook overdruk (=meer dan atmosferisch) kan veroorzaken bij de klep. Dus je moet er wel een beetje voorzichtig mee zijn. Zelfde principe als die kwart lambda reflectie of half lambda splitsing. Werkt prima om geluid uit te doven, maar ook om het te versterken.
De Turbo uitlaat werkt trouwens vrijwel geheel met kamers. Net zoals vrijwel elke OEM uitlaat zelf als het een turbo motor is.
Expansie kamer: kamer die met name bedoeld is de gassen te laten expanderen. Daarbij is het volume tov de inlaat en uittreed opening van belang om goede geluiddemping te krijgen.
Resonatie kamer: kamer die met name bedoeld is bepaalde frequenties te dempen. Daarbij is vooral de afmeting van de kamer tov de te dempen frequenties van belang
Elke expansie kamer funtioneert ook min of meer als resonantie kamer en andersom. Alleen is een resonatie kamer veel te klein om goed dienst te doen als expansie kamer en een expansie kamer veelal weer veel te groot om effectief dienst te doen als resonantie kamer.
De Turbo uitlaat werkt trouwens vrijwel geheel met kamers. Net zoals vrijwel elke OEM uitlaat zelf als het een turbo motor is.
Expansie kamer: kamer die met name bedoeld is de gassen te laten expanderen. Daarbij is het volume tov de inlaat en uittreed opening van belang om goede geluiddemping te krijgen.
Resonatie kamer: kamer die met name bedoeld is bepaalde frequenties te dempen. Daarbij is vooral de afmeting van de kamer tov de te dempen frequenties van belang
Elke expansie kamer funtioneert ook min of meer als resonantie kamer en andersom. Alleen is een resonatie kamer veel te klein om goed dienst te doen als expansie kamer en een expansie kamer veelal weer veel te groot om effectief dienst te doen als resonantie kamer.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
Hoe zijn die binnenschotten trouwens gelast? Die van die Corvette ziet eruit alsof ze puntlassen hebben weggeboord terwijl die van de Elise eruit ziet alsof het van binnen is gedaan. Maar ik neem aan dat ze daarvoor geen smurfen met lastoorsen gebruiken. Zou wel handig zijn zo'n smurf
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Uitlaat SC400
De Elise variant heeft de schotten onderling met stangen aan elkaar, maar niet aan de buiten-wand (nou ja, wanden, want dubbelwandig) vastgemaakt.aboellaard schreef:Hoe zijn die binnenschotten trouwens gelast?
Ze produceren de dempers door de buiten-wand in de juiste vorm te rollen/vormen en die dan te lassen tot ze de 'koker' hebben.
Het binnenwerk wordt in 2 delen (links en rechts) 'open' op de bank gemaakt en met een paar stangen aan elkaar gekoppeld. Dan wordt het hele zaakje vanaf iedere kant in de koker geperst (rechts is natuurlijk heel simpel..) en krimpen ze de randen als een conservenblik 'om' en is het hele zaakje vast en dicht. Dan steken ze de uitlaat pijpjes door gaten in de zijwand en miggen die dan vast aan de buitenkant.
Even de ophangbeugels aan de buitenkant er nog op miggen en klaar. Denk dat ze zo'n ding met de juiste mallen en pers in een minuut of 5 in elkaar hebben.
Goed deel van de geluids-reductie hier komt ook door de dubbelwandige constructie waardoor het uit-treden van de geluidsgolven door de huid van de demper sterk wordt verminderd. Andere oplossing daar is om een sterk geplooide huis te gebruiken zoals wel meer OEM dempers om zo de resonantie frequentie van de huid zo ver uit de uitlaat frequentie range te halen dat hij niet mee gaat trillen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
OK, en de sporen die je op de binnenkant van de buitenwand ziet komt door het trillen van de schotten. Ik zie nu ook die bouten inderdaad. Simpele constructie. Je zou ook draadeinden door kunnen trekken en een kant lassen, de ander kant met die draadeinden bouten. Zat al aan draadeinden te denken. Heb ik ook bij het luchtfilterhuis gebruikt. Op dezelfde manier, maar dan wel een stuk korter. Maakt het allemaal wel makkelijker.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
Het is uiteindelijk toch een schottenknalpijp geworden. Ongeveer deze (met wat wijzigingen in het werk):
Dus twee kamers, de eerste wat langer dan de tweede. Schot in de eerste kamer is geperforeerd en doet alleen dienst als versteviging. De einddeksels dubbel met geperforeerde plaat en wol van roestvaste schapen ertussen. In metaal ziet het er ongeveer zo uit:
Ik moet nog een wandje lassen. Zit nu vast met schroeven omdat het nogal een heisa is om die wanden/deksels er in te krijgen als het demperhuis wat is vervormd door PostNL. Binnen moeiloijk bij te komen, dus wordt waarchijnlijk proplassen. De eindtuut wat langer gehouden zodat inkorten op de maat van het eindstuk kan. Dan nog de plaats van de hangers bepalen en de bocht hechten. Daarna kan het zooitje naar Jelmer voor mooi laswerk.
Nog wat plaatjes van het binnenwerk:
Dus twee kamers, de eerste wat langer dan de tweede. Schot in de eerste kamer is geperforeerd en doet alleen dienst als versteviging. De einddeksels dubbel met geperforeerde plaat en wol van roestvaste schapen ertussen. In metaal ziet het er ongeveer zo uit:
Ik moet nog een wandje lassen. Zit nu vast met schroeven omdat het nogal een heisa is om die wanden/deksels er in te krijgen als het demperhuis wat is vervormd door PostNL. Binnen moeiloijk bij te komen, dus wordt waarchijnlijk proplassen. De eindtuut wat langer gehouden zodat inkorten op de maat van het eindstuk kan. Dan nog de plaats van de hangers bepalen en de bocht hechten. Daarna kan het zooitje naar Jelmer voor mooi laswerk.
Nog wat plaatjes van het binnenwerk:
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
... en de andere kant:
Dus de gassen gaan eerst via een dichte 76 mm buis naar de grote kamer, waar die buis een geperforeerde buis wordt. Vanuit die kamer gaan twee geperforeerde buizen naar de kleinere kamer en vandaar uit met een korte bocht naar het eindstuk, die door de eerste kamer loopt. Heb nog wat zitten rekenen aan destructieve interferentie (of noise cancelling), maar dat schiet dus helemaal niet op. Bij 6000 RPM heb je een kwart lambda van rond de 2,5 tot 3 meter, afhankelijk van de uitlaatgastemperatuur. Pas rond de 1000 Hz, of de vijfde harmonische, kom je bij dimensies die nog enigzins haalbaar zijn. En pas bij de tiende, rond 2000 Hz kan je echt wat doen. Probleem is dat je niet alleen destructieve, maar ook constructieve interferentie (of noise amplification) heb. Bij een halve golflengte. Je moet dus goed uitkijken met wat je doet en daarvoor moet je eigenlijk vrij precies de temperatuur en de snelheid van het gas weten. Wat wel zou werken is een Helmholz resonator, maar die is dan weer heel frequentie specifiek. Afijn ook de reden dat ik het eindpijpje kort heb gehouden en er een bocht in heb gezet. Die werkt niet lekker als resonator icm die laatste kamer. Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Dus de gassen gaan eerst via een dichte 76 mm buis naar de grote kamer, waar die buis een geperforeerde buis wordt. Vanuit die kamer gaan twee geperforeerde buizen naar de kleinere kamer en vandaar uit met een korte bocht naar het eindstuk, die door de eerste kamer loopt. Heb nog wat zitten rekenen aan destructieve interferentie (of noise cancelling), maar dat schiet dus helemaal niet op. Bij 6000 RPM heb je een kwart lambda van rond de 2,5 tot 3 meter, afhankelijk van de uitlaatgastemperatuur. Pas rond de 1000 Hz, of de vijfde harmonische, kom je bij dimensies die nog enigzins haalbaar zijn. En pas bij de tiende, rond 2000 Hz kan je echt wat doen. Probleem is dat je niet alleen destructieve, maar ook constructieve interferentie (of noise amplification) heb. Bij een halve golflengte. Je moet dus goed uitkijken met wat je doet en daarvoor moet je eigenlijk vrij precies de temperatuur en de snelheid van het gas weten. Wat wel zou werken is een Helmholz resonator, maar die is dan weer heel frequentie specifiek. Afijn ook de reden dat ik het eindpijpje kort heb gehouden en er een bocht in heb gezet. Die werkt niet lekker als resonator icm die laatste kamer. Ben wel benieuwd naar het resultaat.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Uitlaat SC400
Netjes!! En zeer benieuwd hoe dit gaat klinken.
(Veel inspiratie van de Elise demper gehad zie ik... )
(Veel inspiratie van de Elise demper gehad zie ik... )
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitlaat SC400
Beetje inspiratie van alle kanten. Meeste schottendempers werken met twee, of meer, expansiekamers en een resonator. Probleem is dat die expansiekamers afhankelijk zijn van de diameter van de intredende buis. Dus gekozen voor zo groot mogelijke kamers waarbij de tweede ongeveer 60% van de eerste is. Bepaald geen rocketscience. Ik had alleen de buitenwand ook dubbel uit willen voeren door een ondermaat ovale behuizing te nemen. Ik wilde dat alleen geperforeerd hebben. Helaas niet leverbaar. Jammer, want dan absorbeer je ook nog. En het ding weegt al genoeg, dus nog meer staal ...