O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Verkoop van onderdelen (Velgen, Winterdak etc.).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

Deze O ring, vervanging voor OEM partnummer 4800883, kost € 7,- per stuk. Verzendkosten(briefpost) € 1,- voor 1 of 2 stuks.
Let op, deze ringen zijn specifiek voor een 2,2 Speedster en zijn dus anders dan de O ringen die soms bij het oliefilter voor de Z22SE geleverd worden. Die passen niet op een Speedster! Dus zorg dat je er een hebt vóórdat je het oliefilter gaat (of laat) vervangen! Zie ook onder 'groupbuy'. Stuur s.v.p. een PB voor je bestelling.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883

Bericht door kzentekik_et »

Wat kan er eigenlijk fout gaan?
Steek al jaren het O ringetje van de Bosch Filters en nooit problemen gehad.

Grtn
Frederik
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883

Bericht door S. Gonzales »

Dat is heel vreemd, want de O ringen die bij sommige aftermarket oliefilters voor de Z22SE geleverd worden zijn van een andere maat dan die voor de Opel Speedster. Deze filters worden o.a. voor de Opel Astra met Z22SE motor gebruikt. Bij de Astra is er echter geen oliekoeleraansluiting gemonteerd maar een zwart plastic dekseltje. De bijgeleverde O ring voor dat plastic deksel heeft echt een andere maat. Daar is al genoeg over terug te vinden op dit forum, met foto's en al.
Als jouw verhaal klopt zouden alle Opel Astra eigenaren een probleem met die bijgeleverde O ring moeten hebben :roll: :wink:
Er bestaat namelijk geen O ring die zowel op een Speedster als een Astra past. Het klinkt commercieel gezien ook niet logisch dat (bijvoorbeeld) meneer Bosch of meneer Fram, ervoor kiest om er een Speedster O ring bij te leveren i.p.v. een Astra O ring. Denk aan de aantallen.
Check de GM bestelnummers maar wanneer je twijfelt aan mijn uitleg. Maar mooi als het je lukt en geen probleem oplevert. :thumbup:
Maar besef wel dat wanneer die O ring niet lekker past, maar je hem erop een of andere manier toch ' ingefrot' krijgt, je bij 5 bar oliedruk zomaar in grote problemen kan komen. Dan heb ik het nog niet eens of de vette bende in je motorruimte die je kan krijgen maar ook over serieuze motorschade wanneer je er iets te laat achterkomt dat achter je rug iets falikant verkeerd gaat en je oliedruklampje plotseling gaat branden :bangin: terwijl je op de snelweg rijdt. :yes:
En wil je een complete set, dus 1 'O' ring + 2 platte ringen, kijk dan even bij timmyboy55.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883

Bericht door S. Gonzales »

Het is eindelijk zover, voorjaar! :thumbsup:
Dus tijd om olie te verversen en (2,2NA) oliefilter te vervangen. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883

Bericht door S. Gonzales »

Deze O ring, vervanging voor OEM partnummer 4800883, kost € 7,- per stuk. Verzendkosten(briefpost) € 1,- voor 1 of 2 stuks.
Let op, deze ringen zijn "approved by Gonzales" :wink: en specifiek voor een 2,2 Speedster. Ze worden al door veel forum leden gebruikt (ook in combinatie met de sandwichringenset van Tim, zie: https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... im#p123609 ) en zijn afwijkend t.o.v. de O ring die soms bij een oliefilter voor de Z22SE geleverd wordt. Die past absoluut niet op een Speedster maar is bedoeld voor bijvoorbeeld een Opel Astra G met het kunststof oliefilterdeksel.
Mijn advies: zorg dat je er een hebt vóórdat je het oliefilter gaat (of laat) vervangen want de Opel dealer heeft hem dus niet! Stuur s.v.p. een PB voor je bestelling.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door André R »

In Oosterhout konden ze mijn speedster niet meer servicen omdat ze geen "ringen" meer hebben.
Ik was eigenlijk te geïrriteerd om te vragen om welke ringen het ging, omdat ik hem helemaal speciaal was brengen.
Zijn het alleen de Oliefilter O-ringen of ook de carterringen welke niet meer beschikbaar zijn?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

André R schreef: 16 okt 2019 8:26 In Oosterhout konden ze mijn speedster niet meer servicen omdat ze geen "ringen" meer hebben.
Ik was eigenlijk te geïrriteerd om te vragen om welke ringen het ging, omdat ik hem helemaal speciaal was brengen.
Zijn het alleen de Oliefilter O-ringen of ook de carterringen welke niet meer beschikbaar zijn?
Hoi André,
Jij zou als doorgewinterd forum lid toch moeten weten dat die O ringen bij mij volop verkrijgbaar zijn? Had je ‘Oosterhout’ ook meteen kunnen tippen. :bangin: :lol:
Zoals ik al eerder heb aangegeven en door meerdere forumleden al wordt gedaan: neem je “Gonzales O ring” van tevoren mee naar de dealer of universele garage wanneer je het onderhoud door hen uit laat uitvoeren.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door Smiley »

Misschien dat een paar plaatjes helpen.

Het olie en filter wisselen proces voor een speedster, is normaal olie eruit, filter wisselen klaar.
Daar waren speedster specifieke setjes voor met alle correcte onderdelen. Die zijn niet meer algemeen verkrijgbaar.
Wat er nog is, is alleen omdat een dealer of liefhebber ze opgespaard heeft.

Het filter zelf is generiek voor elke Z22SE, want ook massa's verwerkt in astra en vectra.
Afbeelding
De groene oring die je ziet bij dat algemene Z22SE filter past echter niet optimaal in onze speedster specifieke aluminium dop.
Afbeelding
Gonzales verkoopt een correcte maat oring specifiek voor onze oliefilter dop.

Die dop van ons zit maar met 25nm vast.
Als alles goed gaat, is de kans groot dat de bestaande oring zelfs herbruikbaar is (hoewel niet aan te raden).
Als het niet goed gaat en er andere ringen (kom ik zo op) gaan lekken, gaat de monteur de boel verder aandraaien dan 25nm.
Of het lekken stopt, of de ringen en oring gaat naar zijn grootje. :yes:
Als bonus heb je dan een goed uitgevoerde oliewissel, met een grote kans op problemen bij de volgende wissel, omdat de 2 ringen teveel op hun donder hebben gekregen.

Bij dat vaster aandraaien dan 25nm, komen de 2 ringen van de oliekoeler onder stress te staan.
Die onderste 2 zwarte ringen, die om beide kanten van de oliekoeler aansluiting zitten, zoals hier:
Afbeelding
Onze oliekoeler is uniek op de speedster. Dus zit niet op astra/vectra variant van de Z22SE
Ook deze oliekoeler ringen zijn niet meer verkrijgbaar. Tim verkoopt aftermarket versies ervan.

Bij onderhoud van tevoren dus kortsluiten of de dealer de filter heeft, de juiste o-ring van de oliefilter dop, en evt bij tegenslag de 2 ringen van de oliefilter behuizing.
Het is aan te raden beide gewoon in je auto te hebben voor je hem afgooit, en met de dealer kort te sluiten dat er aftermarket onderdelen gebruikt gaan worden.


Met carterringen bedoel je de plug in je carter om de olie eruit te halen?
Die zijn Z22SE universeel. Heb daar nog nooit klachten over gehoord.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

Super uitgelegd Stefan! :woship:
Als iemand het nu nog niet begrijpt..... :roll: :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door André R »

Vergeef mijn onwetendheid jongens! :oops:
Ik had het starttopic ergens wel een keer gelezen, maar dacht dat OPC Oosterhout zelf wel iets geregeld had. Ze lieten me tenslotte komen voor een grote beurt. Zonder oliewissel dus.
Ik heb destijds de garagemedewerker verteld dat een forumlid ze heeft en hij was zeer geïnteresseerd. Ze hebben nog steeds meerdere Speedsters in onderhoud. Dus je kan ze bellen of mailen Joop. Als je wilt kan ik ook even informeren naar zijn naam. De vorige man is weg en ik ken deze nog niet zo goed.
Ik denk dat ik de oliewissel nu nu zelf maar even doe.

Wat een kansloze write-up weer Stefan. Ik snap er geen *($@# van! :D
Hehe, nee hoor, je bent een held! Ik ga ze beiden inslaan.

Ik stuur je een PB Joop!
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

Ze zijn al naar je onderweg André. Morgen liggen ze bij je op de mat, inclusief een duidelijke montage instructie.
Succes en tot een volgende keer.

Groet, Joop
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door André R »

Top! Bedankt Joop! :thumbup:
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door timmyboy55 »

Ik zal tzt weer even een groupbuy starten en de pakkingen groot inkopen :)
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

Wellicht staat je hoofd er momenteel niet naar, maar wanneer je een 2,2 NA Speedster hebt en wat afleiding zoekt is dit een leuk DIY klusje. Dan staat je Speedster er met een nieuw oliefilter en verse motorolie alvast weer fris en fruitig bij.
Wat heb je nodig:
Een olieopvangbak, twee 1/2” verlengstukken en een ratel, een momentsleutel die af te stellen is op 25Nm, een (liefst origineel) oliefilter, een (origineel Gonzales) O ring, 5,5Ltr. motorolie, schone doeken.
De motorolie tap je het makkelijkst met warme motor af, maak je olievuldop los en/of trek de peilstok iets omhoog, zo kan er lucht bij komen wanneer je de carterplug los draait en loopt de olie er vlotter uit. Tijdens het uitlekken draai je de dop van het oliefilterhuis (linksom :wink: ) los. Het “vierkant” van de verlengstukken past precies in de dop. Onder deze dop vind je een zwart plastic zeskant, deze trek je er rechtstandig uit. Het oliefilter zit eraan vast geklikt. Trek het oude filter eraf en maak het zwarte plastic schoon. Plaats het nieuwe oliefilter in het huis (puntje naar beneden :roll: :lol: ) Plaats het zwarte plastic zeskant op het oliefilter en druk het voorzichtig aan tot je een lichte klik hoort en/of voelt. Voer het oude oliefilter tezamen met de oude motorolie gratis en milieuvriendelijk af (KCA station)
Maak de aluminium dop goed schoon en verwijder de oude O ring. Een eenmaal gebruikte O ring wordt hard en is in principe niet geschikt voor hergebruik. Wanneer je dit wel doet heb je grote kans dat een volgende keer de dop niet los wil en draait de hele sandwichplaat mee met alle ellende van dien. Dus bij iedere filter wissel een nieuwe O ring gebruiken, licht insmeren met motorolie en met maximaal 25Nm vastzetten voorkomt een hoop ellende. Zet vervolgens de carterplug met 25 Nm vast nadat je de plug en het carter goed schoon hebt gemaakt. Vervolgens vul je de motor met 5,5 Ltr. verse motorolie. Na afloop de peilstok weer op zijn plaats drukken, motor starten en met lopende motor op lekkage controleren, na het uitzetten van de motor het oliepeil controleren, na een proefrit nogmaals controleren. Zeker is zeker :thumbsup:
Zie een aantal foto’s hieronder, mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag, succes!
P.s. De O ringen zijn in voorraad en voor clubleden kosten ze €8,- per stuk of €15,- 2 stuks, inclusief verzendkosten en montagehandleiding.
Bijlagen
01BE54F9-0E07-4001-9703-D6AD04D597AA.jpeg
(76.36 KiB) 132 keer gedownload
52DF82D3-03B5-413D-9DFE-6903EECB9B17.jpeg
(100.89 KiB) 124 keer gedownload
394B639F-1CB0-471A-A1CB-15F27591500E.jpeg
(171.48 KiB) 130 keer gedownload
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 25 apr 2020 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: O ring t.b.v. oliefilterdeksel/-dop Z22SE =OEM GM4800883.

Bericht door S. Gonzales »

Nog een paar foto’s, ook met mijn favoriete merk motorolie :D :bag:
Bijlagen
703E78FE-3EC5-46B3-9A2B-CC93008D6288.jpeg
(93.81 KiB) 146 keer gedownload
280A661E-B601-4671-AD35-8C0011FC3E24.jpeg
(86.71 KiB) 133 keer gedownload
824FCB6A-F848-4C6C-B990-D3F5093B5A1C.jpeg
(211.25 KiB) 138 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie