fuel en startrelais
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
fuel en startrelais
Dag allemaal,
Zoals sommigen onder jullie misschien wel weten heb ik mijn rode Turbo Speedster op Autoscout.be te koop gesteld.
Nu komen er binnen een paar weken 2 kooplustige Italianen overgevlogen . Maar die vraagt een uitdraai van een compressietest van de motor en een vermogensrun te zien.
Hiervoor moet ik het fuel injection en startrelais localiseren. Volgens de technische info zouden dat relais 35 en 36 moeten zijn. Ik neem aan dat dit identiek is voor de atmo en turbo motor? Maar de locatie is me niet 100% duidelijk en mijn geheugen is ook niet meer je dat . Heb ik het juist dat die relais zich bevinden in de relaisbox die achteraan in de kofferruimte zit? Als mijn geheugen me niet bedriegt was het startrelais dat grote gele relais.
Dank voor de info.
Zoals sommigen onder jullie misschien wel weten heb ik mijn rode Turbo Speedster op Autoscout.be te koop gesteld.
Nu komen er binnen een paar weken 2 kooplustige Italianen overgevlogen . Maar die vraagt een uitdraai van een compressietest van de motor en een vermogensrun te zien.
Hiervoor moet ik het fuel injection en startrelais localiseren. Volgens de technische info zouden dat relais 35 en 36 moeten zijn. Ik neem aan dat dit identiek is voor de atmo en turbo motor? Maar de locatie is me niet 100% duidelijk en mijn geheugen is ook niet meer je dat . Heb ik het juist dat die relais zich bevinden in de relaisbox die achteraan in de kofferruimte zit? Als mijn geheugen me niet bedriegt was het startrelais dat grote gele relais.
Dank voor de info.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: fuel en startrelais
Yep het grote gele relais links achter in de kofferbak is je startrelais.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: fuel en startrelais
Inderdaad, links achterin onderaan de wielkuip.
Er zit een kapje overheen dat er eerst af moet.
Dan zie je bij een turbo 4 relays zitten.
Normaal grijs voor brandstofpomp, bruin voor ecu en geel voor starter.
Zou je een foto willen trekken van hoe het eruit ziet?
Ik heb alleen engelse kiekjes, en daar is zoveel aan gerommeld dat ik graag een foto van oem zou willen hebben.
Er zit een kapje overheen dat er eerst af moet.
Dan zie je bij een turbo 4 relays zitten.
Normaal grijs voor brandstofpomp, bruin voor ecu en geel voor starter.
Zou je een foto willen trekken van hoe het eruit ziet?
Ik heb alleen engelse kiekjes, en daar is zoveel aan gerommeld dat ik graag een foto van oem zou willen hebben.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: fuel en startrelais
Relais achterin is nopgal een klusje. Ik neem aan dat je voor de compressietest even de fuel en ontsteking wilt afschakelen?
Je kunt voor fuel dan ook de fuel-veiligheidschakelaar-stekker (links op subframe bij versnellingsbak) lostrekken en dan even doorstarten totdat de benzine druk helemaal weg is.
Ontstekingsmodule kun je ook nog loshalen, maar eigenlijk overbodig als er toch geen benzinedruk meer is...
Je kunt voor fuel dan ook de fuel-veiligheidschakelaar-stekker (links op subframe bij versnellingsbak) lostrekken en dan even doorstarten totdat de benzine druk helemaal weg is.
Ontstekingsmodule kun je ook nog loshalen, maar eigenlijk overbodig als er toch geen benzinedruk meer is...
Re: fuel en startrelais
Stefan hier wat fotos van een NA
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: fuel en startrelais
Bedankt mannen. Ik wist wel dat ik hier goed zat om mijn geheugen op te frissen
Ik wil inderdaad voor de compressietest de fuel afschakelen. Daar ik het ontstekingspack boven de bougies toch moet verwijderen, is dat ook uitgeschakeld. Het startrelais zou ik eventueel willen overbruggen om van daar uit de startmotor te kunnen inschakelen. Anders moet ik iemand anders op de startknop laten drukken; dat gaat ook natuurlijk.
@ Exmantaa: Goed idee. Ik had helemaal niet aan die fuel-veiligheidschakelaar gedacht.
Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.
Daarstraks nog een staaltje van dealerkennis over onze Speedster gekregen. Ik bel met een grote dealer over mijn Speedster. Krijg ik de vraag: " is het een benzine of dieselmotor, mijnheer?"
Ik wil inderdaad voor de compressietest de fuel afschakelen. Daar ik het ontstekingspack boven de bougies toch moet verwijderen, is dat ook uitgeschakeld. Het startrelais zou ik eventueel willen overbruggen om van daar uit de startmotor te kunnen inschakelen. Anders moet ik iemand anders op de startknop laten drukken; dat gaat ook natuurlijk.
@ Exmantaa: Goed idee. Ik had helemaal niet aan die fuel-veiligheidschakelaar gedacht.
Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.
Daarstraks nog een staaltje van dealerkennis over onze Speedster gekregen. Ik bel met een grote dealer over mijn Speedster. Krijg ik de vraag: " is het een benzine of dieselmotor, mijnheer?"
A thing of beauty is a joy forever!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: fuel en startrelais
Ik had erbij moeten zetten dat ik specifiek de oem foto's van de turbo zoek. Toch bedankt!
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: fuel en startrelais
Heeft niemand ooit een compressietest op een Turbo gedaan? Of de fabrieksdata van een Z2.0LET gelezen?
A thing of beauty is a joy forever!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: fuel en startrelais
Hier staat een mooie omschrijving van de berekening.
https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk ... gine.71683
De Z20LET heeft een compressie van 8.8:1
Als je dat doorrekend met de voorbeelden van het artikel is je maximale compressie 8.8 x 1.38 is 12.144 bar.
Verderop wordt omschreven dat je ook de 80 en 66% regel mee moet nemen voor uiterste precisie.
Om het simpel te houden zou ik zeggen dat de uitslag tussen de 10 en de 12 bar aan moet geven.
Belangrijkste is dat ze alle 4 rond hetzelfde zitten.
https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk ... gine.71683
De Z20LET heeft een compressie van 8.8:1
Als je dat doorrekend met de voorbeelden van het artikel is je maximale compressie 8.8 x 1.38 is 12.144 bar.
Verderop wordt omschreven dat je ook de 80 en 66% regel mee moet nemen voor uiterste precisie.
Om het simpel te houden zou ik zeggen dat de uitslag tussen de 10 en de 12 bar aan moet geven.
Belangrijkste is dat ze alle 4 rond hetzelfde zitten.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: fuel en startrelais
Aah, dié poes . Het was me niet duidelijk omdat ik voor een of andere reden de foto niet te zien kreeg.
Klopt. De F-type staat bovenaan mijn vervangerslijst . Maar pendel tussen de coupé en cabrio. Ik rij heel graag open - winter en zomer zolang het maar droog is, maar vind de coupé mooier. Ben er nog niet aan uit Nu ja, zo lang mijn Speedster nog in mijn garage staat, heb ik nog tijd
Klopt. De F-type staat bovenaan mijn vervangerslijst . Maar pendel tussen de coupé en cabrio. Ik rij heel graag open - winter en zomer zolang het maar droog is, maar vind de coupé mooier. Ben er nog niet aan uit Nu ja, zo lang mijn Speedster nog in mijn garage staat, heb ik nog tijd
A thing of beauty is a joy forever!
Re: fuel en startrelais
Cabrio kopen , ga je anders spijt van krijgen Ik rij ook in de winter met de 4C met het dak eraf met een hete verwarming en nu on de zomer met de airco op
De 4c coupe is ook pakken mooier (Vauxhall) maaaaaaar ik rij lekker liever zonder dakje rond
Speedster = winter bevriezen , laat staan zonder dak
zomer plek ik aan het leer van de stoel en kom ik er druipend uit gekropen
jaja, ik ben een pussy geworden
De 4c coupe is ook pakken mooier (Vauxhall) maaaaaaar ik rij lekker liever zonder dakje rond
Speedster = winter bevriezen , laat staan zonder dak
zomer plek ik aan het leer van de stoel en kom ik er druipend uit gekropen
jaja, ik ben een pussy geworden
captain slow