Is een balanceer-act wat dat betreft. Een dikkere radiator core moet meestal weer grovere kanalen hebben om niet zelf een bottleneck te gaan vormen voor de lucht die er doorheen moet en dat op een bepaald moment gewoon niet meer wil (of zoveel over/onderdruk nodig heeft dat je dat niet meer haalt). Uiteindelijk is dat ook het probleem met de sandwich van CC en gewone radiator onder elkaar.aboellaard schreef: - misschien double row. Je zou zeggen dat de weerstand dan ongeveer net zo toeneemt als double pass. En de diepte neemt iets toe
Triple-pass radiatoren zijn o.a. wel wat Lotus zelf toepast in de auto's die in het midden-oosten worden gebruikt. Het is inderdaad bij die wel aan te raden om vooral bij lagere toeren een hulp electrische waterpomp te monteren (gewoon bij de radiator kan prima) omdat inderdaad de stroom-weerstand fiks oploopt en de waterpomp bij stationair dan wat moeite krijgt om het zaakje op gang te houden. (bij hogere toeren geen enkel probleem natuurlijk)
Voordeel is dat je een relatief goedkope craig-davies waterpomp oid. kan gebruiken omdat je 'm toch alleen als 'hulp' gebruikt en niet als enkele/hoofd pomp. In het laatste geval zou ik eerder naar OEM oplossingen als de Pierburg pompen die BMW gebruikt kijken. Die zijn gemaakt om gewoon jaren mee te gaan..
Dat is idd. en belangrijke en ook iets wat Lotus op de latere Elises veel meer aandacht aan is gaan besteden.- zoals the-Duke al zegt: betere geleiding van de lucht. Was ik sowieso van plan
Mijn Elise heeft nog gewoon twee strookjes schuim links en rechts van de radiator en 'dat is het dan'. De huidige constructie pakt de hele radiator (en natuurlijk A/C condenser op de nieuwere auto's) en ruimte naar de shroud en crashbox in een schuim-'kraag' in.
Alle lucht die de neus in komt wil je ook door de radiator(s) heen.
Persoonlijk heb ik ook altijd een beetje mijn twijfels over het vrij fijne gaas was op de Speedsters wordt gebruikt in de neus en bij de 'klep' op de neus.
Pak voor de lol eens zo'n stukje (bij de eerste de beste autostyle-shop vind je het wel ) van vergelijkbare maas-grootte en steek die eens uit het raam bij een rijdende auto.. Flinke weerstand!
Een overstap naar een Steinmetz stijl grove plastic grille (en het gaas er achter weg) kan ook meer lucht binnen laten. Voor de klep in de neus wellicht het gaas er helemaal uit of vervangen door een type wat meer een geweven staaldraad type is (denk Bentley grille, maar dan van fijner draad) om ook de lucht er weer uit te laten.
Laatste zal minder noodzakelijk zijn omdat de totale luchtstroom beperkt zal worden door wat er door de radiator(s) heen komt, maar de eerste kan wel meer helpen om meer 'ram air' effect je krijgen en een grotere druk opbouw 'onder' de radiator.
Standaard is 1 fan en dat wertkt wel OK. Zelf al jaren 2 en eigenlijk nooit verschil gemerkt, maar idd. kan het net weer beetje extra helpen. Of overstappen op 'puller' fans aan de bovenkant zodat de aanvoer helemaal vrij is.- een fan ipv twee? Geen idee of een fan genoeg is. Met twee gaat de temperatuur heel snel omlaag. Maar die fans blokkeren de luchtstroom wel aardig
Ook dat is idd. weer om het drukverval tussen de aanvoer onder de rad en de uitstroom erboven zo groot mogelijk te maken zodat de lucht er vooral doorheen geduwd/getrokken wordt.- soort spoilertje op de voorkap zodat er een vacuum bij de uitstroomopening ontstaat. Hebben ze op het UK forum wel eens over gehad en lijkt me een aardig idee
Ja, zoiets:- wat radicaler zou het zijn om de CC radiateur ergens anders te plaatsen. Wordt de doorstroming van de hoofdradiateur beter. Twee kleine ipv een grote oid. Zou op de plaats van de mistlampen kunnen. Dat wordt een hoop werk aan de clam. Leuk voor een projectje, maar nu effe niet
Was nodig voor 600+PK (twincharge turbo + SC Honda blok) om koel te houden.
Bye, Arno.