aboellaard schreef:tibby schreef:
Het probleem licht bij m'n luchtfilter wss. Laat te veel onzuiverheden door waardoor de MAF aangetast wordt....Beste is natuurlijk de oem papieren filtratie....Maar daar ben ik niks mee...
Leuk dat iedereen het nog steeds over een papieren filter heeft. Dat heet ondertussen 'non woven filter media'
Ik doe een project met een van de grootste filterfabrikanten ter wereld en ben ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van die 'papieren' filters. Zo te zien heb je nu een geolied filter en dan veroorzaakt met name de olie de verontreiniging voor je MAF sensor. Zou je ook je MAF sensor eens kunnen proberen te reinigen. En die olie vervuiling zou ook minder moeten worden naarmate het filter langer gebruikt wordt. Altijd aannemend dat je dat ding niet elke 1000 kilometer van nieuwe olie voorziet dan. Leuk weetje, een filter wordt efficienter naarmate de vervuiling toeneemt. Efficientie hier in de zin van hoeveel deeltjes er procentueel uitgefilterd worden, wat weer afhangt van de grootte van de deeltjes. Dus wat efficientie betreft kan je een filter beter een tijdje langer gebruiken. Alleen neemt de drukval over het filter natuurlijk ook toe naarmate de vervuiling toeneemt. Maar voor je motor is het dus beter om een beetje vervuild filter te gebruiken.
Nog een leuk weetje, voor het testen van filters is er -uiteraard- een ISO standaard en wordt er gebruik gemaakt van zg. test dust. Daar is natuurlijk een ISO spec voor. En dat is dus gewoon Arizona woestijnzand. Gefilterd om een bepaalde deeltjesgrootte te garanderen. Behoorlijk duur spul voor gewoon zand.
Ik ben benieuwd met welke filter je op te proppen komt
Nope, ik heb een dryflow filter, zonder olie dus.
De reden dat ik hem zoveel kuis is dat hij nogal klein uitvalt voor het vermogen en ik wil dat ik maximale flow heb! Stel je voor dat ik 2 of 3 pk minder heb
Het is dan ook weer een hobby he
Filtratie: (deze mooie marketing uitleg)
Sandtler = X-air= Sprint filters (heb navraag gedaan)
The innovative polyester Sprint Filter P08 air filter stands apart from all other special cotton air filters for its increased air permeability along with its more efficient filtration and easy maintenance. We can clearly demonstrate that air permeability compared to a common special cotton air filter is distinctly superior. The increase in air permeability and better performance in comparison with common cotton special filters is mainly due to two essential elements: the filtering material structure is made of polyester and the filter’s folds are higher. These folds are what allow for the highest filtering surface on panel filters (20 mm) and work to the fullest advantage of air permeability and the quality of dirt filtration. Moreover, the total absence of oil to contain dirt allows for increased air entry with equal surface area. Furthermore, when considering that the filtering surface is very wide, an increase in air flow of approximately 25% is obtained in comparison with a cotton filter, working to the fullest advantage of the engine’s performance and the guaranteed protection of increased filtration.