Spitter en zo

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Even alles op een hoop. Aardig projectje waar toch wat meer tijd in is gegaan dan eerst de bedoeling. Situation normal dus :D . Bedoeling was de koeling aan te pakken en gelijk ook naar een mogelijkheid om een splitter te monteren te kijken. Koeling middels twee radiateurs links en rechts van de ingang van de motor radiateur. Die radiateurs moeten natuurlijk gemonteerd worden en dus kwam het idee een frame te maken waar die dingen op gemonteerd worden en dat ook kan dienen als support voor een vlakke bodemplaat en de splitter. Moet wel een beetje robuust zijn, gezien de krachten op de splitter. Dus aan de gang met RVS profiel en het lasapparaat. Leuk werk. Het vervelende is wel dat een en ander binnen de voorclam moet passen. En dat die clam er ook nog op moet kunnen. Passen en meten dus. Status nu: vrijwel af, alleen de voorclam nog bij de spuiter. Zo ziet er het zo een beetje uit:
mini-DSC_5054-2.jpg
mini-DSC_5054-2.jpg (118.18 KiB) 2339 keer bekeken
mini-DSC_5055-2.jpg
mini-DSC_5055-2.jpg (122.4 KiB) 2322 keer bekeken
mini-DSC_5056-2.jpg
mini-DSC_5056-2.jpg (102.23 KiB) 2339 keer bekeken
De splitter is uitschuifbaar. Idee is ingeschoven naar een track te kunnen rijden en daar uit te schuiven. Maximaal 9 cm uitsteek. Bodem is helemaal vlak, dus de voorclam moest aan de onderkant aardig aangepast worden. Rechtrekken zeg maar. Natuurlijk ook gelijk dat onding waar het sleepoog aan zit meegenomen en in RVS een wat verbeterde uitvoering gemaakt.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

... gelijk ook maar de chargecooler pomp meegenomen. Ipv een Bosch of Craig Davies een Pierburg CWA100-3. Van eBay uit Duitsland en uit een lage kilometerstand Audi. Dit is dus echt OEM kwaliteit. Gemaakt voor chargecool toepassingen. Dus pompt ook nog aardig wat liters bij hogere drukken. En PWM aanstuurbaar. Enige 'probleem' is dat bij vol vermogen de pomp toch een ampere of 8 vraagt. En dat heeft helemaal geen zin als je geen motor vermogen vraagt. Was toch al van plan eens aan de gang te gaan met iets Arduino-achtigs en dit was een leuk projectje om de wondere wereld van de Arduino te verkennen. Waarom Arduino: goedkoop en heel erg veel support voor heel erg veel periferie. Voor mij belangrijk: sensoren en BLE. BLE voor later, ik begin een hekel te krijgen aan kabels.

Even voor de goede orde, die pomp gebruikt het PWM signaal als een soort communicatieprotocol. Dus niet om de motor zelf mee te regelen. Heeft ie z'n eigen electronica voor. Als je het eenvoudig wilt houden sluit je gewoon 12V aan op de PWM ingang. Dan gaat de pomp in noodloop met ongeveer 95% vermogen. Of je geeft bij het starten een puls van 3 msec of meer af op de PWM ingang en dan doet ie hetzelfde. Tussen 13% en 85% duty cycle (op de PWM ingang) is het pompvermogen geregeld tussen minimaal en maximaal.

Arduino dus. Wie schets mijn verbazing dat programmeren in C++ gaat. Met als target een processortje van nog geen euro. Heel indrukwekkend. Het hele Arduino platform trouwens. Terug naar het projectje. De bedoeling is dus het aansturen van de pomp, afhankelijk van de gevraagde koeling van de chargecooler. Dat kan natuurlijk heel mooi, maar dan moet je ook alle gegevens hebben. Voorlopig doe ik het met ingaande en uitgaande temperatuur van de koelvloeistof die door de chargecooler gaat. Op de Arduino zitten twee 'normale' temperatuursensoren aangesloten. Normaal is hier een NTC, iets dat je voor montage in een auto eenvoudig ergens kan kopen. Dan moet je wel zelf dat ding calibreren, wat neerkomt op drie meetpunten en wat rekenwerk. Daarnaast zit er een van fabriekswege gecalibreerde buitentemperatuursensor op. En een LCD displaytje. Denk je natuurlijk veel te laat aan, maar ik had een groter display moeten pakken en gelijk de uitlaattemperatuursensor mee moeten nemen. Goed, kan altijd nog, net als de stroming door het Rotrex circuit bijvoorbeeld.

Even een fototje. Op het display dus KV binnenkomende en uitgaande temperatuur, pomp vermogen en buitentemperatuur.
mini-DSC_5061-2.jpg
mini-DSC_5061-2.jpg (84.19 KiB) 2323 keer bekeken
Het ding onder het LCD display is een uitlaatgastemperatuurmeter. Daaronder twee USB laadpoorten en daaronder een USB-B poort om de Arduino te programmeren. Handig om te testen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

... en als je toch bezig bent dan ook maar de twee BOV's die er in hingen vervangen door een grote. Een Tial QRJ. Die is een heel stuk groter dan die 25 mm dingen, maar toch levert het netto aardig wat ruimte op. Kon ook mooi al dat siliconengedoe vervangen worden door een aluminium buis. Scheelt weer wat slangklemmen. Even wat frustratie over die BOV's kwijt: waarom geeft niemand op hoeveel lucht er werkelijk door zo'n ding kan stromen? Tial heeft bijvoorbeeld de 50QJ en die heeft een 50 mm ingang. Als recirculation valve echter een 32 mm uitgang. En dat is alleen op een technische tekening te zien. Die QRJ heeft in ieder geval een 38 mm in- en uitgang. En dan dat gedoe met die veren. Moet ik aan een 'specialist' uitleggen dat er voor de QRJ toch echt 1.5 PSI veren beschikbaar zijn. Maar goed, nog even wachten op de lasser en dan kan het hele spul er ook weer in.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Spitter en zo

Bericht door Exmantaa »

Lekker bezig. :thumbup:
Heb je ook een foto met gemonteerde splitter. (multiplex plaat met carbon laminaat erover?)

En komt er straks achterop ook wat compensatie? Mocht je daar straks te weinig druk hebben t.o.v. voor...
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Spitter en zo

Bericht door Arno »

Mooi werk! :toot:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef:Lekker bezig. :thumbup:
Heb je ook een foto met gemonteerde splitter. (multiplex plaat met carbon laminaat erover?)

En komt er straks achterop ook wat compensatie? Mocht je daar straks te weinig druk hebben t.o.v. voor...
Ik maak nog even een foto wanneer ik de voorclam weer gemonteerd heb. Anders weet je nog niet hoe die splitter uitkomt. Is overigens 6 mm Trespa met een laagje carbon. Had liever carbon sandwich gehad, maar dat is in NL en omstreken nogal overdreven duur. Dus eerst uitproberen met deze splitter. Een andere maken kan altijd nog. Stiekem ben ik altijd fan geweest van een BGW en zou het ook wel leuk vinden om een vleugelprofiel te maken. Maar dat komt volgende winter wel, als het er van komt. Denk eerst nog even aan wat andere projectjes, zoals automatisch tussengas, verschillende sensoren die via BLE met je smartphone verbonden zijn (kan heel veel kabels schelen), een doorstromingsmeter voor het CC en Rotrex circuit etc. En ik zou eigenlijk een goed model moeten maken voor de CC-radiateur situatie. Op dit moment doe ik dat heel simpel in vier stappen, 25%, 50%, 75% en 100% pomp vermogen, gebaseerd op het temperatuurverschil tussen ingaande en uitgaande KV. Daar heb ik echter nogal wat vraagtekens bij. Zat te doen dus.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Spitter en zo

Bericht door S. Gonzales »

Goed bezig Alex :thumbsup: Ik dacht eerst dat je de tuin omgespit had :bangin:
Voor wanneer staat de shakedown gepland, 7 mei?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Shakedown? Je bedoelt er mee gaan rijden? Dat is wel een heel radicale gedachte zo opeens. Moet ik even rustig over nadenken. :D
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Zo, alles zit er haast weer op. Jammer genoeg ontdekte ik een olieplekje aan de achterkant. Bleek een lekkende schokbreker. Aan de bovenkant een scheurtje dat bij de banjobout van de reservoirslang vandaan lijkt te komen. Nitron 3-weg. Gelijk naar Madeno gebracht. Aardige lui daar. Rondleiding gehad en even naar wat testresultaten van Nitron schokdempers gekeken. De mate waarin je de karakteristiek van de demper kan aanpassen is een stuk groter dan ik dacht. En op verzoek passen ze de hele karakteristiek van je demper aan. Handig als ze toch gereviseerd moeten worden. En ook niet onbelangrijk, ze hebben een Vibiemme van zeker 40 jaar oud staan. Voor de niet-kenners, dat is een espresso apparaat. Een eerlijke, dus niet zo'n vol automatisch onding. En goede bonen. Toptent!

Terug naar de splitter. Uitgeschoven:
DSC_5106-2.jpg
DSC_5106-2.jpg (202.65 KiB) 2177 keer bekeken
En ingeschoven
DSC_5107-2.jpg
DSC_5107-2.jpg (194.59 KiB) 2171 keer bekeken
En van bovenaf
DSC_5101-2.jpg
DSC_5101-2.jpg (172.26 KiB) 2178 keer bekeken
Steekt dus maximaal 9 cm uit. Auto komt aan de voorkant een stuk lager uit dan ik dacht. Onderkant splitter zit op 8-9 cm. Voor de APK dus zeker even omhoog schroeven. En de splitter er compleet afhalen. De knik in de onderkant is waar origineel de ronding naar onderen begint. Die ronding moet je op een of andere wegwerken om aan te sluiten op de splitter
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Nog even onder de motorklep. Ik heb begrepen dat siliconen op den duur gaan lekken :D en dat moet je niet hebben. Dus zoveel mogelijk siliconen eruit en eerlijk aluminium er in. Scheelt een hoop slangklemmen. De Tial ipv die twee VAG BOV's scheelt ook een hoop ruimte (en siliconen). Een wat groter reservoirtje gepakt en het ziet er allemaal wat cleaner uit. Tests met de pomp ook goed verlopen. Die CWA100-3 vind ik wel een echte aanrader. Mooi pompje. Toch duidelijk wat beter dan de Bosch of Craig Davies tegenhangers.
DSC_5110-2.jpg
DSC_5110-2.jpg (208.43 KiB) 2165 keer bekeken
And for something completely different (OK, heeft niets, maar dan ook niets, met auto's te maken. Alleen omdat het ook een winterproject was)
DSC_5113-2.jpg
DSC_5113-2.jpg (267.98 KiB) 2166 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Spitter en zo

Bericht door Exmantaa »

FF voor m'n beeldvorming; je splitterplaat zit dus op een hoogte "onder de originele voorclam" en je hebt de ronde clam-voorzijde opgevuld voor een mooie rechte aansluiting?

Zit erg netjes zo. Test 7 mei CPZ?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Spitter en zo

Bericht door tibby »

Prachtwagen! :thumbsup:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spitter en zo

Bericht door aboellaard »

Dank je Tibby!

Misschien is het met onderstaande foto's wat duidelijker. De eerste is van het 'frame' waar de splitter aan bevestigd wordt. De onderkant daarvan is dus vlak met de rest van de onderkant. Origineel zit daar een korte aluminium plaat, loopt de clam door tot aan die plaat en is aan die plaat bevestigd. Die korte plaat heb ik vervangen door een langere die helemaal doorloopt tot aan de voorkant van de clam. Uit de clam heb ik een stuk gezaagd, omdat anders het frame in de weg zit. De bolling die nog in de clam zit heb ik opgevuld met PU schuim en dat overtrokken met glasweefsel en epoxy. In dat schuim, met de nodige versteviging, zitten aan de onderkant ook nog een paar punten met schroefdraad, zodat de bodemplaat ook nog aan de clam zelf bevestigd wordt. De splitter komt dan direct onder de bodemplaat met z'n eigen bevestigingspunten.

Op deze foto alleen het frame. De onderkant van de clam valt precies tegen het frame. De onderkant van de clam is nu ook vlak en steekt rondom een cm of 5 uit. De bodemplaat loopt gelijk met de buitenzijde van de clam.
mini-DSC_4653.JPG
mini-DSC_4653.JPG (92.13 KiB) 2168 keer bekeken
En de clam voor het spuiten. Het lijkt aan de zijkant of de onderkant sterk afloopt, maar dat komt omdat de clam schuin ligt. Die grijze onderkant is helemaal vlak
mini-DSC_4948.JPG
mini-DSC_4948.JPG (73.67 KiB) 2170 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Spitter en zo

Bericht door Co'tje »

Super mooi gebouwd, complimenten man!!

:D :D :D
Plaats reactie