Foto´s van mijn Milltek.

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik die blaren al bij meerdere speedster gezien met standaard uitlaat.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

markv schreef:Wat wel zo is, dat je bij een turbo moet oppassen. De katoenen filters hebben een olie erin zitten. Deze kan op de MAF sensor komen en dat gaat niet goed. Bij de 2.2 heb je dat probleem niet.
Nope.. nou ja.. een beetje :roll:

Mark, dat MAF verhaal is een beetje een spookverhaal.. Er is een generatie MAF sensors geweest met het welbekende heetgestookte draadje waarop de afkoeling van het draadje werd gemeten door weerstandsverandering. Op zich een aardig idee, maar als er idd troep op het draadje komt (bijvoorbeeld olie van een filter) heb je een probleem.
Overigens, die dingen gingen/gaan allemaal op termijn kapot omdat men er geen rekening mee heeft gehouden dat het rijden in een zeiknatte herfstbui toch tot gevolg heeft dat ook in een origineel luchtfilterhuis met lange buizen etc. water komt te staan die in hele kleine druppelvorm in de motor terecht komt.
Op zich helemaal niets mis mee, maar ook dat water beschadigd de sensor met als gevolg dat zo'n kreng na zo'n 100.000km gewoon oudhollands de geest geeft.

Toen wij begonnen aan het Hurricane project reed ik zelf met een Seat Leon Cupra V6 (en ik ben blij dat dat p*******ding weg is :evil: :evil: ) die dezelfde soort problematiek onderhevig was. Hele discussie gehad met een dealer, met Pon etc. en uiteraard lag alles aan het filter want het filter is niet origineel dus het filter is slecht dus ligt het aan het filter.
.... todat ik met een andere Cupra met 70k op de teller om de hoek kwam zetten met... een defecte MAF sensor.

Die MAF sensor laten vervangen en meegenomen, net als een MAF sensor die door zo'n 'slecht' filter was beschadigd. Spul onder de microscoop gelegd en geconstateerd dat de beschadigingen er het zelfde uitzagen. Lekker verhaal.. vooral vingeren naar een ander zodat je zelf de schuld niet krijgt.

Bij Subaru was het overigens nog erger... Die hebben een tijdje Impreza's uitgeleverd met zo'n zelfde soort MAF sensor waarbij men er gemakshalve maar vanuit ging dat de sensor niet kapot kon gaan. Dat gingen ze uiteraard wel en daar regelde de motorelektronica de hele zooi super arm met als gevolg ploffende motoren. De importeur heeft er (zoals we dat van hem gewend zijn) alles aan gedaan om de mensen die het overkwam te vertellen dat het vooral eigen schuld dikke bult is, maar ik weet van tenminste één persoon dat ie met tussenkomst van een advocaat toch een nieuwe motor heeft gekregen. ONDER GARANTIE.

Vandaag de dag worden er andere MAF sensoren gebruikt. Als je de MAF in de nieuwe Toyota motor bekijkt zit er helemaal geen draadje meer in maar gewoon een snelle silicon sensor. Probleem opgelost en dus ook het risico dat ze snel kapot gaan.

Wel een tikkie slecht dat de heren importeurs de 'schuld' altijd gelijk bij de consument in de schoenen wil schuiven (door op filters of glimmers of wat dan ook te gaan staan wijzen :(:( )
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Je haalt nu 2 dingen door elkaar van de Subaru Yvo, De "hotwire" MAF (die met het draadje dus) Gaat bij Subaru juist niet kapot (geleverd op MY'94 t/m MY'98 ) de modellen MY'99 en MY'00 hebben een Hotfilm welke zoals je inderdaad beschrijft zéér gevopelig zijn voor vuil en vet, Met als gevolg langzaam steeds een mindere werking.
Bij vocht is het trouwens niet langzaam aan minder maar in 1x over :shock:

Vanaf MY'01 (Bugeye) zijn ze weer over gestapt op een ander type MAF die dus weer een stuk verbeterd is....

p.s. Die Hotwire brand zichzelf juist schoon elke keer als de auto op contact gezet wordt :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

YvoTuk schreef:Toen wij begonnen aan het Hurricane project reed ik zelf met een Seat Leon Cupra V6 (en ik ben blij dat dat p*******ding weg is :evil: :evil: ) die dezelfde soort problematiek onderhevig was.
Wat is er mis met een Leon Cupra4 V6?

Wel ben ik het met je eens dat de importeursorganisatie PON een k*t-bedrijf is.

Toevallig heb ik dit weekend de originele snorkel met "restrictor" van 19 vierkante centimeter vervangen door een hittebestendige PVC-slang van 70 mm doorsnede. Totaal aanzuigopppervlak is nu minimaal 36 vierkante centimeter. Resultaat: weg het voelbaar minder worden van de prestaties boven de 5000rpm. De V6 klapt nu zonder van te voren in te houden bij 6800rpm in de begrenzer. En dat door een modificatie van alleen de snorkel (kosten 15 euro aan materiaal), filter en filterhuis zijn gewoon standaard gebleven.

@ll,

De standaard uitlaat wordt minder snel heet dan een Milltek of andere lichtere einddemper, maar blijft veel langer heet en hitte afstralen. 6 kilogram meer metaal is 6 kilogram meer capaciteit om hitte in op te slaan :? De blaren hebben meer te doen met de manier waarop Lotus omgaat met de glasfiber bodydelen en de spuiterij daar in Hethel.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik herhaal alleen maar even wat ik lees van turbo eigenaren in de UK. Die hebben hier serieuze problemen mee. Hetzelfde geldt voor de VXR, die is standaard ook uitgeleverd met zo'n "performance" airfilter, en ook daar waren problemen.

Ik zeg dus niet dat het een algemeen probleem is, maar bij de speedster turbo/vxt/vxr is het echt een issue..

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

@Steve, ik heb de V6 voortijdig bij de leasemaatschappij ingeleverd vanwege een twijfelachtig differentieel wat af en toe flinke dreunen uitdeelde (Haldex).

Ik ben er een hele tijd mee aan het zeuren geweest, olie vervangen, nog een keer olie vervangen, geprutst, nog een keer geprutst, ECU vervangen etc.

Het gevoel wat de auto gaf was die af en toe over 'een tand' heensprong. (dat kan dus helemaal niet want een Haldex is helemaal geen tandwieldiff.

Toen ik op het punt was (met alle andere gebreken die niet opgelost werden) dat ik een paar keer in een snelle bocht (bijv. bij Bergen op Zoom) zo'n dreun voelde (en een doosje in de vloer een cm of 5 op zag stuiteren) heb ik de leasemaatschappij vast aansprakelijk gesteld voor het geval ik de volgende keer in een vangrail / andere auto / boom / blok beton zou klimmen. Vijf minuten later vroegen ze me vriendelijk de sleutels te overhandigen en heb ik maar weer een mooie Scooby uitgezocht.

Ik ben er wel klaar mee inderdaad ...met Pon :evil:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

stef666 schreef:Je haalt nu 2 dingen door elkaar van de Subaru Yvo, .......
Bij vocht is het trouwens niet langzaam aan minder maar in 1x over :shock:

p.s. Die Hotwire brand zichzelf juist schoon elke keer als de auto op contact gezet wordt :idea:
OK, klok en klepels dan :oops: ik ging er vanuit dat ze altijd een hotwire gebruikt hebben.

Ik bedoel overigens met vocht niet dat er een emmer water naar binnen komt maar dat er sprake is van verstuiving, iets waar je bij langdurige ritten op de snelweg enzo last van kan hebben. De sensor gaat dan niet in een keer kaput maar er komt dan wel degelijk troep op de draad. Die troep is dan in feite de verontreiniging van het druppeltje maar bijv. ook kalk. En kalk .. brandt je helaas niet van zo'n draadje.

Oh @Mark, ik wil ook niet zeggen dat er GEEN problemen kunnen ontstaan. Een probleem ontstaat alleen niet per definitie door een filter, een probleem kan wel aan het licht komen door zo'n filter. Daarbij dient overigens ook opgemerkt te worden dat de meeste problemen die ik gezien heb met katoenfilters en MAF sensoren zijn gekomen NA het schoonmaken van het filter. Mensen hebben nogal eens de neiging om royaal te olieën en dat gaat dan toch weer meer stuiven dan het beetje olie wat ze er in de fabriek opspuiten.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Had mijn sensor ook een keer vies, gewoon met remreiniger goed schoongemaakt ,en het lampje heeft nog niet weer gebrandt.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

klopt, soms krijg je het er vanaf (waarbij remmenreiniger een prettig middel is) maar als het lange termijn aanslag is (kalk enzo) doet het meestal pijn. (in de portemonnee) :wink:
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Is er geen goedkoper alternatief voor de opel MAF? Bij Subaru vragen ze ruim €125,= Voor een sensor. Sinds kort zijn ze erachter dat de Nissan Almera MAF exact hetzelde is, En die kost €25,= :shock:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Bij Seat (Bosch) is de MAF te vervangen door een Pierburg (o.a. Mercedes).

Opel: geen idee. Misschien even de diverse ander opelforums doorspitten.

SteV6
S4 Avant
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

De Subaru is trouwens ook Bosch :idea:

Als je hem er nog eens uithaald Jan moet je eens naar het merk/type nr: kijken :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

hij is in ieder geval van bosch.
zal de volgende keer eens kijken.
Plaats reactie