Speedster #0657 terug op het forum

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Co'tje »

Rikster schreef: 13 okt 2020 17:01 De 5e injector waarmee RON98 of Ethanol, afhankelijk van wat er in de tank zit, net na de chargecooler wordt ingespoten. Lagere inlaattemperatuur, nooit een water/methanol reservoirtje wat leeg is en extra capaciteit (al zijn de huidige injectoren ruim toereikend) 🤙🏽
Das wel een coole oplossing. Laat je hem met een van de andere injectoren "meelopen"?
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Ik begreep dat iedereen met geblazen blokken op hoge toeren last heeft van carterventilatie problemen.
Dus ik dacht, gezien ik nog steeds in quarantaine zit :bag:, dat ga ik eens uitzoeken..

Correct me if I'm wrong, maar zoals ik het begrijp werken onze standaard blokken (Z22se en B207) hetzelfde;
Afbeelding
*Turbo/Compressor Intercooler zijn niet weer gegeven, maar je zou kunnen zeggen dat die onder "throttlebody" vallen

En problemen onstaan in hoge toeren, veel boost vanwege;
- Veel blow-by door de hoge boost..
- Nagenoeg atmosferische druk bij volgas in het inlaat kanaal, waardoor je steeds minder ventileert..
- En eigenlijk helemaal niet ventileert want waar moet op dit moment verse lucht vandaan komen? (PCV = dicht)

Dus je zit met een zelf versterkend effect want drukopbouw in het carter verslechterd de ringseal van je zuigers, dus krijg je nog meer blow-by.

Naar mijn idee en als ik de fora zo lees zijn de problemen puur bij zware belasting, auto's die op straat rijden waar geen problemen zijn hebben na een circuit sessie de catch-can ineens vol. Dus het systeem met de PCV checkvalve zoals het werkt in lage belasting werk prima.
In mijn ogen heb je een vacuum bron nodig die sterker wordt met toeren, het inlaat kanaal is hiervoor dus niet geschikt (bij hoge toeren).
Wat ik tegen kwam is exhaust scavenging;https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... A&usqp=CAU
Toegegeven dat het niet helemaal APK proof is, denk ik wel dat het een goeie oplossing is, en je hebt het alleen nodig bij boost/hoge belasting dus het grootste deel van de tijd zal je je standaard PCV checkvalve gewoon gebruiken.

Hier kom ik dan op uit;
- PCV laten voor wat het is
- Checkvalve in de ventilatieslang naar de inlaat zodat hier alleen maar verse, gefilterde, lucht kan worden aangezogen.
- Extra aansluiting maken op kleppendeksel voor verse lucht toevoer
- Op de aansluiting waar deze slang zat, vanwege alle oil separators, de exhaust scavenging aansluiten met voor de zekerheid nog een catchcan.

Afbeelding

Voordelen;
- Het systeem blijft in lage belasting gewoon netjes werken, het zou mij niet vreemd lijken dat je er gewoon mee door de APK komt (qua emissies).
- Je kan zo onderdruk in je carter krijgen > minder blow-by > minder olie in de catch can
- Geen olie dampen in je inlaat kanaal/turbo/intercooler met alle gevolgen van dien.

Heb meerdere site's gelezen waar mensen dit systeem gebruiken, maar met gemengde resultaten.
Het meest belangrijk lijkt mij dat er een regelaar/ventiel tussen moet zitten om te zorgen dat het vacuum niet te sterk wordt (en te vroeg gaat werken) maar dit zal een kwestie van trail & error zijn. Spelen met de blauwe lijn in de grafiek hier rechtsboven zeg maar.

Wat denken jullie hier van?

Hier wat interessante links waar ik de meeste info vandaan heb;
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=24&t=357
https://www.sr20-forum.com/all-motor/34 ... ition.html
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Arno »

Er zijn meerdere oplossingen, maar wat meestal goed werkt voor motoren die gewoon fiks buiten hun 'design' vermogen gaan is:
  1. Blokkeer originele PCV
  2. Maak gaten en las op het kleppendeksel een paar grote slang-aansluitingen (10AN/12AN)
  3. Monteer een olie-lucht scheider (bijv. http://www.radiumauto.com/Universal-Air ... -P890.aspx zelfs met verwarning aansluiting om condensvorming te verminderen) of grote catchtank met flink staalwol er in
  4. Sluit slangen van kleppendeksel aan op olie-lucht scheider
  5. Maak een gat in carterpan ONDER het olie nivo en las een slang-aansluiting er op
  6. Sluit de 'afvoer' van de onderzijder van de olie-water scheider aan op carter (olie-retour)
  7. Sluit (lucht)uitgang van olie-water scheider aan op slang tussen filter en turbo/sc OF (niet-APK) ventileer naar buiten
Probleem is vaak dat de originele PCV en kleppendeksel aansluitingen gewoon veel te beperkt zijn voor de blowby gas-stroom van 400+PK motoren.

Daarmee gaat de stroom-snelheid door die poortjes zo enorm oplopen dat evt. olie-scheiding kanaaltjes in blok en kleppendeksel het gewoon totaal niet meer trekken en er gewoon een 'spray' van olie uit komt en nog eens op een flinke druk in het carter.

Een simpele catchtank is dan (ook) niet meer voldoende, want die is alleen bedoeld om normale hoeveelheden oliedruppeltjes er uit te halen, niet wat deze motoren er uit persen/braken.

Devies is dus:
  1. Maak grote 'gaten' in kleppendeksel om gasvolume af te voeren zonder hoge stroom-snelheid
  2. Orignele lucht/water/olie-scheiding is niet meer bruikbaar, dus extern doen. Zo groot/lomp mogelijke scheider om ookl hier weer lucht snelheid er uit te halen en druppeltjes er uit te halen en dampen te laten neerslaan. Heeft tijd nodig..
  3. Voer de gecondenseerde olie terug het carter in, scheider zal dus nooit 'vol' gaan. Onder het olie-nivo zodat geen lucht via die kant terug wil duwen. Vocht/water blijft gewoon damp..
  4. 'Schone' lucht/waterdamp uit de scheider kan nu naar gelang worden geventileerd naar de inlaat, achter het filter, 'open' of idd. met een venturi naar de uitlaat (achter de kat!). Vrije keus ;)
Eigenlijk is het meer om het hele carter-ventilatie systeem weer terug op een maat te brengen die overeen komt met wat de motor nodig heeft met de vermogens die gedraaid worden en de resulterende blowby. De fabrieks oplossing trekt dat gewoon niet meer. Die lucht moet er makkelijk uit kunnen en je wilt de gas-stroom snelheid het blok 'uit' minimaliseren zodat alle kleine oliedruppeltjes zoveel mogelijk binnen blijven.

Ja... Is meer werk, maar wanneer het van boven naar beneden goed aangepakt wordt, dan is het gewoon een setup die probleemloos (en zonder te hoeven 'legen' periodiek) werkt.

'Fabrieks' oplossing voor grote diesels en zo is bijvoorbeeld de MANN Pro-Vent 200 serie als olie-lucht scheider die ook prima bruikbaar is op andere motoren en ter illustratie heeft die slang-aansluitingen voor de 'lucht' in en uitlaat van 25mm! (tot 200l/min)

https://www.mfeuk.co.uk/provent200/

Ook deze is bedoeld om een (gecondenseerde) olie-retour terug naar het carter te doen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Rikster »

Co'tje schreef: 14 okt 2020 20:32Das wel een coole oplossing. Laat je hem met een van de andere injectoren "meelopen"?
Met de Emtron KV8 is het mogelijk hem separaat aan te sturen, waarbij gekozen is dit a.d.h.v. verschillende waarden als turbodruk en inlaatluchttemperatuur (gemeten na de chargecooler, zowel voor als na de injector) te doen.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Goeie tips Arno, alles wat groter maken klinkt ook logisch.

Maar waarom zou je je PCV dan blokkeren?
Deze werkt toch alleen bij lage last en kan verder geen kwaad? En verder heb je kans dat je er gewoon mee door de APK komt.

Heeft iemand hier dit al wel eens geprobeerd, venturi in de uitlaat?
Wellicht als je een constante onderdruk in het carter krijgt, dat de originele (met grotere diameter slangen) oliedamp scheiding dan minder voor z'n kiezen krijgt?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Arno »

In geval van de Z22SE kop/inlaatspruitstuk is de originele PCV naar het inlaat-spruitstuk alleen een nauw kanaaltje (plaatje met een gat van 2 of 3mm er in), zonder terugslagklep. Bij een turbo wil je die sowieso dicht maken om tegen te gaan dat je boost-druk naar je carter gaat.

Het rechthoekige plaatje tussen cyl 2 en 3 in het midden:

Afbeelding

Het spruitstuk van de SC's hebben ook een klein slang-aansluitingkje op die plaats in de inlaat-flens tussen de 2e en 3e cylinder:

Afbeelding

In tegenstelling tot veel andere motoren heeft de Z22SE geen terugslag of stromings-klep in de PCV naar het spruitstuk.

Ik ga er vanuit dat het originele B207 kop/spruitstuk wel zoiets heeft.

Dan kan je 'm evt. in stand houden, maar wanneer je al een externe 'installatie' hebt om de lucht-olie scheiding te doen via grote aansluiting(en) vanaf het kleppendeksel dan kan je door het afsluiten van de originele (vacuum) PCV ook ervoor zorgen dat je minder last hebt van olie-film afzetting in het inlaatspruitstuk zelf die evt. weer mee de cylinders in geblazen wordt onder hoge boost en tot pingelen kan leiden.

Met dik vermogen en hogere boost wil je het liefste je inlaat-traject zo schoon mogelijk en vrij van olie-afzettingen houden. Scheelt weer potentieel oktaan-verlies en pingelen..

Dat de EGR klep en spullenboel al helemaal verwijderd/is, is natuurlijk sowieso handig ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Exmantaa »

Het blok van Timmy staat nog steeds werkloos in mijn garage te staan (Standaard B207 blok, omgebouwd voor Speedstergebruik met straks een custom turbo set-up)

Verder moet je de nokkenassen van een B207R ook vervangen (voor bijv. standard Z22SE of de iets anders getimede LSJ-SC nokjes) wil je wat meer vermogen gaan draaien, dus het maakt niet uit of je met een nieuw kaal B207R of een B207E/L blokje start. Ze zijn verder inwendig identiek. :wink:

Op de geflowde-kop-met-klepveren-en-nokken na rijden ik, Rob en Smiley allemaal nog met de standaard B207 internals rond. Dominique in principe ook, maar die heeft het blok wel opengehaald om een fancy inwendig triggerwiel te plaatsen. Smiley rijdt met een externe trigger.)
Blijft tot nu toe nog steeds heel met in mijn geval ca. 350pk Supercharged en ~7800rpm max.

Met een Turbo zou ik straks wel beetje je max boostdruk en evt. knock in de gaten houden, want daar kunnen de standaard B207 zuigers wat minder tegen.
Kijk in topic van Daan voor z'n Turbo manifold set-up. De ruimte is gewoon erg krap.
:wacko:
Smiley schreef: 13 okt 2020 7:10 Saabpartners NL heeft het ene deel van het Saab faillissement opgekocht, en Neo Brothers UK het andere.
Die hebben nog wel een B207R. https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... gine-b207r

Waar wil je ongeveer eindigen qua pk's, en is je voorkeur het lineaire van een SC of de impact van een turbo?
Had die wel gezien maar "Out of stock", zal eens een bericht sturen.. Anders is een B207L met Z22se nokkenassen ook een oplossing natuurlijk.
Wil het ook wat simpel gaan houden, ipv complete krukassen drijfstangen etc over te moeten zetten. Helemaal als je een nieuw blok koopt lijkt me dat wat zonde.
Max schreef: 13 okt 2020 22:25 Als er zo'n 300pk uit komt denk ik dat het eerst meer dan zat is. Maar misschien mooi om ruimte over te houden voor meer.
Wil wel een turbo gaan doen dan (zoals mn eerste plan) gezien ik zelf de manifold kan maken kan ik ook gaan spelen met lengtes om turbolag te minimaliseren. Twin scroll lijkt me ook een goeie wat dat betreft.

Smiley schreef: 13 okt 2020 22:29 Daan en Timmyboy hebben een custom turbo setup op hun Z22SE.
Beiden met wat jij ook ongeveer voor ogen hebt.
Ping ze even mocht je info willen hebben.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Exmantaa »

Arno schreef: 15 okt 2020 12:46

Afbeelding



Ik ga er vanuit dat het originele B207 kop/spruitstuk wel zoiets heeft.

Dan kan je 'm evt. in stand houden, maar wanneer je al een externe 'installatie' hebt om de lucht-olie scheiding te doen via grote aansluiting(en) vanaf het kleppendeksel dan kan je door het afsluiten van de originele (vacuum) PCV ook ervoor zorgen dat je minder last hebt van olie-film afzetting in het inlaatspruitstuk zelf die evt. weer mee de cylinders in geblazen wordt onder hoge boost en tot pingelen kan leiden.

Met dik vermogen en hogere boost wil je het liefste je inlaat-traject zo schoon mogelijk en vrij van olie-afzettingen houden. Scheelt weer potentieel oktaan-verlies en pingelen..

Dat de EGR klep en spullenboel al helemaal verwijderd/is, is natuurlijk sowieso handig ;)

Bye, Arno.
Bij het B207 turboblok en de amerikaanse LSJ supercharged versie zit er een fatsoenlijke PCV klep in het aluminium spruitstuk verwerkt die afsluit bij boostdruk. (De Z22SE is van origine een NA blokje en zonder boostdruk voldoet zo'n simple klein gaatje naar het plastic spruitstuk ook)

Je moet bij dit soort ombouw acties altijd ff afvragen wat het gebruik nou echt wordt, want als het merendeel toch gewoon op de openbare weg blijft met af en toe een trackday, dan is een werkende vac. PVC klep toch ook wel lekker om de benzinedampen en andere ellende met verse lucht uit je olie/carter te ventileren. (of anders gewoon je olie wat vaker vervangen…)
Hou bij modificaties aan ons blokje wel rekening dat er (plastic) olieafscheiders in de kleppendeksel verwerkt zitten met een bepaalde gasrouting, dus ff goed weten wat je doet als je daar gaat boren en evt. lassen... :wacko:

Ik heb de ultieme oplossing nog niet gezien, maar zou zelf gaan voor een standard PCV klep met daarbij een vergrote opening op de standaard kleppendeksel slangaansluiting met een knappe (Mann) olieafscheider + terugloop naar het carter.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door aboellaard »

Of je neem een distributieriem aangedreven Moroso vacuumpomp :D Groter gat in het kleppendeksel klinkt wel als een winterprojectje. Ik heb nu het bestaande gat uitgeboord, maar heel veel groter kan je dat gat ook niet maken. Van dat kleppendeksel een slang naar een Provent 200 met lucht terugvoer tussen luchtfilter en TB. En olie afvoer naar een catchtank. Ik wilde eerst eens kijken wat de kwaliteit van de olie was. Maar daar heb ik dus nooit meer naar gekeken :bag: Olieverbruik is vrijwel niets. Ook niet bij trackdays. Maar heel veel tijd rond de 400pk breng ik ook niet door. Wel zuinig zo'n Speedster ... als ie stilstaat.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Exmantaa »

@Alex, heb jij een B207 kleppendeksel? (te lui om ff na te zoeken...)

Want inwendig loopt daar een pijpje vanaf die vent slangaansluiting naar de andere kant klependeksel. Dat is lastig groter te maken en dan kun je beter vanaf de andere kant een extra gat maken. (waar ie bij de Z22SE deksel ook zit)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door aboellaard »

Yep, B207 all the way. Klopt wat je zegt. Uitboren levert ook niet veel op, 1-2 mm als ik het me goed herinner. En je moet oppassen dat je al het boorgruis er uithaalt. Ik heb er nog even aan gedacht die metalen plaat waar alles achter verstopt zit weg te halen, maar die zit geklonken. Zou nog aardig wat werk zijn dat ding weer mooi op z'n plaats te krijgen. Maar wat Arno zegt: helemaal niet nodig als je het uitwendig goed doet.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

(Ok ik heb deze post wel 8x aangepast en in de tussentijd onderstaande "tekening" steeds verder uitgebreid..)

Ok, het was me nog niet duidelijk dat de Z22SE PCV valve eigenlijk helemaal geen klep is. Maar uitgaande van een B207 blok/inlaat zou je de PCV wel kunnen laten zitten dus?

Maar stel je wilt een turbo op een Z22SE plaatsen, dan kan je het misschien zo doen;
Als ik het goed begrijp, gaan je carterdampen via kanaal 2 naar boven, door oliescheider, en dan via kanaal 1 door je "PCV" je inlaatspruitstuk in.

- Dus voor boost deze afdichten en dan een nieuw gat boren BOVEN de olie afscheider, deze dan met checkvalve naar je inlaatspruitstuk
- Nieuw gat boren voor verse lucht toevoer vanaf voor de gasklep, met checkvalve want je wilt dit niet als afvoer gebruiken, geen oliedamp door je turbo/intercooler
- Op oude plek waar je ventilatie zat de uitlaat scavenging aansluiten
- Als PCV gesloten is trekt de verse lucht door kanaal 2 naar beneden, en kan het door de 4 andere kanalen naar boven, minder snelheid, meer tijd voor je oliedampen om neer te slaan?
- Alleen met gesloten PCV heb je maar een korte circulatie.. (bij 2 erin, 1 er uit) maar is dit erg? Ik begrijp dat veel mensen alleen de ventilatie slang gebruiken, dan heb je toch uberhaupt geen circulatie?

Afbeelding

Opvallend verschil dat je PCV maar 1 kanaal tot je carter heeft en de andere 4 stuks, of zitten hier nog kanalen tussen die ze verbindt?

En zouden er misschien logischere plekken voor de aanvoer/afvoer zijn?
Misschien werkt andersom wel juist beter.. wie zal het zeggen? Ik ga het allemaal proberen in ieder geval :mrgreen:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Exmantaa »

Hoeveel pk ben je eigenlijk van plan te gaan draaien dat je je nu al druk maakt over de carterventilatie ?? :roll:
Zoals gezegd, er draaien flink wat blokjes met 300+ pk gewoon op de originele B207/LSJ fabrieksdelen, alleen mocht je flink trackdays gaan blazen dan wordt het een wat ander verhaal.

Ik zou me ook niet teveel richten op het plastic NA spruitstuk. Dat 2.2 blok kan max zo'n 260pk aan en daarna mag je andere zuigers en drijfstangen monteren. En plaats dan voor een turbo ombouw gelijk een aluminium B207 inlaatspruitstuk incl. pcv valve.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Exmantaa schreef: 16 okt 2020 8:33 Hoeveel pk ben je eigenlijk van plan te gaan draaien dat je je nu al druk maakt over de carterventilatie ?? :roll:
Zoals gezegd, er draaien flink wat blokjes met 300+ pk gewoon op de originele B207/LSJ fabrieksdelen, alleen mocht je flink trackdays gaan blazen dan wordt het een wat ander verhaal.

Ik zou me ook niet teveel richten op het plastic NA spruitstuk. Dat 2.2 blok kan max zo'n 260pk aan en daarna mag je andere zuigers en drijfstangen monteren. En plaats dan voor een turbo ombouw gelijk een aluminium B207 inlaatspruitstuk incl. pcv valve.
Haha, zoals ik eerder al zei, zit midden in de quarantaine (dag 10/14) in een Hotel in Taiwan voor werk. Ik moet wat met mn tijd.
Vind het mooie tijds besteding om er echt even in te duiken :mrgreen:

Ik begreep uit het topic van Daan dat die PCV valve hoger geplaatst is en niet aansluit op het kanaal in het blok. Hij heeft hem afgedicht geloof ik.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... 5&start=75 En dan idd met checkvalve naar andere nippel op de intake, de andere kant zit ergens op kleppendeksel neem ik aan?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Exmantaa »

Hij kan het zelf beter vertellen, maar volgens mij reed Daan op z'n 2.2 turbo met een redelijk standaard systeem rond. Nieuwere B207 blok heeft ie wel de PVC aansluiting in het spruitstuk dichtgelast en daar zal ie dan een catchcan set-up bij hebben.
Plaats reactie