Motor start niet na SC inbouw

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Motor start niet na SC inbouw

Bericht door GreenMachine »

Eindelijk mijn SC conversie stage 2 klaar, tijd voor de test. ECU met OBD tuner, alle essentiële delen aangesloten (denk ik) sleutel in contact, omdraaien. Normaal lampenpatroon op dashbord, sleutel nog verder.....niets. Lijkt wel dat de startonderbreker er niet af wil, geen idee. Iemand die mij verder kan helpen? Thanx



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
#595
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 okt 2017 19:05
Locatie: Zutphen

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door #595 »

Startknop indrukken?
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door GreenMachine »

die stap had ik nog niet gemeld...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door GreenMachine »

Problem solved, heel suf. Startmotor nog niet aangesloten...pffff


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door timmyboy55 »

Had ik ook een keer met de hoofdaarding op het subframe :mrgreen:
#595
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 okt 2017 19:05
Locatie: Zutphen

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door #595 »

En hoe ging de testrun verder? Ook niet heel onbelangrijk toch........
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door GreenMachine »

Test run ging goed, bij alle toeren geen bijzonderheden. Morgen even kijken naar eventuele lekkages koelsysteem maar ook dat ziet er goed uit. Daarna verder afbouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)

Bericht door GreenMachine »

Beste allemaal,

Na alle testruns en de boel weer dichtgeschroefd te hebben vandaag naar de keuring.
Alles in orde, behalve lampen te laag afgesteld en een iets te hoge lambda waarde 1,034 om precies te zijn.

Motor flink warmgedraaid maar zonder resultaat.

Wat kunnen we hier aan doen?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door Exmantaa »

Wat zit er voor manifold/ uitlaat / downpipe / kat onder?

Een normale OBD getunede SC draait in closed loop op de lamdasonde en de APK controle moet met een beetje 200cell kat geen enkel problem zijn. Een 100cell kan problemen geven, maar vaak is vooraf warm rijden daarvoor al voldoende...

Blijft over; slechte lambdasensor of misschien een scheurtje in je manifold/uitlaat die het mengsel verstoord.
Je kunt de lambdasonde(s) checken in een OBD logsessie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door aboellaard »

Kijk ook even of je de juiste lambdasonde hebt. OBDTuner gebruikt ook de karakteristiek van de de lambdasonde. Ik ben een hele tijd bezig geweest met een AFR meter die maar weigerde in closed loop rond 14.7 te pendelen. Kwam er uiteindelijk op neer dat ik er een Delphi sonde in had zitten ipv een NGK. De OEM NGK er in gezet en sindsdien pendelt de wideband ook mooi rond 14.7.

En naast scheurtjes, ook aansluitingen van de uitlaat controleren. Dus aansluiting op de manifold en alles voor de sonde. Wel waardeloos dat het net om die 0,004 gaat (Zit me nu even af te vragen wat die eis werkelijk is. Voor APK moet de lambdawaarde tussen de 0.97 en 1.03 zitten. Maar je hebt een meetfout en een afronding. 1.03 is feitelijk alles tussen 1.0250 en 1.034999999 en dan hebben we het nog niet eens over de meetfout. Maar goed, zo'n discussie ga ik dus niet meer hebben met een keurmeester :bag: )
GreenMachine
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door GreenMachine »

Exmantaa schreef:Wat zit er voor manifold/ uitlaat / downpipe / kat onder?

Alles OEM behalve precat eruit en larini einddemper

Een normale OBD getunede SC draait in closed loop op de lamdasonde en de APK controle moet met een beetje 200cell kat geen enkel problem zijn. Een 100cell kan problemen geven, maar vaak is vooraf warm rijden daarvoor al voldoende...

Blijft over; slechte lambdasensor of misschien een scheurtje in je manifold/uitlaat die het mengsel verstoord.
Je kunt de lambdasonde(s) checken in een OBD logsessie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door Exmantaa »

Ok, dus de standaard 2.2 cast manifold (die kunnen ook scheuren...) en daarachter de standaard grote 2.2 kat. Die zou helemaal geen problemen moeten geven met de gasmeter. (mits je 'm niet in stukjes hebt gedraaid...) :roll:

Check alles voor de 1e sensor op lekdichtheid (bij koude motor soms goed hoorbaar) en check ook gelijk de sensor (bedrading/stekker) etc.

In een OBD log kun je de lambdasensoren uitlezen
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Motor start niet na SC inbouw

Bericht door S. Gonzales »

Wat Exmantaa al aangaf, het originele uitlaatspruitstuk kan een behoorlijke scheur hebben die bij warme motor (bijna) volledig dicht trekt zodat het niet direct opvalt. Heb je het hitteschild er al af gehaald?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)

Bericht door Arno »

GreenMachine schreef: 20 aug 2019 14:19 een iets te hoge lambda waarde 1,034 om precies te zijn.
Wat was het CO % erbij? Binnen de marge?

Een hoge lambda betekent feitelijk teveel vrije zuurstof in de uitlaatgassen tov. de rest van de gassen.

Meestal zijn er een paar opties:

- hoge lambda, normale/lage CO, lage HC of soms hoge HC -> loopt (te) arm met soms misfire of uitlaat lekkage NA de primaire lambda sensor (kat-flens, eind-demper, etc.)

- hoge lambda, hoge CO + HC -> uitlaat lekkage VOOR de primaire lambda sensor (spruitstuk, downpipe, etc.)

- lage lambda, hoge CO + HC -> loopt te rijk, lambda sensor feedback problemen

- lambda correct (1.00), hoge CO + HC -> slecht werkende kat

Een hoge lambda komt vaak door lekkende uitlaat flenzen of (haar)scheurtjes waar de uitlaat-pulsen in het systeem juist buitenlucht door naar binnen trekken in de pijpen (beetje venturi effect). Het hangt er dan vanaf waar de lekkage zit of dat nog effect heeft op het mengsel.

Als het lek voor de primaire lambda (die voor de kat) zit, dan zal de ECU deze vrije zuurstof via de sensor opmerken en denken dat de motor te arm loopt. Als reactie gaat hij deze verrijken. Uitlezen met een OBD scanner geeft dan ook aan dat hij de short-term fuel trims naar boven aan het regelen is. Resultaat is dat de gemeten/berekende 4 gas lambda waarde te hoog is, maar OOK het CO hoog is (feitelijk dus arm en rijk tegelijk :lol: )

Wanneer een lek NA de primaire lambda zit, dan zal de ECU geen weet hebben van de lekkage en de motor zelf netjes laten lopen. De binnenkomende zuurstof bij een lek zal nu alleen de uitlaatgassen 'verdunnen' en meer zuurstof bij de 4 gas tester opleveren, dus een hoge lamda, maar goede CO en HC waardes.

Klein verschil maakt het nog of lek voor of na de kat zit. Voor de kat kan je soms nog zien dat HC helemaal naar 0 gaat lopen omdat de extra vrije zuurstof het mogelijk maakt voor de kat om alle losse CO en HC gewoon te 'verbranden' (oxideren) in de kat. Een 5 gas tester zou dan waarschijnlijk een piek juist in de NOx zien (maar die zijn hier nog niet gebruikelijk)

Er is nog 1 extra optie..

Afhankelijk van de constructie van de eind-demper is het met meerdere uitlaat-pijpjes ook mogelijk dat buitenlucht door een tweede open pijp naar binnen wordt getrokken na iedere uitlaat puls. Dat is meestal simpel te controleren door 1 van de eindpijpjes tijdelijk af te dichten met een opgerolde doek oid. en te zien of de lambda dan daalt. Dat mag ook gewoon volgens de APK reglementen voor zover ik weet.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)

Bericht door Exmantaa »

Arno schreef: 23 aug 2019 7:29
GreenMachine schreef: 20 aug 2019 14:19 een iets te hoge lambda waarde 1,034 om precies te zijn.


Er is nog 1 extra optie..

Afhankelijk van de constructie van de eind-demper is het met meerdere uitlaat-pijpjes ook mogelijk dat buitenlucht door een tweede open pijp naar binnen wordt getrokken na iedere uitlaat puls. Dat is meestal simpel te controleren door 1 van de eindpijpjes tijdelijk af te dichten met een opgerolde doek oid. en te zien of de lambda dan daalt. Dat mag ook gewoon volgens de APK reglementen voor zover ik weet.

Bye, Arno.
Dit is het geval bij de standaard demper van een Speedster en stationair toerental en de tester moet z'n meetprobe dus wel voldoende naar binnen steken... :wacko:
Plaats reactie