Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
tzrah
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2013 14:41

Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door tzrah »

Hallo mede speedsters,

Ik heb sinds kort een nieuw display in mijn speedster gezet.
Het gaat om een LCD display gemaakt voor de lotus elise/exige en speedster/vx220
Het is de Garw ic7 https://garw.co/products/garw-ic7 en ik vroeg me af of er iemand is die ook dit display (of variant) in zijn/haar speedster heeft zitten.

Ik zit namelijk met het probleem dat de vooraf geïnstaleerde instellingen op basis zijn van de vx220
en hoewel hij eigenlijk alles goed afmeet qua vloeistoffen en temperaturen en sensoren blijven de 2 belangrijkste op 0 staan; de snelheidsmeter en toerenteller.

het display is in te stellen om te zoeken naar de specifieke locatie die deze informatie aan het display door moet geven maar dit blijkt bij de vx anders als bij de speedster?
de instellingen staan op dit moment als volgt:

https://imgur.com/a/Z0eSajD

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Smiley »

Volgens mij ben je een van de eersten met zo'n ding hier.
Als dat zo is, kun je wat Duitsers pingen die hem in hun speedster hebben.
https://forum.opel-speedster-club.de/in ... &start=105
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Exmantaa »

Enige verschil zou de snelheidsaanduiding moeten zijn; kph i.p.v. mph.
Bedrading is verder exact hetzelfde tussen VX220 en de Speedster. Doet je originele Stack display dit wel goed?
tzrah
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2013 14:41

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door tzrah »

Mijn vorige (originele speedster display) werkt gewoon naar behoren.
En het verschil mph/kph is ook instelbaar en daarvoor is de "offset" die aangegeven staat, dit zal het dan niet zijn.

Denk dat ik dan nog even een paar dagen geduld moet hebben aangezien mijn registratie op het duitse forum nog op "standby" staat en goedgekeurd moet worden.

edit: Bedrading is ook inderdaad hetzelfde, stond ook op de kabelboom aangegeven voor beide vx220/speedster.
alleen denk ik dat er een klein verschil zit in de software module en de sensor waar hij de rpm/snelheid informatie vandaan haalt. (lijkt me ook enigsinds logisch aangezien het een lhd/rhd verschil is).
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Exmantaa »

Je snelheidsaanduiding komt vanuit de ABS module. Die haalt het (sinus) signaal weer van de abs sensor linksachter en stuurt een pulssignaal door naar gaat naar instrumentpaneel en ook naar de motor ecu.
Het verschil tussen Mph en Kmh zit alleen maar in de programmering van je instrumentpaneel; als je een Engelse Stack zou monteren in je Speedster dan staat alles keuring in mijlen weergegeven.

Het RPM signaal komt rechtstreeks vanuit de motor ecu en de Engelse rpm's zijn exact hetzelfde als Nederlandse motortoeren. :wink:
tzrah
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2013 14:41

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door tzrah »

Exmantaa schreef:Je snelheidsaanduiding komt vanuit de ABS module. Die haalt het (sinus) signaal weer van de abs sensor linksachter en stuurt een pulssignaal door naar gaat naar instrumentpaneel en ook naar de motor ecu.
Het verschil tussen Mph en Kmh zit alleen maar in de programmering van je instrumentpaneel; als je een Engelse Stack zou monteren in je Speedster dan staat alles keuring in mijlen weergegeven.

Het RPM signaal komt rechtstreeks vanuit de motor ecu en de Engelse rpm's zijn exact hetzelfde als Nederlandse motortoeren. :wink:
Dit zou kunnen helpen aangezien ik zo voor de snelheid alleen hoef te kijken van welke source de abs zijn informatie krijgt.
verklaart alleen nog niet waarom de toerenteller nog geen informatie krijgt als deze precies hetzelfde is als zijn engelse broertje.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Exmantaa »

Maar als bij je originele Stack alles gewoon werkt dan hoef je verder niet in je auto te zoeken en zit het ergens in je nieuwe digitale dash; ergens interne bedrading of in de programmering...
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door robertsabee »

Heb je dit display nu werkend gekregen?
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door StefanW »

Ben ook wel benieuwd, ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Smiley »

Handig om te weten voor wie ook zo'n ding gaat halen.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/15 ... ery-drain/
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Arno »

Mja.. Enige puntje bij die 'oplossing' van draadje knippen is dat meestal de dynamo het 'accu' lampje/circuit gebruikt om de windingen van een eerste voltage te voorzien en meteen te werken met spanning genereren na starten.

Die draad loshalen kan werken, maar kan ook betekenen dat de dynamo pas 'wakker' wordt en gaat laden als hij een keer >4000rpm heeft gezien of zo, of hij laadt helemaal niet.

Wel handiog om dat effe te checken :roll:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door Smiley »

Schakelaartje ertussen freubelen kan ook natuurlijk.
Alles beter dan een lege accu.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Aflezen snelheid/toerental nieuw display

Bericht door robertsabee »

Smiley schreef: 06 mei 2020 14:06 Schakelaartje ertussen freubelen kan ook natuurlijk.
Alles beter dan een lege accu.
beter nog een relais over het contactslot
hoef je nergens meer aan te denken....

Als ik het engelse bericht goed begrijp, kan je ook proberen de massa-aansluiting van de stack te onderbreken via een relais op het contactslot. Dat kan natuurlijk alleen als de stack tussentijds geen voeding nodig heeft.
Plaats reactie