Iemand die meer weet over deze speedster

Je auto te koop aanbieden.
Plaats reactie
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Tom V »

Ondertussen ben ik aan het uitkijken voor een Speedster en ik zag deze op Marktplaats voorbij komen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ope ... ousPage=lr

Ik zoek een originele of een aangepaste waarvan de aanpassing ook op het inschrijfbewijs staat.
Deze komt wel in aanmerking aangezien hij er redelijk standaard uitziet (voor zover ik kan zien een raamomlijsting in de kleur van de auto en gedebadged achteraan). Wat interessanter is is dat ik op de foto van de motor precies een compressor kan zien (in ieder geval is het niet de standaard inlaat). Als ik hem op de site van de RDW ingeef staat er bij vermogen ook 147 KW. Ik heb intussen met de verkoper gebeld, maar die beste man heeft er blijkbaar niet al te veel verstand van en komt niet verder dan het voorlezen van een mailtje van de vorige eigenaar waarin staat dat de auto 3 jaar geleden ingevoerd is uit Duitsland en volledig schadevrij zou zijn.
Ik roep dan maar een hulplijn in: Heeft iemand van het forum hier meer info / ervaring met deze auto?
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Smiley »

Leuk stukje archeologie is dat ding :yes:
Dat is een lysholm compressor, van delta-AG.
http://www.speedsterinfo.com/prive/imag ... -motor.pdf
Toentertijd was dat iets van 10k euro voor 50pk erbij, en 13k euro voor 80pk erbij.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door martinb »

Tom V schreef: 28 nov 2019 13:08 Ondertussen ben ik aan het uitkijken voor een Speedster en ik zag deze op Marktplaats voorbij komen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ope ... ousPage=lr

Ik zoek een originele of een aangepaste waarvan de aanpassing ook op het inschrijfbewijs staat.
Deze komt wel in aanmerking aangezien hij er redelijk standaard uitziet (voor zover ik kan zien een raamomlijsting in de kleur van de auto en gedebadged achteraan). Wat interessanter is is dat ik op de foto van de motor precies een compressor kan zien (in ieder geval is het niet de standaard inlaat). Als ik hem op de site van de RDW ingeef staat er bij vermogen ook 147 KW. Ik heb intussen met de verkoper gebeld, maar die beste man heeft er blijkbaar niet al te veel verstand van en komt niet verder dan het voorlezen van een mailtje van de vorige eigenaar waarin staat dat de auto 3 jaar geleden ingevoerd is uit Duitsland en volledig schadevrij zou zijn.
Ik roep dan maar een hulplijn in: Heeft iemand van het forum hier meer info / ervaring met deze auto?
Wat bedoel je met de aanpassing moet ook op het inschrijfbewijs staan? Dat het vermogen (en/of turbo/compressor) ook bij het RDW is gewijzigd?
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Tom V »

Inderdaad.
Zo kan je hem in België legaal op de weg krijgen. Ze moeten dat sinds kort overnemen, vroeger ging dat helemaal niet.
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door gertje »

Tom V schreef:Inderdaad.
Zo kan je hem in België legaal op de weg krijgen. Ze moeten dat sinds kort overnemen, vroeger ging dat helemaal niet.
Tom, zo simpel is het niet.
Ik ben ook bezig geweest om een Elise met k20 op papier te krijgen. Op zich kunnen ze het toelaten maar daar stopt het verhaal grotendeel. Je moet hem nadien nog inschrijven en wat gaan ze met de biv en CO2 doen? Als ook voor de verzekering is het altijd niet makkelijk.
Ik heb een paar jaar geleden al een paar maand met de mijne bezig geweest om orgineel door de keuring te garaken, zelfs de homolegatie van Opel kon niet bevestigen dat het orgineel was toen.

En de groene heeft ook een raar alu pack, plastic raamslingers alu handrem en een alu versnellingspook



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door gertje »

Tom V schreef:Inderdaad.
Zo kan je hem in België legaal op de weg krijgen. Ze moeten dat sinds kort overnemen, vroeger ging dat helemaal niet.
Tom, zo simpel is het niet.
Ik ben ook bezig geweest om een Elise met k20 op papier te krijgen. Op zich kunnen ze het toelaten maar daar stopt het verhaal grotendeel. Je moet hem nadien nog inschrijven en wat gaan ze met de biv en CO2 doen? Als ook voor de verzekering is het altijd niet makkelijk.
Ik heb een paar jaar geleden al een paar maand met de mijne bezig geweest om orgineel door de keuring te garaken, zelfs de homolegatie van Opel kon niet bevestigen dat het orgineel was toen.

En de groene heeft ook een raar alu pack, plastic raamslingers alu handrem en een alu versnellingspook.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Tom V »

Dju, toch maar beter voor origineel gaan dan...
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door gertje »

Tom V schreef:Dju, toch maar beter voor origineel gaan dan...
Eentje uit Duitsland met alle tuv papieren waar de co enz ook duidelijk op vermeld staan zou op zich moeten lukken. Maar denk dat het een straatje zonder einde is. Informeer er eerst overal eens achter.
Sta in Duitsland een compressor te koop voor 18500 met al die specificaties een mooie prijs

Een NA kan je opkietelen met 2.4 inlaat grotere wat werk aan de uitlaat rond de 180pk. Dit zien ze op de keuring niet.
Je kan gaan voor een compressor 250pk maar dat is al duidelijker te zien.
Een rotex erop monteren, weet de pk cijfer zo uit mijn hoofd niet. Maar gaan ze op de keuring niet zien tenzij ze hem half uiteen halen.
Een turbo kit is ook heel onopvallend voor de keuring.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk



30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Exmantaa »

De meeste Duitse SC Speedy's staan volgens mij TuV geregistreerd met een officieel vermogen van ~190pk oid. Want dat was het vermogen waarmee (Hitec) in het verleden toen de Abgasgutachten heeft laten registreren. (+30% oid) Dat was nog met de ouderwetse piggyback ecu...

(Ik heb nog een gele Speedster te koop met een 250pk Stage 2 SC ombouw, maar gewoon als std 2.2 op het NL kenteken...)
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door gertje »

Een SC invoeren in België is onmogelijk, heb ik met Wim al geprobeerd. Bij de invoer keuring komen ze er achter dat er een compressor op hangt.
Bij een gewone jaarlijkse keuring die niet zo uitgebreid is kun je met geluk er elk jaar door geraken zonder ze het zien

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door martinb »

Tom V schreef: 28 nov 2019 19:00 Inderdaad.
Zo kan je hem in België legaal op de weg krijgen. Ze moeten dat sinds kort overnemen, vroeger ging dat helemaal niet.
Ik denk niet dat er in NL iemand is die zijn gewijzigde vermogen, door middel van compressor of turbo, heeft aangepast op papier. Teveel rompslomp en volgens mij ook niet noodzakelijk. (Alleen bij wijziging van kleur even melden bij het RDW :-) dat wordt dan gelijk aangepast )
En, zoals al beschreven, je valt een keer door de mand bij de jaarlijkse controle in belgie.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Tom V
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2019 16:18

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Tom V »

martinb schreef: 29 nov 2019 14:57 Ik denk niet dat er in NL iemand is die zijn gewijzigde vermogen, door middel van compressor of turbo, heeft aangepast op papier.
Jawel hoor. Die groene uit de advertentie heeft 147 KW op papier, wat neerkomt op 200 PK voor een 2.2.
Hoe dan ook, ik ga het risico toch maar niet nemen.
Er zijn geen problemen, alleen oplossingen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door S. Gonzales »

martinb schreef: 29 nov 2019 14:57 Ik denk niet dat er in NL iemand is die zijn gewijzigde vermogen, door middel van compressor of turbo, heeft aangepast op papier. (Alleen bij wijziging van kleur even melden bij het RDW :-) dat wordt dan gelijk aangepast )
Ja hoor :wink: ik wel! “Iemand” van dit forum had de kleur laten wijzigen bij de RDW van Europa blauw naar Chrome Orange :yes: en heeft toen zelf :roll: maar meteen het vermogen aangepast. Misschien weet jij nog wie dat was Martin? :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door martinb »

Haha, die fotoshop truc ben je dus echt ingetrapt😂😂😂
Hier staat die foto https://opelspeedster1145.wordpress.com ... amsterdam/
S. Gonzales schreef: 29 nov 2019 18:27
martinb schreef: 29 nov 2019 14:57 Ik denk niet dat er in NL iemand is die zijn gewijzigde vermogen, door middel van compressor of turbo, heeft aangepast op papier. (Alleen bij wijziging van kleur even melden bij het RDW :-) dat wordt dan gelijk aangepast )
Ja hoor :wink: ik wel! “Iemand” van dit forum had de kleur laten wijzigen bij de RDW van Europa blauw naar Chrome Orange :yes: en heeft toen zelf :roll: maar meteen het vermogen aangepast. Misschien weet jij nog wie dat was Martin? :lol:
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Iemand die meer weet over deze speedster

Bericht door Raspoetin »

martinb schreef: 29 nov 2019 14:57 Ik denk niet dat er in NL iemand is die zijn gewijzigde vermogen, door middel van compressor of turbo, heeft aangepast op papier. Teveel rompslomp en volgens mij ook niet noodzakelijk. (Alleen bij wijziging van kleur even melden bij het RDW :-) dat wordt dan gelijk aangepast )
En, zoals al beschreven, je valt een keer door de mand bij de jaarlijkse controle in belgie.
Jazeker wel! Ik heb dat gedaan. Bij meer dan 20% toename van het motorvermogen is een herkeuring verplicht en om problemen met de verzekering te voorkomen heb ik toen een herkeuring uit laten voeren (volgens RDW Wet Regeling Voertuigen, H6.3.1r)(https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk6 :
het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
48-NV-NR.jpg
48-NV-NR.jpg (64.48 KiB) 1213 keer bekeken
48-NV-NR is dan ook keurig als zodanig bij de RDW op te zoeken (maar helaas geexporteerd naar het buitenland).
Plaats reactie