Levensduur koelvloeistof

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Levensduur koelvloeistof

Bericht door the-duke »

Hallo,

het is even geleden :oops: , maar still alive and kicking..

Heeft iemand hier misschien kennis over de levensduur van de koelvloeistof ?
Meer specifiek: ik heb (bij de ombouw naar dikke alu radiator) de Speedster gevuld met de rode Valvoline MaxLife koelvloeistof.

Het schoot me ineens te binnen dat ik die eigenlijk nooit op de radar heb zitten qua dingen die ik zo goed als mogelijk probeer bij te houden.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Levensduur koelvloeistof

Bericht door the-duke »

Niemand ?
@Arno: het valt me altijd op dat jij, naast de Lotus en Speedster-specifieke, ook veel algemene kennis hebt, wellicht ook in deze ?

Ik zie in het onderhoudsboekje van de Speedster nergens de koelvloeistof vernoemd, maar als ik wat rondsnuffel op internet is de meeste koelvloeistof na 2 à 3 jaar zijn anti-corrosie-eigenschappen een eind kwijt, met alle gevolgen van dien. Ik kan echter nergens een echt betrouwbaar antwoord vinden en vind het vreemd dat het niet in het "standaardlijstje" staat van onderhoudspunten.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Levensduur koelvloeistof

Bericht door S. Gonzales »

Heb je hier iets aan?

"In de wereld van koelvloeistoffen zijn er enkele eigenschappen van koelvloeistof erg belangrijk. Het kan dan gaan om de basis van de koelvloeistof, Mono Propyleen Glycol (MPG) of Mono Ethyleen Glycol (MEG). Het kan gaan over Silicaat (silicaathoudende koelvloeistof of silicaatvrije koelvloeistof). Het kan gaan om de naam: koelvloeistof G12, of koelvloeistof G13. De eerste indicatie van de koelvloeistof is kleur. Deze kleur geeft de samenstelling van de koelvloeistof weer. Vaak is er niet alleen een verschil in kleur, maar ook in PH waarde, soortelijk gewicht, additieven pakket, etc. Er zijn verschillende kleuren koelvloeistof. Gele koelvloeistof, groene koelvloeistof, blauwe koelvloeistof, rode koelvloeistof en blanke koelvloeistof. De belangrijkste zijn wel de rode, blauw/groene en gele koelvloeistof.

Welke koelvloeistof moet ik gebruiken?

Roze koelvloeistof G12 blauwe koelvloeistofHet type koelvloeistof wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistof reservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken. Mocht u zeker willen zijn dat u het juiste product gebruikt kunt u hier verder lezen.

Gele koelvloeistof wordt voornamelijk gebruikt door Volvo. Volvo heeft een eigen koelvloeistof gemaakt met een gele kleur. Het product wat wij u daarvoor kunnen aanbieden is de Xtra Coolant G30. Dit is echter een rode/roze koelvloeistof. Deze rode/roze koelvloeistof is de meest gangbare koelvloeistof en is een silicaatvrije koelvloeistof. Veel auto’s mogen met dit product afgevuld worden. Een product wat in kleur lijkt op de Xtra Coolant G30 is de Xtra Coolant G40. Dit product is roze/violet en lijkt in kleur veel op de G30. De producten zijn echter geheel anders.

Tot slot is er nog de Xtra Coolant G48. Dit product is een silicaathoudende koelvloeistof en heeft een groen/blauwe kleur. Wanneer er gesproken wordt over een blauwe of groene koelvloeistof is de kans groot dat dit product bedoeld wordt.

Mocht u een vraag hebben over de kleur van een koelvloeistof kunt u het beste contact opnemen met uw specialist. Vanwege de kleuren is het eenvoudig werken met koelvloeistof. Er kunnen echter problemen optreden wanneer er een koelvloeistof gebruikt wordt die niet voorgeschreven is. Ook is mengen van verschillende (kleuren) koelvloeistof absoluut niet aan te raden.

Wat wordt bedoeld met koelvloeistof G12?

Naast alle kleuren wordt in koelvloeistofland vaak gesproken over G12 koelvloeistof, of G12+ koelvloeistof. Dit product is ontwikkeld door de VAG groep (Volkswagen AG) en wordt vaak genoemd als het gaat over koelvloeistof. De koelvloeistof G12 wordt ook wel de Koelvloeistof G12+ genoemd en heeft een rode kleur. Dit product is een silicaatvrije koelvloeistof en mag vergeleken worden met de Xtra Coolant G30 van Glysantin.

Een voorloper op dit product is de Koelvloeistof G11. Dit product is blauw en mag vergeleken worden met de Xtra Coolant G48. De koelvloeistof G11 is een silicaathoudende koelvloeistof. Eigenlijk was dit de eerste koelvloeistof van de VAG groep. Daarna kwam de G12+ koelvloeistof.

Daarna kwam er de G12++ koelvloeistof. Deze koelvloeistof G12++ is gebaseerd op organische zuren en bevat silicaten. Een “hybride” koelvloeistof. Dit product mag vergeleken worden met de Xtra Coolant G40 van Glysantin.

Koelvloeistof G13

Tot slot is er nog een “nieuwe” koelvloeistof G13 van de VAG groep. Deze G13 koelvloeistof is het nieuwste product van de Volkswagen groep. Deze koelvloeistof G13 mag vergeleken worden met de Xtra Coolant GG40. Een Volkswagen koelvloeistof met de codering G13.

Voor alle hierboven gemaakte vergelijkingen geldt dat deze met voorzichtigheid bediend dienen te worden. Baseer uw keuze voor koelvloeistof altijd op basis van de goedkeuring van de fabrikant.

Koelvloeistof verversen

Af fabriek wordt 75% van alle in Duitsland geproduceerde personenwagens en lichte bedrijfswagens wordt af fabriek gevuld met BASF Glysantin koelvloeistof. Deze koelvloeistof blijft vaak de levensduur van uw auto zitten. Met een grote beurt wordt dit niet vervangen. Technisch gezien is dit geen probleem, wij adviseren u echter de koelvloeistof elke 3 á 4 jaar te verversen. Dit geldt voornamelijk voor auto’s ouder dan 6 jaar.

De voordelen van het vervangen van de koelvloeistof zitten voornamelijk in de duurzaamheid van het koelsysteem. Door de koelvloeistof te verversen verzekerd u uw koelsysteem van een verlengde levensduur.".
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Levensduur koelvloeistof

Bericht door Arno »

'Standaard' koelvloeistof tot een aantal jaar geleden was idd. na een jaar of 3 wel z'n corrosie-beschermers kwijt.

Zo rond begin 2000 zijn de zgn. 'OAT' koelvloeistoffen op de markt gekomen die meestal het predicaat 'longlife' krijgen.

Deze koelvloeistoffen (o.a. VW G12 is de eerste in die hoek) bevatten een organisch zuur bevat die ervoor zorgt dat een deel van de corrosiewerking weer ge-regenereerd wordt en daarmee kan men de levendsuur oprekken naar 5 jaar.

Volgens mij had de Speedster als 'fabriek' vulling altijd al een OAT/Longlife GM er in.

BTW.. Dit is meestal wat anders als het wel of niet voldoende glycol etc. er in hebben als vorstbescherming...

Iedere 5 jaar of zo een keer het systeem verversen zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van onderhoud. Er bestaan op zich ook test-kits om evt. de chemische samenstelling van de koelvloeistof te bepalen en zo te zien of het al 'nodig' is, maar da's voor de hobbyist meestal te ver en eigenlijk vooral in de vrachtwagen hoek gebruikelijk waarin men veel meer op 'verslijt' waardes zaken vervangt als op vaste intervallen.

Voor mijn auto pak ik meestal gewoon een VW G12+ of G12++ (kloon) koelvloeistof. Da's hier in europa bij iedere loslopende auto onderdelenboer op de hoek te koop, dus makkelijk mocht er een keer 'bijvul' onderweg nodig zijn.

Dat het niet op de onderhoudslijst staat is beetje als de versnellingsbak-olie die ook 'filled for life' is en remvloeistof die eigenlijk ook nooit op de lijst staat. Dat zijn allemaal dingen die je als klant maar moet vragen/eisen maar echt wel achteruit gaan.. :bangin:

Daarmee kunnen fabrikanten de voorspelde onderhoudskosten drukken en dat staat weer mooi in de verschillende staatjes. En ach.. Na 5+ jaar gaat een auto toch de zoveelsde-hands markt in en dan maakt helemaal niemand zich meer druk er om :lol:

Oh ja.. Auto's met A/C moeten eigenlijk ook iedere 2 jaar het systeem laten controleren en afhankelijk van de auto iedere 4 jaar systeem leeghalen van koelmiddel en olie, droogmiddel/canister vervangen, expansieventiel vervangen en dan systeem vacuum testen, nieuwe compressor-olie er in en nieuw koelmiddel.. Staat ook bij heel veel automerken totaal niet op de standaard onderhoud lijst.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Levensduur koelvloeistof

Bericht door the-duke »

Top, bedankt voor alle info en achtergronden.

Het is mij duidelijk, wat mij betreft komt gaan mijn auto's vanaf nu op een 5-jaarsschema voor koelvloeistof verversen.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Levensduur koelvloeistof

Bericht door the-duke »

Heb koelvloeistof besteld en het antwoord van o.a. Arno is spot-on.
5 jaar levensduur, staat op de verpakking :oops:

Gr,
The Duke
Bijlagen
dexcool.JPG
dexcool.JPG (73.2 KiB) 1880 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie