grafiek lezen
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: grafiek lezen
Gelukkig zijn wij geen specialisten Is hetzelfde bij artsen trouwens, vraag er twee om een mening en je krijgt twee verschillende. Ik zou naar de partij gaan die je het meest vertrouwd en daarmee verder gaan. Ik kan er overigens nog steeds niet bij. Die restrictor van Sooike is wel een hele goede. Dat geldt eigenlijk voor elke restrictie voor de Rotrex, dus bijvoorbeeld ook het luchtfilter oid. Heb je deze vraag wel eens neergelegd bij de leverancier van de kit, of de producent? Ik heb toch het gevoel dat het iets heel duidelijks moet zijn
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: grafiek lezen
Mocht ik de indruk gewekt hebben dat ik de kennis van Speedsterleden aanval dan hierbij mijn verontschuldigingen.
Verder:
Hel luchtfilter heb ik al vervangen voor een groter exemplaar.
Het enige wat ik nog niet gecontroleerd heb is de intercooler maar wat kan daar in zitten, olie aanslag van de carter ontluchting ??
Blijft een feit dat bij een restrictie NA de compressor de bov al bij laag toeren zou moeten afblazen.
Dan de Rotrex zelf:
Is de interne aandrijving/versnelling een directe overbrenging of zit er een slipkoppeling werking in.
Verder:
Hel luchtfilter heb ik al vervangen voor een groter exemplaar.
Het enige wat ik nog niet gecontroleerd heb is de intercooler maar wat kan daar in zitten, olie aanslag van de carter ontluchting ??
Blijft een feit dat bij een restrictie NA de compressor de bov al bij laag toeren zou moeten afblazen.
Dan de Rotrex zelf:
Is de interne aandrijving/versnelling een directe overbrenging of zit er een slipkoppeling werking in.
- Bijlagen
-
- p98800_200_140.jpg (17.72 KiB) 2678 keer bekeken
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: grafiek lezen
Hier heb je een link waarmee je het ' Rotrex Technical Handbook ' kan downloaden. Op blz 9 staat het principe van de aandrijving uitgelegd.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... ZaVTtN2l7V
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... ZaVTtN2l7V
A thing of beauty is a joy forever!
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: grafiek lezen
Dat handboek geeft echt veel informatie, dus altijd handig om door te lezen. Zit een koppeling in die Rotrex, maar als dat het probleem is, is ie al lang naar de maan. De BOV wordt aangestuurd door het vacuum in het inlaatspruitstuk. De veerspanning in de BOV bepaald wanneer, dus bij hoeveel vacuum, die opend. Sterke veer, hoog vacuum nodig om hem open te gooien. Bij een Rotrex gebruik je het best een slappe veer, dat in tegenstelling tot een hoop turbo's. Als jij gewoon bij 100 kmh aan het cruisen bent, is er een vacuum in je inlaatspruitstuk en heb je dus kans dat de BOV afblaast. Maar dat heeft niets te maken met het probleem waar je mee zit. Dat gaat over overdruk. Dus die BOV staat dicht en doet niets. Waar het eigenlijk over gaat is waarom je niet boven die 1.2 bar uitkomt, terwijl die Rotrex dan net lekker op stoom komt.
Waar ik nog aan zat te denken is dat de motor dan opeens (!) efficienter wordt. In neem aan dat er variable kleptiming in zit en wat andere truukjes. Maar dat moet dan wel heel abrupt ingrijpen en heel veel invloed hebben. Lijkt me sterk. Probleem is dat die extra lucht die door de Rotrex wordt geproduceerd ergens naar toe moet. Als het geen lek or restrictie is, dan zou je haast zeggen dat het aan de Rotrex moet liggen. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat er iets heel eenvoudigs moet zijn.
Waar ik nog aan zat te denken is dat de motor dan opeens (!) efficienter wordt. In neem aan dat er variable kleptiming in zit en wat andere truukjes. Maar dat moet dan wel heel abrupt ingrijpen en heel veel invloed hebben. Lijkt me sterk. Probleem is dat die extra lucht die door de Rotrex wordt geproduceerd ergens naar toe moet. Als het geen lek or restrictie is, dan zou je haast zeggen dat het aan de Rotrex moet liggen. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat er iets heel eenvoudigs moet zijn.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: grafiek lezen
Is die Rotrex niet op een of andere manier (uitbouwen en dan op een testbank?) te controleren op een goede werking?
Ik denk dat je moet beginnen met zaken uit te sluiten. Zo ook, bijvoorbeeld, de intercooler loskoppelen, afpersen en de flow checken. Dan kan je weer een paar variabelen afvinken en blijft er steeds minder over wat betreft de oorzaak.
Ik denk dat je moet beginnen met zaken uit te sluiten. Zo ook, bijvoorbeeld, de intercooler loskoppelen, afpersen en de flow checken. Dan kan je weer een paar variabelen afvinken en blijft er steeds minder over wat betreft de oorzaak.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: grafiek lezen
Bedankt voor de inzet en tips.
Mijn eerste plan is inderdaad een nippel plaatsen direct na de Rotrex zodat ik daar de druk kan meten.
Als de bumper er dan toch al af is kan ik de intercooler controleren, hoeveel druk mag ik hem max geven ??
Groeten, Henk.
Mijn eerste plan is inderdaad een nippel plaatsen direct na de Rotrex zodat ik daar de druk kan meten.
Als de bumper er dan toch al af is kan ik de intercooler controleren, hoeveel druk mag ik hem max geven ??
Groeten, Henk.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: grafiek lezen
Die intercooler moet probleemloos 2 bar kunnen hebben en vasthouden. Of je Rotrex op de manier te testen is zoals jij dat voor ogen heb betwijfel ik.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: grafiek lezen
Deze test zegt inderdaad nog niets als de druk daar ook te laag is.
Is de druk daar hoger of goed dan weet ik waar de restrictie zit.
Toen ik de auto kocht bij een dealer:
Geen kennis van het Autodelta systeem volgens hun eigen zeggen.
Auto zo geleverd aan eerste eigenaar, ombouw uitbesteed en dat bedrijf bestaat niet meer.
Op factuur alleen prijs van de kit te zien, geen details.
Constatering na aanschaf:
Rotrex lekte olie bij de retourslang (poreus).
Gerepareerd en absoluut geen verbruik, hij wordt niet te warm en maakt geen herrie.
Inlaat Rotrex vuil en vet, ook rondom de inlaat want die zat los (inlaatbuis/Rotrex)
Oude luchtfilter heel klein van flinterdun schuimrubber en ook vet.
Groeten, Henk
Is de druk daar hoger of goed dan weet ik waar de restrictie zit.
Toen ik de auto kocht bij een dealer:
Geen kennis van het Autodelta systeem volgens hun eigen zeggen.
Auto zo geleverd aan eerste eigenaar, ombouw uitbesteed en dat bedrijf bestaat niet meer.
Op factuur alleen prijs van de kit te zien, geen details.
Constatering na aanschaf:
Rotrex lekte olie bij de retourslang (poreus).
Gerepareerd en absoluut geen verbruik, hij wordt niet te warm en maakt geen herrie.
Inlaat Rotrex vuil en vet, ook rondom de inlaat want die zat los (inlaatbuis/Rotrex)
Oude luchtfilter heel klein van flinterdun schuimrubber en ook vet.
Groeten, Henk
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: grafiek lezen
Ik lees hier ook mee, maar vlak ook de modernere ecu niet uit als mogelijke oorzaak...
Geen idee wat er in de Alfa zit, maar ik weet bijv. dat bij de modernere DI turbo Opel blokken de ecu gewoon de boel dichtgooit (letterlijk de gasklep) als hij vindt dat de druk te hoog oploopt. (en de ecu dus niet correct omgeprogrammeerd is...)
Geen idee wat er in de Alfa zit, maar ik weet bijv. dat bij de modernere DI turbo Opel blokken de ecu gewoon de boel dichtgooit (letterlijk de gasklep) als hij vindt dat de druk te hoog oploopt. (en de ecu dus niet correct omgeprogrammeerd is...)
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: grafiek lezen
Tja, daar heeft Frank ook een puntje. Maar feit blijft dat de Rotrex lucht blijft pompen en dat moet ergens naar toe. Is na dat olie lekken de slang gerepareerd of de Rotrex? De Rotrex is nogal gevoelig voor gebrek aan olie of koeling van die olie. Toch kwestie van een voor een dingen uitsluiten, net als Joop zegt. En zo'n bumper er af halen, lijkt allemaal veel werk en is het de eerste keer ook, maar als je dat de twintigste keer doet valt het wel mee Ik heb de achterclam er nu in een half uurtje weer op of af. Stelt helemaal niets voor. Maar als je dat voor de eerste keer doet duurt het ook een paar uur.
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: grafiek lezen
Hoi,
Clubsport heeft gemeten dat de gasklep bij +\- 6000 rpm 90% open ging.
Boven dat toerental heb ik toen niet gereden.
Blijft een gegeven dat de compressor dan gemeten op de inlaat voldoende druk moet, zeker VOOR de gasklep zoals Alex zegt.
Het probleem is niet de bumper verwijderen maar ik heb geen vervangend vervoer of aardige huisgenoot.
In de polder heb je toch echt een auto nodig om in leven te blijven.
Ik heb bekeken dat na het verwijderen van de bumper de wettelijk noodzakelijke onderdelen blijven zitten, alleen de kentekenplaat omzetten.
Er komen geen "scherpe uitstekende delen" te voorschijn.
Een half uurtje sleutelen is wegens gezondheid voor mij een dag dus dat zit ook tegen.
Groeten, Henk.
Clubsport heeft gemeten dat de gasklep bij +\- 6000 rpm 90% open ging.
Boven dat toerental heb ik toen niet gereden.
Blijft een gegeven dat de compressor dan gemeten op de inlaat voldoende druk moet, zeker VOOR de gasklep zoals Alex zegt.
Het probleem is niet de bumper verwijderen maar ik heb geen vervangend vervoer of aardige huisgenoot.
In de polder heb je toch echt een auto nodig om in leven te blijven.
Ik heb bekeken dat na het verwijderen van de bumper de wettelijk noodzakelijke onderdelen blijven zitten, alleen de kentekenplaat omzetten.
Er komen geen "scherpe uitstekende delen" te voorschijn.
Een half uurtje sleutelen is wegens gezondheid voor mij een dag dus dat zit ook tegen.
Groeten, Henk.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: grafiek lezen
Mischien sowieso eens testen of de BOV/Recirc niet zelf spontaan open gaat boven een bepaalde boost-druk?
Dacht dat de Forge versies open konden gaan onder 2 omstandigheden:
- Onderdruk in inlaatspruitstuk (actief open trekken dmv. vauum)
- Te hoge druk in luchtkanaal (als overdruk beveiliging van systeem)
Dat zou kwestie zijn van uitbouwen en crea-bea even met een fietspomp of compressortje en een manometer kijken of hij soms te vroeg gaat lekken/afblazen op een bepaald moment.
Vaak zie je wel dat ze een zekere (piek-)druk nodig hebben om open te gaan, maar dan tot (veel) lagere druk open blijven voordat hij weer sluit.
Wellicht een redelijk eenvoudige eerste check..
Kan natuurlijk ook nog steeds een slang of koppeling wezen die tot een bepaalde druk OK is, maar daarna begint te lekken (gescheurd oid). Vaak ook erg lastig te vinden omdat het er aan de buitenkant allemaal prima in orde uit kan zien.
Bye, Arno.
Dacht dat de Forge versies open konden gaan onder 2 omstandigheden:
- Onderdruk in inlaatspruitstuk (actief open trekken dmv. vauum)
- Te hoge druk in luchtkanaal (als overdruk beveiliging van systeem)
Dat zou kwestie zijn van uitbouwen en crea-bea even met een fietspomp of compressortje en een manometer kijken of hij soms te vroeg gaat lekken/afblazen op een bepaald moment.
Vaak zie je wel dat ze een zekere (piek-)druk nodig hebben om open te gaan, maar dan tot (veel) lagere druk open blijven voordat hij weer sluit.
Wellicht een redelijk eenvoudige eerste check..
Kan natuurlijk ook nog steeds een slang of koppeling wezen die tot een bepaalde druk OK is, maar daarna begint te lekken (gescheurd oid). Vaak ook erg lastig te vinden omdat het er aan de buitenkant allemaal prima in orde uit kan zien.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: grafiek lezen
Kan het schade opleveren als ik de vacuumslang los koppel van de bov en dan bij rustig rijden kijken of de druk hoger is ??
Als de druk dan hoger is gaat de bov te vroeg open.
Als de druk dan hoger is gaat de bov te vroeg open.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: grafiek lezen
Zonder de vacuum slang (en dus geen bypass als het goed is..) zal het vooral bij stationair en deel-last niet echt lekker willen lopen. Feitelijk krijg je dan ook wat compressor-surge (lucht die 'terug' wil door de compressor) wat ook niet zo lekker is voor de compressor (schokgolven) en waarschijnlijk de overbrenging. Lijkt me niet te adviseren.
Ik weet niet hoe de Forge intern in elkaar steekt (hoewel ik meen dat Tibby dui van hem wel eens uit elkaar had gehaald?), maar mogelijk 'helpt' deze vacuum/druk aansluiting zelfs om 'm dicht te houden als de klep direct gekoppeld is aan de zuiger/kamer waar het vacuum/druk op komt, dus dan zou loshalen een verkeerd beeld geven van alleen de kale veerkracht en niet de 'hulp' van de boost-druk op de zuiger om de bypass klep dicht te houden.
Bye, Arno.
Ik weet niet hoe de Forge intern in elkaar steekt (hoewel ik meen dat Tibby dui van hem wel eens uit elkaar had gehaald?), maar mogelijk 'helpt' deze vacuum/druk aansluiting zelfs om 'm dicht te houden als de klep direct gekoppeld is aan de zuiger/kamer waar het vacuum/druk op komt, dus dan zou loshalen een verkeerd beeld geven van alleen de kale veerkracht en niet de 'hulp' van de boost-druk op de zuiger om de bypass klep dicht te houden.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..