Kachelradiateur

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Kachelradiateur

Bericht door aboellaard »

Is er iets op tegen om een kachelradiateur te gebruiken als 'normale' radiateur? Plan is om twee inserts in de voorclam te maken met daar radiateurs achter. Voor de intercooler. Ipv de piggybacked radiateur die er nu in zit. Alleen die rads achter de inserts kunnen natuurlijk niet heel groot zijn. Ergens rond de 200-220 mm hoog en 180-200 mm breed. Dan kom je op motor, quad e.d. rads uit. Of op kachelradiateurs. Ook met name omdat die vaak een wat dikkere core hebben. Ik kan eigenlijk maar twee dingen bedenken tegen het gebruik van kachelrads en dat zijn mechanische sterkte en luchtstroom. Mechanisch omdat een kachelrad een heel beschermd leven leidt en misschien speciaal daarvoor is ontworpen. Luchtstroom omdat de lamellen wel geoptimaliseerd zullen zijn voor de door de ventilator gegenereerde luchtstroom. Dat laatste zou ook nog een voordeel kunnen zijn, omdat de luchtstroom door die inserts niet verschikkelijk goed zal zijn.

Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Kachelradiateur

Bericht door Arno »

Moet denk ik wel werken, maar je zal vooral even moeten spitten naar een bruikbaar type en 1 die groot genoeg is.

Punt is namelijk dat veel 'moderne' massa-produktie kachelradiateurs (dus niet op maat gemaakte) zijn van een type met extreem fijne vermazing die waarschijnlijk met normale (meer diffuse) rijwind niet zoveel doorlaten. Ook zijn veel hiervan tegenwoordig gemaakt zonder externe versterking, maar gemaakt om in een behuizing te worden geschoven. Ook hebben deze vaak hele 'interessante' aansluitingen met speciale koppelingen die het aansluiten lastig maken.

Als je meer in de universele hoek of in de wat oudere auto (90'er jaren) en 'klassieker' hoek zoekt kom je nog wel types tegen die waarschijnlijk goed kunnen werken of je laat iets maken wat meteen de aansluitingen heeft aan kanten die je wilt en zo..

O.a. http://www.catchtank.eu/

Je kunt ook spitten naar de originele oliekoeler radiators die op de toyota-Elises (optioneel) zijn gemonteerd vanaf 2004:

Afbeelding

A120K0020F en A120K0021F voor beide kanten.

Al zijn die radiators wellicht ook moeilijk te krijgen, wellicht zijn deel van de beugels en zo nog wel te 'transplanteren' naar de speedster om een OEM-achtige montage mogelijk te maken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Kachelradiateur

Bericht door aboellaard »

Bedankt voor de tip! Oliekoelers had ik niet eens serieus naar gekeken, omdat ik dacht dat die te dun zouden zijn. Maar als ik naar Mocal koelers kijk denk ik dat ik er al uit ben. Prima aansluitingen, makkelijk te monteren en in een hoop verschillende afmetingen te krijgen. En 51 mm dik. Als bonus eindelijk eens een fabrikant die warmteafgifte grefieken en waarden geeft. Blijft wat gokwerk over, zoals de luchtstroom door de rads, maar dan kan je in ieder geval een idee krijgen.

Wat bevestiging betreft ben ik niet zo bang. Ondertussen ben ik een meester-beugel-bouwer :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Kachelradiateur

Bericht door Smiley »

Ter lering en vermaak een duits geschakeld systeem.
Afbeelding

En het systeem van de 3-11
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Kachelradiateur

Bericht door aboellaard »

Het wordt steeds beter. Ipv piggyback kan je natuurlijk net zo goed een klein radiateurtje voor in de opening zetten. Of over de volle breedte maar laag. Die zijrads moeten wel een beetje naar buiten, maar dat is een kleinigheid.

Hebben ze die drie rads in serie gezet? Voor intercooling? Zie wel dat in ieder geval de fans er nog inzitten. Daarvan zou ik er een weghalen. Die dingen blokkeren de stroming echt behoorlijk.

Als ik conservatief een Mocal 115mm matrix (210 hoog) met 25 rijen (194 mm breed) doorreken kom ik op een warmteafgifte van rond de 6-8 kW per radiator. Daar staat een SC tegenover die maximaal rond de 30-35 kW genereert. Maar dan alleen bij max rpm. Als je wat gaat middelen is een koelcapaciteit van 15-20 kW helemaal zo gek nog niet. Hoe meer hoe beter natuurlijk, maar het gaat erom de totale warmteafgifte te maximaliseren. Aangezien zo'n ofgefokt torretje op max vermogen toch een kW of 150 aan warmte staat te genereren is het volgens mij toch het beste om er voor te zorgen dat de motor radiateur zo goed mogelijk kan werken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Kachelradiateur

Bericht door Smiley »

Fabian heeft net wat leuke detail foto's geplaatst van de zijne.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... ster-sk3xx
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Kachelradiateur

Bericht door StefanW »

Smiley schreef:Fabian heeft net wat leuke detail foto's geplaatst van de zijne.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... ster-sk3xx
Dat lijkt wel op mijn voor clam, netjes gedaan.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Kachelradiateur

Bericht door gertje »

bemani gebruikt in de Exige ook zo een kleine rad voor de chargecooling

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie