E10

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

E10

Bericht door robertsabee »

Kan er E10 getankt worden in de Speedster? En voor de supercharged in het bijzonder. Bij de ombouw enkele jaren geleden naar SC zijn deels nieuwe rubberen benzineleidingen toegevoegd. Mag ik ervan uitgaan dat die ook E10 bestendig zijn?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: E10

Bericht door Smiley »

Ik kan het niet bewijzen maar vorig jaar in frankrijk heb ik per ongeluk e10 gehad denk ik.
De motor liep beroerd onder last.
Pas in belgie bij opnieuw tanken alles weer goed.
Ik mijd het als de pest nu.

Wat ik niet weet is of in frankrijk het %al dichter bij de 10 zit dan hier.
E5 betekend tot 5%, en e10 tot 10%.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: E10

Bericht door timmyboy55 »

Volgensmij kan de Speedster in originele vorm geen E10 aan... Dat zijn voornamelijk de brandstof leidingen en de Seals/Oringen in het brandstof traject.... Deze zullen uitdrogen en het hele zootje naar de knoppen helpen.

Dit is wat ik gelezen heb jaren geleden. Daarnaast is het 1 eurocent goedkoper en heb je veel minder vermogen en hoger verbruik.... En wat Smiley zegt loopt je motortje erg beroert...

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je die goedkope troep tankt!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: E10

Bericht door S. Gonzales »

robertsabee schreef: 08 sep 2019 14:58 Kan er E10 getankt worden in de Speedster? En voor de supercharged in het bijzonder. Bij de ombouw enkele jaren geleden naar SC zijn deels nieuwe rubberen benzineleidingen toegevoegd. Mag ik ervan uitgaan dat die ook E10 bestendig zijn?
Daar zou ik nooit zomaar vanuit gaan. Misschien kan Frank (die zal ze de slangen gemonteerd hebben bij de ombouw denk ik?) daar iets over kwijt. Wellicht staat er een aanduiding op de slangen zelf. Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Wellicht weet Arno dat?

Aanvulling nu ik zie dat Tim tegelijkertijd reageert: de O ringen en de slangen drogen niet uit maar lossen juist op door de methanol. En....binnen niet al te lange tijd wordt het geen kwestie van kiezen....want dan is er geen E5 meer. De huidige E5 is een tijdelijke stap naar E10.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: E10

Bericht door timmyboy55 »

S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Aanvulling nu ik zie dat Tim tegelijkertijd reageert: de O ringen en de slangen drogen niet uit maar lossen juist op door de methanol. En....binnen niet al te lange tijd wordt het geen kwestie van kiezen....want dan is er geen E5 meer. De huidige E5 is een tijdelijke stap naar E10.
Dat betekent dat we Euro 98 gaan tanken :)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: E10

Bericht door robertsabee »

timmyboy55 schreef: 08 sep 2019 19:28 Je bent een dief van je eigen portemonnee als je die goedkope troep tankt!
Ik begreep dat per 1 oktober er geen Euro E5 meer beschikbaar zou zijn. Daarom mijn vraag.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: E10

Bericht door the-duke »

Beide zijn dan nog beschikbaar.
Tip als je zuinig bent op je spullen: Shell V-Power en BP ultimate hebben nog vrijstelling en zijn volledig ethanolvrij.

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Die verwacht ik geen problemen mee. Vrij standaard pomp qua bouw.

Een standaard 2.2 is van na 2001 en gebruikt al overal plastic brandstofleidingen en zo, dus effect van E10 op de levensduur zal miniem zijn. Gemodificeerde auto's natuurlijk kan van alles zijn.. Zelf gebruik ik overal PTFE leidingen omdat ik een hekel heb aan de vage benzinegeur die er anders altijd in/rond de motorruimte hangt..

Omdat GM in de USA al tijden met allerlei ethanol/methanol toevoegingen te maken heeft gehad gok ik dat alle O-ringen ook van viton oid. zijn die lachen om ethanol.

Hooguit zou je de alu brandstofrail kunnen 'verdacht' vinden in combinatie met ethanol, maar omdat dat ook een vrij lomp ding is zal ook evt. corrosie daar niet spannend zijn.

Voor de 'geblazen' broeders is E10 95RON waarschijnlijk niet zo lekker. Ethanol hoeveelheid is te klein om de klopvastheid een stuk te verhogen (als E85) en de kans bestaat dat benzine leveranciers zelfs andersom gaan werken..

Dus E10 95RON eigenlijk dus 'maken' uit een 91RON basis is met ethanol om 'm op een effectieve 95RON te krijgen. Alleen die vluchtigere 91RON zal toch gauw willen gaan pingelen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: E10

Bericht door timmyboy55 »

the-duke schreef: 09 sep 2019 10:43 Beide zijn dan nog beschikbaar.
Tip als je zuinig bent op je spullen: Shell V-Power en BP ultimate hebben nog vrijstelling en zijn volledig ethanolvrij.

gr,
The Duke
Ohhh daarom rijden de Speedster en de 200PK Punto zo soepeltjes als ik BP Ultimate tank :bag:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: E10

Bericht door timmyboy55 »

Arno schreef: 09 sep 2019 16:55
S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Die verwacht ik geen problemen mee. Vrij standaard pomp qua bouw.

Een standaard 2.2 is van na 2001 en gebruikt al overal plastic brandstofleidingen en zo, dus effect van E10 op de levensduur zal miniem zijn. Gemodificeerde auto's natuurlijk kan van alles zijn.. Zelf gebruik ik overal PTFE leidingen omdat ik een hekel heb aan de vage benzinegeur die er anders altijd in/rond de motorruimte hangt..

Omdat GM in de USA al tijden met allerlei ethanol/methanol toevoegingen te maken heeft gehad gok ik dat alle O-ringen ook van viton oid. zijn die lachen om ethanol.

Hooguit zou je de alu brandstofrail kunnen 'verdacht' vinden in combinatie met ethanol, maar omdat dat ook een vrij lomp ding is zal ook evt. corrosie daar niet spannend zijn.

Voor de 'geblazen' broeders is E10 95RON waarschijnlijk niet zo lekker. Ethanol hoeveelheid is te klein om de klopvastheid een stuk te verhogen (als E85) en de kans bestaat dat benzine leveranciers zelfs andersom gaan werken..

Dus E10 95RON eigenlijk dus 'maken' uit een 91RON basis is met ethanol om 'm op een effectieve 95RON te krijgen. Alleen die vluchtigere 91RON zal toch gauw willen gaan pingelen..

Bye, Arno.
Een paar jaar geleden toen dit al benoemd werd waren er 2 blokken van de GM serie die NIET op E10 mochten.... dit waren de Z22YH en Z22SE....
Ik zag alleen nu wel op:
https://www.e10check.nl/auto/opel/
Dat ons blok wel geschikt zou zijn... Achja, ik tank het liever niet en als ik geen E5 kan tanken, dan maar 98 :)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: E10

Bericht door robertsabee »

Al met al dus genoeg twijfel of het blok er tegen kan. En het loopt wsl beroerd. RON98 wordt het dan als er geen Euro E5 meer te krijgen is.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: E10

Bericht door SteV6 »

Een volledig standaard 2.2i loopt prettiger en met name stationair veel rustiger op E98 dan op E95 E5.

Alleen dat al is voor mij persoonlijk de meerprijs aan de pomp al waard.


SteV6
S4 Avant
Plaats reactie