D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door S. Gonzales »

Daan schreef: 29 jul 2020 9:58
aboellaard schreef: 29 jul 2020 6:13 Daan houdt in z'n eentje het forum levend!
:D

Ik ben niet zo'n facebook fan. Allemaal hapsnap terwijl een forum een prima medium/vraagbaak/bibliotheek is...
Daan for president! :beta: :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

We gaan weer verder...

Draaiend deel verder afgewerkt met de afdekplaat+ sensoroog+ ex.triggerwheel. Wheelspray Zilver is niet lelijk zeg maar 8)
De krukaspoelie keerring heb ik laten zitten. Op de b207 zat natuurlijk een "nieuwe", maar deze kwam er ook werkend uit en had geen beschadigingen of dergelijke.
Afbeelding

Had nog een oude turbo liggen, dus even een mal gemaakt en wat lopen spelen met de KVS buis.
Afbeelding
Afbeelding

De B207 waterpijp is anders dan de Z22SE waterpijp en zelfs als je de borglip wegvouwt en de pijp draait, zit er nog 2 vingers ruimte tussen pijp en blok. De Z22SE heeft een halve vinger ruimte tussen het blok en levert dus extra ruimte op voor je turbo.

De volledige Z22SE thermohuis en waterpijp gaan er dus op.

Over het thermostaathuis gesproken. De B207 oliekoeler ziet er mooi uit en wil ik eigenlijk laten zitten en de Z22SE koeler verwijderen.
Op de eerste generatie B207's had dit nog wat voeten in de aarde dacht ik, maar op dit nieuwe blok (2e gen) zit het toch wat makkelijker in elkaar lijkt het.

Beide slangen van de saab koeler komen uit in dezelfde dikke aanvoerslang VOOR de thermostaat:
Afbeelding

In het koelschema zou dat er dan zo uit moeten gaan zien:
Afbeelding

Er dient dus enkel een 34mm alu buis geplaatst te worden tussen locatie oude koeler en thermohuis. Daarop 3x 20mm pijpjes lassen voor de *2x) oliekoeler en (1x) aanvoer expansievat. Je kan dan de hele z22se koeler verwijderen.

Dat betekend tevens dat je twee gaten moet afdoppen (correct me if I'm wrong):
- crancksensor gat
- Olie druk sensor gat (z22se heeft geen druksensor of wel?) Als ik het goed zag (of voelde...) wordt dit sensorgat in de b207 gebruikt voor de olieafvoer op de z22se?
Afbeelding

Is de b207 thermostaat trouwens hetzelfde als de z22se? Heb het idee dat de b207 iets losser in het z22se thermohuis ligt dan in de b207. Maargoed, volgens mij dicht de rubber ring dit af maar is toch even een vraag.
Afbeelding

Verder wat alu spul besteld om de olieaanvoer te dichten waar vroeger een nokkenas zat en mn z22se kunsstof klepdeksel pas te maken:
Afbeelding

Grtz,
Daan
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Over die leidingen naar die B207 oliekoeler, weet je zeker dat er zoals je het beschrijft voldoende stroming door die koeler gaat? Ik denk dat als je dat zomaar aftakt, de stroming door de koeler te laag is. Als ik het goed begrijp dan. Dus in de 34 mm pijp een buis met 3 aftakkingen, waarvan je er twee gebruikt voor de koeler. Dat betekend eigenlijk dat je de koeler parallel zet aan het stukje 34 mm buis tussen de twee aftakkingen. Maar de stroming door de koeler ondervindt veel meer weerstand dan de stroming door dat stukje de 34 mm buis. Bij de B207 moeten ze er ook op een bepaalde manier voor zorgen dat er voldoende stroming door de koeler is.

En die afdekking waar de vacuumpomp normaal gesproken zit (op de B207 dan), daar kan je ook de vacuumpomp laten zitten. Ik heb de pomp in serie staan met het spuitstuk, met een keerklep er tussen. Op die manier heb je onder boost nog vacuum van de pomp. Werkt op zich prima.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Wat je zegt zat ik ook te denken.... hoe krijgen ze bij saab daar voldoende flow door de koeler? In hun opzet staat deze ook gewoon parallel...

Aan de andere kant... als de thermostaat bij de z22se dicht is, is er ook geen flow door de oem koeler. Ben het wel eens dat, wanneer de thermostaat open is, de z22se iig beter "in de flow" zit. Benieuwd hoe ze dat bij Saab hebben gezien :roll:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Er moet bijna wel iets van truukjes in het (kunstof?) bovendeel van de B207 thermostaat behuizing worden gedaan. Extra kanaaltjes die een soort 'bypass' maken of zo? Restrictor in de 'hoofd' pijp ergens na de aftakking?

Koeler zo parallel in de stroming zetten heeft anders IMHO idd. geen nut. Als er geen drukval over is zodat er vloeistof doorheen geduwd of geslurpt wordt dan doet hij weinig tot niks. Hooguit als de olie heet genoeg wordt gaat er wat convectie werken, maar da's een heel zwak effect.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Na 'wat' zoeken eindelijk dat zwarte geval gevonden. Als je door die 28 mm (ID, buiten diameter 34) opening kijkt, zit er inderdaad een restrictor. Precies tussen de aanvoer en afvoer van de koeler. Soort schotje met een doorgang van 15-17 mm oid. En dat zorgt er voor dat er voldoende stroming door de koeler is. Kan je natuurlijk namaken. Wat VEEL leuker zou zijn, is er een klep in zetten die gestuurd wordt door de olie en de KV temperatuur. En liefst nog stroming ook. Uurtje werk schat ik :D
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Uiteindelijk positioneren ze dus de SAAB koeler gelijk aan de Setrab die origineel in de Speedster zit, dus voor de thermostaat in de retour van de radiator stroming.

Maar omdat deze koeler maar (zo te zien) een 16mm aansluiting heeft konden ze 'm niet direct in de dikke pijp zetten, dus met zo'n restrictor knippen ze de dikke aanvoer pijp diameter grofweg in twee om zo een deel van de stroming er doorheen te krijgen.

Omdat de weerstand tot een zekere stroomsnelheid door de koeler groter zal zijn als direct door de restrictor zal het wel betekenen dat deze constructie pas bij vrij hete omstandigheden echt significante stroming krijgt en warmte gaat afgeven uit de olie.

Thermostaat moet redelijk ver open staan (dus hoge vloeistof temp) om de stroming met de pomp er doorheen zo hoog te krijgen dat het wel door de koeler moet..

Zoals je op wel meer motoren ziet is deze oliekoeler ook duidelijk een 'erbij' dingetje voor bijv. een caravan trekken met een SAAB in de bergen waar de koelvloeistof al heel heet loopt wegens hoge belasting en airco aan (dus grote/snelle koelvloeistof stroming terug van de radiator) en de zaak uit de klauwen begint te lopen qua olie temperaturen wegens weinig rijwind onder carter door en een hard blazende en roodgloeiende turbo.

Dan geeft deze wisselaar de nodige verlichting om de olie die dan waarschijnlijk wel richting de 130+ gaat kruipen warmte te laten dumpen in de koelvloeistof. (en dat werkt natuurlijk beter naarmate de delta tussen die twee groter wordt)

Niet/nooit bedoeld als permanente 'hoofd' oliekoeler in de originele auto'sl. De originele Setrab koeler, of evt. een dikke Laminova als vervanger, in de Speedster zal waarschijnlijk een (veel) grotere olie koel/warmtewissel capaciteit hebben in de praktijk als deze.

In plaats van een variabele restrictor zou waarschijnlijk zo'n klein electrisch hulp waterpompje in 1 van de slangen van de koeler ook al kunnen werken om 'm efficienter te maken. ECU laten aanschakelen als de olietemperatuur boven een bepaald waarde komt.

Wel interessant te zien dat de SAAB koeler setup (uit een 'dagelijkse' auto oogpunt) dus niet bijvoorbeeld in de uitstroom van de bypass van de motor is geplaatst om bij een koude start juist de olie sneller te verwarmen met de koelvloeistof. Blijkbaar is dat met de in scandinavie gebruikelijke standverwarming niet (meer) nodig en was dit kosten efficienter.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Qua flow is de z22se opzet het beste lijkt zo.
Je zou de saab ook parallel kunnen laten lopen. De grote 34mm afvoer splitsen in 2 kleinere. Wordt dan wel ff kijken naar de weerstand e.d.

De 34mm heeft een doorsnede van 9,08cm. De 20mm pijpjes een doorsnede van 3cm. De 2e leiding zou dan 28mm moeten zijn.

Nog eens ff overdenken...
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Pas met dat soort dingen wel op dat je consequent de ID neemt. En je moet eigenlijk uitgaan van de stromingsweerstand door beide parallele paden. Maar goed, heel kritisch zal het niet zijn, gezien het ook werkt met die restrictor. Je kan natuurlijk ook beide doen, die B207 plus de Setrab. Of in een keer goed en een laminova erin gooien :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Lekker bezig weer.

De B207 koeler constructie blijft een tikkie apart met die bypass loop, maar je ziet dezelfde opzet op op de latere GM turboblokken terugkomen. (met een iets andere leidingloop)

Heb je eraan geacht om de oliekoeler simpelweg in de heater routing op te nemen? ja, dat is geen gekoelde retour-waterstroom, maar het ~100°C water is t.o.v. 130°C hete olie relatief koel... En dan warm je de olie ook op bij koude motor.
(Zal iets doen met je thermostaat respons, maar lijkt met dat extra warmte daar van je hete olie de thermostaat verder open zet.)

Ga je nog iets doen met het thermostaathuis/leidingenloop daar om meer ruimte voor de turbo te maken??
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Het thermohuis en leiding blijven nog even zitten. Als ik mn nieuwe turbo heb ga ik deze passen en meten op mn huidig blok wat nog in de speedster zit. Als dat werkt laat ik het zo, zo niet dan gaan we iets anders bedenken. Gaat zowieso een ander spruitstuk komen gok ik.

Eerst nog maar eens knoop doorhakken welke turbo het gaat worden... GT2560R vs. GT(X)2860R.

Was wel gecharmeerd van Stefan zn gtx2863r dyno curve. 1 maatje kleiner komt de respons nog wat meer ten goede.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Heb even mijn oude gt2560r dyno overgetrokken over de gtx2863r curve van Stefan. Beide turbo's op een 2.0L 8.5/1 turboblok met 1.2 en 1.3 bar druk.

Best onder de indruk van de grotere turbo...
Ik ga kijken voor 1 maatje kleiner gtx2860r. Zou nog ietsje sneller moeten spoelen vanwege de kleinere 60mm compwiel ipv 63mm.

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door gertje »

Goe bezig precies toch ook een motortje kopen om te bewerken en in mijn speedster te leggen om je bij te houden

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Weer wat tijd gevonden om wat te slijpen en te fabrieken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen ff dd alu buisjes af laten draaien om de olieaanvoer te blokkeren bij de nok.

Ondertussen kwam de postbode langs:
Afbeelding
Afbeelding

Garrett GT2860RS .64 turbo. Doet ca. 360pk op 1.3 bar. Ik wil op ca 300-320pk uitkomen op 0.8-1.0 bar.
Nu nog e.e.a. pas gaan maken... wordt een leuk karwei...
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door S. Gonzales »

Daan, vergeet bij alle motorische aanpassingen deze kleine aanpassing aan je auto niet hè. Onnodig en zonde wanneer je daar te laat aan denkt. Zie linkje hieronder over de linker binnenzijde aandrijfashoes.

https://youtu.be/1C3Ew9XO0Yc
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie