Uitlaat SC400

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

En de hele uitlaat:
mini-DSC_1614.JPG
mini-DSC_1614.JPG (74.2 KiB) 3433 keer bekeken
Als je van die v-band klemmen gebruikt, moet je dus wel beseffen dat die dingen bepaald niet vergevingsgezind zijn. De bocht had ik opgemeten en vanaf tekening laten maken. Om tijd te sparen. Is dus 12 mm te lang, wat betekend dat de demper 12 mm uit het midden komt. Daar moet dus 12 mm vanaf. Nieuwe flens lassen ed. Was beter geweest direct na de kat een verbindingsstuk met klem te gebruiken zodat je nog wat kan schuiven. Nu maar hopen dat het gat in de achterclam goed uitkomt. Nog even die nare bocht. Komt gelukkig niet dichter bij het achterwiel. Vandaar ook die twee 1D bochten.
mini-DSC_1615.JPG
mini-DSC_1615.JPG (88.96 KiB) 3427 keer bekeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door S. Gonzales »

Super :thumbsup: Weer een stap in de goede richting.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

Ziet er goed uit :thumbup:

Schroom trouwens niet om een dun laagje uitlaat montage pasta (Holts Firegum oid.) op de V-band flenzen te smeren bij de montage. Helpt een stuk om ze echt helemaal gas-dicht te krijgen is mijn ervaring.

BIj loshalen haal je dat er zo weer af met een schuursponsje of zo..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Had ik gezien ja. Uitlaatpasta of kopervet. Lijkt uitlaatpasta me beter.

Volgende miniproject zijn de hitteschilden. Maar het einde is in zicht ... hopelijk. Zat al te denken om 'm te schorsen en over een paar maanden verder te gaan. Maar het is elke keer weer van 'ach nog een paar dagen werk'.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door timmyboy55 »

Als je Vband flenzen hebt met zon stuk wat in elkaar schuift moet je er absoluut niets tussen smeren.
Goede Vband flenzen zijn op elkaar gedraaid en zouden gasdicht moeten zijn.
Beste is dus niks erop smeren, je wilt geen product (ruimte) tussen de flenzen. Geproduceerde kool dicht het uiteindelijk helemaal indien het niet 99.9% dicht is
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

JM adviseert kopervet. Powersprint, waar die flenzen vandaan komen, adviseert uitlaatpasta. Kan je ook vertellen dat die flenzen theoretisch best goed pas zitten, maar na het lassen zit er hier en daar toch wat ruimte in. Bij die vervelende bocht was dat zelfs een mm of 2. Vervorming door het lassen. Dat is dus niet goed, maar al die v-band flenzen hebben wel iets speling na het lassen. En dat terwijl ze het in een mal met de tegenflens erop lassen. Ik dacht zelf eerst ook er niets tussen te stoppen, maar hou me toch liever aan het advies.

Heb die vervormde flens er net afgeslepen, en die is nu dus weer gewoon recht. Vervorming zat in het stukje pijp.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door timmyboy55 »

Meestal las je inderdaad met de 2 delen stevig op elkaar geklemd met de klem. Zou dan niet mogen vervormen :(
Voor zover ik weet hoef je er nooit iets op te smeren. Maargoed, die gasten doen het ook wel wat vaker
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

In case of any doubt, follow Arno's advice :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door S. Gonzales »

Yep! Arno for president. :thumbup: :jump:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

timmyboy55 schreef:Meestal las je inderdaad met de 2 delen stevig op elkaar geklemd met de klem. Zou dan niet mogen vervormen :(
Vervorming ontkom je bijna niet aan met lassen van dit soort spul. RVS 'werkt' nu eenmaal enorm.

Minimaliseren kan je wel, maar dan heb je weer een vriendelijke machinebankwerker nodig. Als die uit een alu blok een pasend 'tegendeel' draait van een V-band en die nog eens strak passend een deel in de flens laat vallen, dan de zaak met een klem vast zetten en dan trekt dat alu blok veel van de warmte er uit en beperkt het uitzetten en krimpen.

Ook lassen in kwadranten en en etappes om de opwarming en vervorming te beperken kan helpen.

Ook heb je V-band flenzen die vrijwel de binnen-diameter van de pijp zijn en waar alleen helemaal aan het einde een inkeping in gefreesd is. Die las je dus feitelijk zo'n beetje 'aan' de pijp en niet zoals de meeste er 'overheen'. Door de extra dikte en het 'verder weg' lassen vervormen die ook minder.

En je hebt V-bands met een 'male' en 'female' kant waar aan de flens kant ze niet plat tegen elkaar zitten, maar in elkaar grijpen. Die zijn ook wat minder gevoelig voor lekken..

Achteraf een reguliere V-band even vlakken op een goede band schuurmachine met een hoge grit waarde moet je meestal zo'n beetje altijd wel doen om ze goed op elkaar te laten passen.
Voor zover ik weet hoef je er nooit iets op te smeren. Maargoed, die gasten doen het ook wel wat vaker
Klopt.. Officieel hoort een V-band 'droog' en zonder dichting te worden gemonteerd.

In de praktijk is dat nog wel eens wat weerbarstiger, vooral wanneer APK eisen met lambda waardes gehaald moeten worden en een miniem uitlaat lekje 'm parten speelt.. :)

Er zijn zelfs van die dunne stalen pakkingen te koop voor V-bands zoals op reguliere flenzen worden gebruikt voor de echt 'moeizame' gevallen.

Gaat dus ook niet om grote klodders pasta, maar net een klein laagje er op. Mijn ervaring is dat dit bij de montage van V-bands ook helpt om ze onderling nog wat te laten schuiven en centreren terwijl je de klem aandraait. 'Droog' willen ze nog wel eens op elkaar grijpen terwijl ze niet lekker in lijn liggen.

Dat probleem heb je met V-bands die zelf dus al in elkaar grijpen op de flens niet (die centreren daarop), maar daar moet je dan weer voldoende flex in de rest van je systeem hebben om evt. een onderdeel als een kat er tussenuit te kunnen schuiven om die flenzen uit elkaar te krijgen.

Aka. ieder voordeel hep z'n nadeel :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Ik heb het M/V type, dus de bandschuurmachine gaat het niet worden. Viel me bij het hechten van de nieuwe flens op dat de diameter behoorlijk ruimer was dan bij eerdere flenzen. De nieuwe gaat meer richting 77 mm of meer. De andere die ik heb gehecht klemden. Om die ruimte op te vullen, heb je natuurlijk meer materiaal nodig en dus meer warmte.

Maar dan die hitteschilden. Wat een waardeloos werk
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Viel me bij het hechten van de nieuwe flens op dat de diameter behoorlijk ruimer was dan bij eerdere flenzen. De nieuwe gaat meer richting 77 mm of meer. De andere die ik heb gehecht klemden.
Ja.. 'Nominale' buis-diameter en flens diameters willen nog wel eens eeeh... niet erg consistent zijn... Kan flink verschillen tussen leveranciers en dan nog de gevallen waarin bepaalde leveranciers weer metrisch werken en daarmee 'inch' pijp (proberen te) benaderen, maar dus niet helemaal. Zie je met 2" pijpjes ook duidelijk.. 'Echte' inch pijp is 50.8mm, maar een hoop wat te koop is als 2" is dus metrische 50.0mm of kleiner.
Om die ruimte op te vullen, heb je natuurlijk meer materiaal nodig en dus meer warmte.
Niet alleen dat, maar alles wat je vult krimpt ook nog eens wanneer het afkoelt, dus gaat het knijpen/wringen.

Maar goed.. Daar doe je allemaal weinig aan tenzij je investeert in zo'n hydraulische buis-spreider om dit soort gevallen de buis helemaal strak passend in de flens te maken.

Alleen zijn die voor de hobby-bouwer nogal prijzig, dus niet echt een optie..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie