'Standaard' koelvloeistof tot een aantal jaar geleden was idd. na een jaar of 3 wel z'n corrosie-beschermers kwijt.
Zo rond begin 2000 zijn de zgn. 'OAT' koelvloeistoffen op de markt gekomen die meestal het predicaat 'longlife' krijgen.
Deze koelvloeistoffen (o.a. VW G12 is de eerste in die hoek) bevatten een organisch zuur bevat die ervoor zorgt dat een deel van de corrosiewerking weer ge-regenereerd wordt en daarmee kan men de levendsuur oprekken naar 5 jaar.
Volgens mij had de Speedster als 'fabriek' vulling altijd al een OAT/Longlife GM er in.
BTW.. Dit is meestal wat anders als het wel of niet voldoende glycol etc. er in hebben als vorstbescherming...
Iedere 5 jaar of zo een keer het systeem verversen zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van onderhoud. Er bestaan op zich ook test-kits om evt. de chemische samenstelling van de koelvloeistof te bepalen en zo te zien of het al 'nodig' is, maar da's voor de hobbyist meestal te ver en eigenlijk vooral in de vrachtwagen hoek gebruikelijk waarin men veel meer op 'verslijt' waardes zaken vervangt als op vaste intervallen.
Voor mijn auto pak ik meestal gewoon een VW G12+ of G12++ (kloon) koelvloeistof. Da's hier in europa bij iedere loslopende auto onderdelenboer op de hoek te koop, dus makkelijk mocht er een keer 'bijvul' onderweg nodig zijn.
Dat het niet op de onderhoudslijst staat is beetje als de versnellingsbak-olie die ook 'filled for life' is en remvloeistof die eigenlijk ook nooit op de lijst staat. Dat zijn allemaal dingen die je als klant maar moet vragen/eisen maar echt wel achteruit gaan..
Daarmee kunnen fabrikanten de voorspelde onderhoudskosten drukken en dat staat weer mooi in de verschillende staatjes. En ach.. Na 5+ jaar gaat een auto toch de zoveelsde-hands markt in en dan maakt helemaal niemand zich meer druk er om
Oh ja.. Auto's met A/C moeten eigenlijk ook iedere 2 jaar het systeem laten controleren en afhankelijk van de auto iedere 4 jaar systeem leeghalen van koelmiddel en olie, droogmiddel/canister vervangen, expansieventiel vervangen en dan systeem vacuum testen, nieuwe compressor-olie er in en nieuw koelmiddel.. Staat ook bij heel veel automerken totaal niet op de standaard onderhoud lijst.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..