Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door S. Gonzales »

I.v.m. de overgang naar E10 dacht ik, laat ik mijn benzine slangen even controleren op bestendigheid tegen ethanol.
Dus heb even de specificatie opgezocht en daarop gegoogeld. Dat stelde mij in eerste instantie gerust. SAEJ30R9 is prima bestand tegen alle moderne brandstoffen. Maar toen.....kwam ik dit artikel tegen:

https://www.tasteslikepetrol.net/2017/0 ... fuel-hose/

En mijn slang komt dus gewoon bij een Nederlands bedrijf vandaan én heeft de ‘W=‘ etc. in het wit op de slang geprint. Nóg belangrijker, de slang heeft ook kleine scheurtjes!

Ga dus even goed onder je motorkap kijken of je deze slang hebt gebruikt. Het zal beperkt blijven tot diegenen die de originele ’kunststof’ leidingen hebben vervangen en/of de routing hebben gewijzigd.
Bij mijn slangen is het ook raak!
6A54D176-917A-404C-ADE3-67E5587B3738.jpeg
(119.33 KiB) 161 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Arno »

En da's precies waarom ik nooit (meer) rubberen slangen gebruik voor brandstof.

Heb ook een keer een staal-ommantelde rubberen slang gehad die helemaal poreus geworden was en aan de buitenkant gewoon nat van de benzine werd. Ommantelde slangen zijn nog een extra risico in deze omdat je dus de staat van het rubber qua scheurvorming niet kunt zien.

PTFE/teflon slangen all the way! Meteen ook van de weeige benzinegeur in de motorruimte af :D

De flexibele (geribbelde buis met een gladde zachtere binnen coating) zijn alleen een heel stuk prijziger als rubberen slangen, maar tja..

Wanneer de flexibilteit niet zo erg nodig is bij redelijk rechte stukken, dan is het zelfde soort 'smooth bore' PTFE slang wat ze voor remleidingen gebruiken (maar dan natuurlijk dikker) een prima oplossing.

Je moet alleen altijd zo'n beetje wel naar AN fittingen of vergelijkbare over want dit soort slangen kan je niet op slangpilaartjes duwen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Smiley »

Heb jij ook E10 getankt met je speedster Joop?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Exmantaa »

Die scheurtjes aan de buitenklant komen in ieder geval niet van E10, maar waarschijnlijk door UV/ouderdom in de open Speedster motorruimte.
Ik heb dezelfde scheurtjes ook gezien bij andere "merk" slangen. Modern rubber is blijkbaar niet meer wat het vroeger was... :wacko:

Alert blijven dus en bij twijfel vervangen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef: 09 okt 2019 11:49 Heb jij ook E10 getankt met je speedster Joop?
Nee, nog niet! Nu wel 1 volle tank met de GT86, die zou er bestand tegen moeten zijn. Ik was het eigenlijk niet van plan maar het is best lastig wanneer je echt moet zoeken naar E5 (super) benzinestations.

@ Frank: de gecertificeerde slang in mijn Speedster is ook zachter geworden, een heel verschil met het stuk slang wat ik nog nieuw heb liggen. Dus ik denk niet dat het hoofdzakelijk door UV komt.

En zoals Arno zegt, die PTFE slang is natuurlijk top maar wel erg duur :roll: Voor mij hoeft het ook geen 10 jaar mee zolang het maar niet binnen een paar jaar ‘oplost’ en gevaarlijk wordt. :roll: Ik besef dat ik nu wat tegenstrijdig klink :wink:

Heb inmiddels wel een bestelling uit staan met an6 koppelingen en zwarte nylon/rvs versterkte (rubber)slang.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door aboellaard »

Misschien een goed idee om eens aan de leverancier van die slang te vragen of ze een testrapport voor die slang hebben. Ik neem aan dat ze distribueren en niet zelf produceren, maar ook in dat geval als je een product verkoopt dat aan een bepaalde standaard voldoet moet je dat kunnen aantonen middels een testrapport van een onafhankelijk lab.

Ik ken de betreffende specificatie niet, maar kan me voorstellen dat scheurtjes aan de buitenkant niet gelden als afkeur op specificatie. Ligt eraan of het cosmetisch is of functioneel. Iets als, die slang mag best scheurtjes vertonen, als dat verder maar geen invloed heeft op de specificaties. Oftewel, het ziet er niet uit, maar blijft wel doen waarvoor het ontworpen is. Dat geldt natuurlijk niet voor week wordende slangen e.d.

Ik heb alles vervangen door PTFE slang en AN koppelingen. Werkt wel zo prettig, vooral die koppelingen. Nog steeds een beetje benzine geur, maar in de mix met motor- en Rotrexolie is dat zo verkeerd nog niet :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef: 09 okt 2019 14:43 Nog steeds een beetje benzine geur, maar in de mix met motor- en Rotrexolie is dat zo verkeerd nog niet :D
Parfum voor mannen :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Daan »

Ok...

Ook maar op de To-Do lijst zetten dan als heel de boel er uit ligt. PTFE brandstofleidingen met blingbling AN-koppelingen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door S. Gonzales »

Voor de zekerheid toch ook maar PTFE slang en 4 bijpassende an6 koppelingen besteld.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Daan »

AN6 is de juiste diameter voor de brandstofslang?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door S. Gonzales »

Daan schreef: 09 okt 2019 19:38 AN6 is de juiste diameter voor de brandstofslang?
Volgens mij wel Daan. Alleen is de maat van an6 PFTE slang en an6 PFTE koppelingen anders dan bij rubber/rvs versterkte slang Je kan het dus niet door elkaar gebruiken.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef: 09 okt 2019 20:10 Volgens mij wel Daan. Alleen is de maat van an6 PFTE slang en an6 PFTE koppelingen anders dan bij rubber/rvs versterkte slang Je kan het dus niet door elkaar gebruiken.
AN6 is intern vrijwel 8mm diameter dus da's vrij normaal voor benzineslangen tenzij je hele dikke PK's (5 a 600+) najaagt, dan moet je op bepaald moment naar AN8. Olie-leidingen (wanneer aanwezig) worden meestal in AN10 of AN12 uitgevoerd.

De schroefzijde van de koppelingen is gestandaardiseerd qua schroefdraad en de 37 graden conus dus kan je slangen van het ene merk koppelen aan anderen of aan verloopjes/adapters/etc. via de schroefverbindingen. (o.a. ook naar van die quick-release koppelingen die bijvoorbeeld op de brandstofpomp zit)

Alleen de combinatie kale 'slang' en uiteinde/koppeling is specifiek voor het type (en vaak merk) slang wat gebruikt wordt.

Daar moet je in de meeste gevallen de slang van merk 'A' alleen gebruiken met eindstukken/koppeling van merk 'A' en niet van merk 'B', want dat kan wel eens niet goed werken/passen.

Gladde PTFE slangen/buizen zijn daar nog enigermate standaard en werken zo'n beetje allemaal met een vorm van compressie-fitting waardoor je vaak wat meer vrijheid hebt in het mixen van merken qua slangen en koppelingen. Maar ook daar blijft het opletten en voorzichtig zijn.

Maar meestal wel zo veilig om dit soort dingen bij 1 leverancier te kopen uit 1 'serie', dan past alles op elkaar.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door aboellaard »

Arno schreef: 10 okt 2019 5:09
Maar meestal wel zo veilig om dit soort dingen bij 1 leverancier te kopen uit 1 'serie', dan past alles op elkaar.

Bye, Arno.
Zoals hierboven door Arno aangehaald! AN is een amerikaanse leger (AN = Army Navy) standaard voor het verbinden van buizen en slangen. Daar doet zich het eerste probleem al voor, omdat buizen gespecificeerd worden aan de hand van buiten diameter en slangen van binnen diameter. De AN-6 (de -6 wordt uitgesproken als dash 6, vandaar die dash nummers) specificatie geldt dan ook precies voor een buis (-6 is 6/16 inch, oftewel 9,5 mm), waarbij dit buiten diameter is en de binnen diameter helemaal niet gespecificeerd is. Voor slang wordt dan een zg. nominale diameter aangehouden van diezelfde 9,5 mm buiten en 5/16 inch (ong. 8 mm) binnen. Beide kunnen afhankelijk van de fabrikant verschillen. Wat niet verschilt is de koppeling kant, want die is altijd 37 graden met vaststaand schroefdraad. Dus die koppelingen passen altijd op elkaar, maar de slang kant kan heel verschillend zijn.

En dan heb je nog de JIC (Japans) standaard die ook 37 graden is, maar een klein beetje verschilt in de specs voor wat andere zaken. Past meestal, maar soms ook net niet.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door Daan »

Tot nu toe heb ik ook altijd de ID (inner diameter) terug kunnen vinden bij de slangen die ik heb gebruikt (olie/water slangen turbo).
Dit is nodig omdat dit uiteindelijk je flow bepaald. Tis even zoeken en je huiswerk doen, maar geen rocket science.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Wie heeft ook deze ‘gecertificeerde’ brandstofslangen?

Bericht door timmyboy55 »

Over welke brandstof slangen hebben we het nou?? :bag:

Over het pakketje slangen bij je EVAP? of de slangen die uit de firewall komen en richting je fuel rail gaan?
Plaats reactie