Nieuwe Belg

Stel jezelf en je auto voor.
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Na een aantal jaren mee gelezen te hebben ben ik nu eindelijk klaar om stilaan de stap te wagen naar de aankoop van een Speedster. Het leek mij wel zo netjes om mij even voor te stellen.
Ik ben Tom Vanlimbergen, 46 jaar en woonachtig in Mol, België.
Van opleiding ben ik kinesitherapeut en na dit vak ook 20 jaar te hebben uitgeoefend op een school voor buitengewoon onderwijs heb ik 5 jaar geleden een carrièreswitch gemaakt naar de functie van Preventieadviseur en hoofd onderhoud in dezelfde scholengroep.
Van kindsaf ben ik al bezeten door het autovirus.
Dailies die achtereenvolgens de revue passeerden:
VW Polo 1.3 (Ik weet het, maar je moet het ergens leren) 1991-1993
Peugeot 205 Gti 1.9 1993-1996
Peugeot 106 Gti16v 1996-2005
Peugeot 206 Sw Hdi16 2005-2009
Seat Leon Fr Tdi 2009-2013
Skoda Octavia Vrs Tdi 2013-2018
Hyundai I30N Performance Pack 2018-...

Zoals het een autofanaat betaamt heb ik er in al die jaren ook enkele hobbyauto's op na gehouden:
Peugeot 304 Coupe S (volledig zelf gerestaureerd, in bezit van 1997 tot 2008)
Mercedes Unimog 404 (idem, in bezit van 2001 tot 2007)
Peugeot 205 Rallye 1.9 Mi16 (2000 tot 2019)

Hoe ik dan bij een Speedster kom?
Als trouwe bezoeker van het Brusselse autosalon werd ik begin jaren 2000 van mijn sokken geblazen door de Speedster die daar toen op de stand stond. Heel straf dat een wat duffe mainstream constructeur het aandurfde om zoiets op het publiek los te laten... Alleen ontbraken de centjes en is het daar toen bij gebleven.
Na jaren met een old-timer (P304) mijn autohobby beleefd te hebben bleef het toch kriebelen om iets sportievers, snellers aan te schaffen.
Dat werd dan een Peugeot 205 Rallye 1.9. (altijd gezworen dat ik er eentje terug zou kopen toen ik mijn 205 Gti in 1996 verkocht), een model enkel gemaakt voor de Duitse markt, wat als voordeel had dat de o zo strenge Belgische keuring er weinig of niets vanaf wist waardoor je wel wat vrijheid kreeg.
Er werd dan ook jaren duchtig aan omgebouwd en verbeterd wat uiteindelijk resulteerde in een puur op prestaties gericht karretje dat 215 pk aan boord had en slecht 785 kg op de weegschaal zette. Alles qua ophaning, remmen en versnellingsbak was daar ook aan aangepast.
Daar heb ik jaren plezier aan gehad, tot 2 jaar geleden. Ik was het intussen gewoon van met snelle diesels te rijden, maar al bij al bleven dat toch gewoon vrij snelle bakken met weinig beleving. Als ik echt fun wilde beleven haalde ik de 205 van stal.
Toen ik dan 1.5 jaar terug de Hyundai I30N kocht ging er een andere wereld open. Voor mensen die er nooit mee gereden hebben is het waarschijnlijk moeilijk te geloven, maar die auto kan alles wat ik zoek in een auto: van rustig en vrij zuinig tot oerend hard, enorm gefocust en mega luid en dat allemaal door enkele software instellingen die je gewoon met een knopje kan oproepen.
Het gevolg hiervan was dat de 205 bijna niet meer buiten kwam en door de veranderde oldtimerwetgeving in België begon ik toch wel erg vervelende vragen te krijgen op de keuring.
Deze zomer dan maar even mijn stoute schoenen aangetrokken en een visje in het water gegooid om te zien wat die 205 waard zou kunnen zijn. Dat bleek nogal wat (10 maal meer dan ik hem betaald had, echt absurde prijzen) en dus was de auto na 1 dag verkocht.
De voorbije maanden heb ik dan gevuld met heel mijn onderdelenvoorraad te verkopen, waardoor er nu plaats is (en centjes :wink: ) om dan toch eindelijk die jeugddroom realiteit te laten worden.
Ik ben intussen al een aantal maanden de zoekertjessites in het oog aan het houden voor een Speedster die aan mijn verwachtingen voldoet. Bedoeling is om er eentje aan te schaffen tegen eind februari (eerder niet, wat te drukke maanden in het vooruitzicht) zodat ik er in het voorjaar al kan van genieten.
Wat ik zoek?
Ik denk dat de turbo uit te boot valt aangezien ik er nu ook weer geen al te gekke bedragen wil tegenaan gooien.
Een 2.2 dus, liefst volledig origineel, met minder dan 50000 km. Een lichtjes aangepaste versie kan eventueel nog als alles terug om te bouwen is naar origineel. Ik verwacht namelijk dat deze wagentjes met de jaren best nog wat gaan stijgen in waarde, maar dan is originaliteit zeer belangrijk.
Tot zover het makkelijke stuk. Ik wil namelijk geen zwarte (daar zie ik veel te veel krassen op en zou ik gek van worden, bovendien doet zwart naar mijn mening afbreuk aan de lijnen van elke auto) en liefst ook geen grijze... Daardoor valt ongeveer de helft van het aanbod al af. Moest ik echt niets kunnen vinden wil ik een grijze eventueel in overweging nemen. Momenteel gaat de voorkeur uit naar (in volgorde) oranje, groen, rood, geel.
Een andere mogelijkheid is een Duitse 2.2 die omgebouwd is naar compressor of turbo, maar dan wel met alles netjes vermeld op de fahrzeugbrief. Dit gewoon omdat ik hem zo legaal in België op straat kan krijgen. Ik weet ook wel dat ik zelf een ombouw kan doen maar dan blijft het risico dat hij vroeg of laat niet meer door de keuring komt. Been there, done that...
Als er iemand zijn auto zou willen verkopen die aan een van de bovenstaande omschrijvingen voldoet mag die mij ter zijner tijd altijd een Pm sturen.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen :D .
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Exmantaa »

Is Geel misschien wat voor je?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enige nadeel; 249.8 pk doordat er een Supercharger in hangt... :yes:
(Overigens met originele stille 2.2 airbox en OEM Turbo uitlaat.)

Ow ja, dit is origineel een Engelse VX220, maar compleet omgebouwd naar LHD met alle originele Speedster delen. Dus gewoon links instappen. :wink:
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Neen, die gaat het niet worden.
De kleur is wel ok, sc niet en ombouw van rhd naar lhd al helemaal niet.
Ik zou er ook mee willen rijden en met deze zou dat in België nooit lukken.
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Exmantaa »

Doen ze daar in (B) ook al moeilijk als je een RHD VX220 ombouwt naar LHD Opel Speedster, ook al gebruik je allemaal originele Opel onderdelen?

(Heb nog wel een andere originele LHD Speedster, maar die is dan weer zwart met ~350SC pk's. Ook niet zeker? Haha. :wacko:)

Succes met zoeken!
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Moeilijk doen ze niet echt.
Je krijgt gewoon een rood blad waar "verboden tot het verkeer" op staat.
Dat willen we natuurlijk niet :D
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuwe Belg

Bericht door gertje »

Tom,

Ik woon in geel hier staan dikwijls meer dan 1 Speedster. Kan je altijd eens komen kijken en geef ik wat tips waar je zeker op moet letten voor de aankoop.
PS blijf bij AE Cars weg

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Gert,

Dat van AE cars was me al duidelijk.
Ik heb jou al regelmatig zien passeren, ik werk de hele dag in Kasterlee of in de buurt.
Ga zeker op jouw aanbod eens ingaan om eens langs te komen, maar dat gaat ergens na nieuwjaar zijn.
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuwe Belg

Bericht door gertje »

Juist eens rap de markt bekeken, met die specificaties wordt het groen of rood van kleur

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Pieter
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2019 9:56

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Pieter »

Opel speedster car and parts - groep op facebook eens volgen. Er staat een mooie oranjegouden Belgische wagen te koop.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuwe Belg

Bericht door gertje »

Pieter schreef: 08 nov 2019 11:47 Opel speedster car and parts - groep op facebook eens volgen. Er staat een mooie oranjegouden Belgische wagen te koop.
deze is een paar maand geleden helemaal opnieuw gespoten als ik mij niet vergis, De reden waarom weet ik niet maar.
30/08/14 meet and greet.
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Ik heb al een bericht gestuurd naar die groene die op autoscout staat. Belgische wagen met 27000 km. Tot nogtoe geen reactie.
Zoiets zou het moeten zijn...
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuwe Belg

Bericht door gertje »

Tom V schreef: 08 nov 2019 16:21 Ik heb al een bericht gestuurd naar die groene die op autoscout staat. Belgische wagen met 27000 km. Tot nogtoe geen reactie.
Zoiets zou het moeten zijn...
staat meer dan 20€ geprijsd is er wel beetje over
30/08/14 meet and greet.
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Nee, da's een andere.
Die ik bedoel is vraagprijs 20000.
Staat vrij ver achteraan in de advertentielijst. Staat in Aisquilles of zoiets.
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Nieuwe Belg

Bericht door tibby »

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... =12&t=7848 (had er zelf intersse in destijds....)
captain slow
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Nieuwe Belg

Bericht door Tom V »

Ja, die staat ook al op de shortlist :wink:
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Plaats reactie