Het rare speedstertje

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

Collega’s speedster rijders.........

Ik heb in mijn leven al heel wat auto’s gehad (35+) waaronder ook wat exoten echter wat mijn oranje monstertje op het subframe had zitten is voor mij voor het eerst.
Dankzij een oplettende speedster collega (Leo, nogmaals bedankt) werd er ontdekt dat het chassisnummer van mijn speedster wel op een hele bijzondere manier was toegevoegd aan de auto. Hij was namelijk, gestanst in een plaatje aluminium welke ge-popnageld en gekit zat op een subframe over een ander nummer heen op de originele plek aangebracht! :shock: :shock: :shock: Dit bleek na wat onderzoek, schijnbaar al jaren zo te zijn geweest en is nooit opgemerkt tijdens de apk keuringen (zegt ook het een en ander over de keuringen).
Lang verhaal kort gemaakt, vorige eigenaren aansprakelijk gesteld, die hebben de eigenaren daarvoor aangeschreven en een dossier opgebouwd om mee naar de RDW te gaan voor officieel herplaatsen van chassisnummer. Volgens de RDW is het subframe wat nu onder de auto zit een paar jaartjes jonger dat het originele subframe.Daarnaast komt het subframe niet van een afgekeurde auto en daarom mocht het chassisnummer wat bij mijn kenteken hoort alsnog officieel ingeslagen worden in het huidige/nieuwe subframe.
Nu staat er netjes vermeld bij de RDW waar het correcte nummer staat en heeft mijn speedstertje een verjonging ondergaan.

Door al deze avonturen nu besloten om dit “lelijke eendje” te houden en goed te gaan restaureren.

Ik zal zeker weer wat actiever worden op dit forum.

Vroem....... vroem..........
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Exmantaa »

Ben erg benieuwd naar een foto van wat deze creatievelingen bedacht hadden... :wacko: :wacko:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Het rare speedstertje

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef: 13 aug 2019 16:59 Ben erg benieuwd naar een foto van wat deze creatievelingen bedacht hadden... :wacko: :wacko:
Anders ik wel. Het chassisnummer hoort rechtsvoor op de aluminium balk te zitten. :roll:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef: 13 aug 2019 19:33 Anders ik wel. Het chassisnummer hoort rechtsvoor op de aluminium balk te zitten. :roll:
Yup. Hoort altijd ingeslagen te zijn op onderdeel van het het alu chassis zelf.

Op de S1 Elise was dat bij rechter achterwiel op alu chassisbalk, S2 elise en Speedster/VX bij het rechter voorwiel op de hoofd alu chassisbalk, behalve voor een paar extreem vroege demo/pre-produktie modellen die van de band zijn gekomen voor de officiele produktie was gestart, die kunnen het op de S1 lokatie hebben. Maar altijd op het alu chassis.

Zou idd. interessant zijn om te zien wat men op deze auto heeft lopen hobby'en op dit gebied...

Ooit in een ver verleden een nieuw chassis zou normaal gesproken ook niet het antwoord zijn, want (toen ze nog nieuw te krijgen waren) kreeg het nieuwe chassis gewoon het zelfde nummer als de oude (soms met een 'LR' erbij ingeslagen voor 'Lotus Replacement'). Daarom moest je ook het stuk chassisbalk waar het nummer in staat uit-zagen uit het originele chassis en in z'n geheel retourneren naar Opel/Lotus als bewijs dat originele chassis was vernietigd en er geen 'kloon' was gemaakt van de auto/chassis.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

https://myalbum.com/album/jiWWyDpryRqV
Op deze manier is hij, blijkt achteraf 9 jaar lang door de apk gekomen!

De locatie staat nu bij de RDW geregistreerd als: Rechts, rechter op deurdorpel bij rechts, rechter voorzitting.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Exmantaa »

Gewoon het oude chassisnummer uitgezaagd en letterlijk overgezet/geplakt/gepopt op het "nieuwe" chassis... :wacko:

(Ben beetje verbaasd dat de RDW dit nu blijkbaar zo heeft geaccepteerd. Kan ik als ik flinke schade heb dan engelse VX220 kopen (in dezelfde kleur), mijn chassisnummer daarop overzetten en even langs de RDW??? :bag: Joop??)
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

Even voor de duidelijkheid, dit is is mij overkomen. Ik heb niet zelf lopen klooien met subframes en chassisnummers.
De RDW heeft het subframe goedgekeurd op basis van de gegevens van het chassisnummer wat onder het plaatje zat. Het subframe was niet van een schade of gestolen Speedster. Om die reden gingen ze akkoord met het her inslaan van het chassisnummer wat bij mijn kenteken hoort.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Het rare speedstertje

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef: 14 aug 2019 14:32 Gewoon het oude chassisnummer uitgezaagd en letterlijk overgezet/geplakt/gepopt op het "nieuwe" chassis... :wacko:

(Ben beetje verbaasd dat de RDW dit nu blijkbaar zo heeft geaccepteerd. Kan ik als ik flinke schade heb dan engelse VX220 kopen (in dezelfde kleur), mijn chassisnummer daarop overzetten en even langs de RDW??? :bag: Joop??)
Heel, heel lang geleden (het begint als een sprookje, maar dat is het niet :wink: ) kon er nog van alles. Het was tijdens het in werking treden van de APK, dat werd gefaseerd ingevoerd. Eerst werden er APK keurmeesters opgeleid en vervolgens werden de oudste auto’s (op oldtimer vrijstelling na) het eerst gekeurd. Toen had je ook de rubriek ‘wrak van de weg’ op televisie. Je kwam destijds ongelooflijk veel troep tegen.
Dan was er wel eens een chassisnummer ‘verdwenen’ als gevolg van roestschade. Het deel waar het originele chassisnummer af fabriek ingeslagen was, werd vervangen door een nieuw deel. Dus dan was het nummer verschwunden.
Destijds mocht er dan het juiste nummer op de plaats zoals vermeld op het kentekenbewijs, opnieuw ingeslagen worden. Dat moest ‘onder ambtelijk toezicht’ gebeuren. Dus ..... daar heb ik wel eens bijgestaan ja. :yes: :lol:

Maar dit :shock: ....heel bijzonder! De onbekendheid zal wellicht ook een rol gespeeld hebben.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Smiley »

Even los van chassisnummergate, waar sta je met de wederopbouw Thijs?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

@smiley

Ik ga opbouwen in Baak. Dat ligt vlak onder Zutphen. De auto staat nu nog in Uggelen bij diegene die ik aansprakelijk heb gesteld voor het probleem (lees vorige eigenaar) en die alles heeft moeten fiksen.

Na mijn vakantie haal ik de auto weer op en ga ik aan de slag........
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Arno »

Enig idee welk nummer er onder het plaatje zit verstopt?

Erg interessant!

Auto heeft dus waarschijnlijk ooit een nieuw/ander chassis gekregen. Goede kans dat dit heel vroeg in z'n bestaan is gebeurd (eerste jaar of zo) toen het nog economisch was om dat te doen ipv. total-loss verklaren. Prima natuurlijk, want daarmee heb je geen last van 'interessante reparaties' :bangin:

Is waarschijnlijk alleen toen ergens fout gegaan met de administratieve afhandeling..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

Het is een aardige tijd geleden maar het was ook een bittere pil om te slikken. Voor het komen tot een oplossing moest zelfs een rechtsbijstand bijgeschakeld worden om mijn belangen te behartigen. De auto heeft een jaar in de garagetent op mijn terrein gestaan en ik wilde hem even "vergeten"
Nu, naar meer dan een jaar later er toch voor gekozen om hem weer de weg op te krijgen (afbouwen, apk en spuiten). Gelukkig zijn er geen schades gevonden die een verder leven op de weg in de weg zullen zitten. Het chassisnummer staat nu netjes onder de bijrijders sil in het aluminium gestanst met de teksten RDW links en rechts toegevoegd en de locatie is bij de RDW geregistreerd.
Zodra het minder koud is zal ik de draad weer oppakken en meer actief worden op dit forum. Het doel is om weer plezier uit de auto te halen en dat gevoel groeit nu weer een beetje na het lezen van de berichten op het forum.

tot snel
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Smiley »

Dat klinkt weer goed allemaal.
Je weet dat we dol zijn op foto's van de wederopbouw hier he :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Het rare speedstertje

Bericht door Thijskok »

Smiley schreef: 16 feb 2021 10:56 Dat klinkt weer goed allemaal.
Je weet dat we dol zijn op foto's van de wederopbouw hier he :yes:

Heel langzaam komt er weer leven in de speedster. Radiateur is vervangen en motorolie en filter ook. Nu wordt het tijd voor de opbouw.
Onder een aantal foto's


https://www.dropbox.com/s/2qx9pwkp4mzvva6/s6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4arvomsuvw2khpu/s2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3wmyxz5fml13b9c/s3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/swt7u8u8hsxb1z8/s5.jpg?dl=0
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: Het rare speedstertje

Bericht door matzwart »

ik heb net het hele verhaal gelezen, bizar zeg.
Mooi dat je hem weer gaat opbouwen :thumbsup: , ik ga het volgen
Plaats reactie