2,2 start niet?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Burger
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 12:42

2,2 start niet?

Bericht door Burger »

Beste speedster leden,

Ik zou jullie graag mijn volgende probleem voor leggen , mijn auto was altijd een vlotte starter , maar wil nu niet uit zijn winter slaap komen .
Motor gaat vlot rond ,maar slaat niet aan . Bij het om draaien van de sleutel hoor je het bekende geklik , maar ik denk dat ik geen brandstof pomp hoor.
Ook na diverse pogingen hangt er geen ' benzine lucht' in mijn garage ?Wat mij opviel is dat het gele controle/verklikker lampje voor motor elektronica/ startbeveiliging blijft branden. Relais voor brandstof pomp heb ik reeds uit gewisseld met een zelfde exemplaar zonder resultaat.
Als iemand een idee heb dan hoor ik het graag .

Groet Jan Burger Gouda . speedster 1895
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Smiley »

Op je brandstofleiding vlak bij het blok zit een zwart schroefdopje.
Dat haal je eraf, en tijdens de startpoging druk je op de constructie onder dat zwarte schroefdopje.
Bij brandstofdruk, hoort er een klein straaltje uit te komen. (Dus houd een doekje in de buurt)
Met die test, test je contact, brandstofpomp en brandstof relais.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Burger
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 12:42

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Burger »

Hallo Smiley.
Vast bedankt voor het meedenken met mijn probleem. Wat ik mij afvraag , is het de elektronica die de brandstofpomp niet laat draaien ? of zal het de brandstof pomp zijn die de motor niet van brandstof voorziet?
IK heb het inspectie luikje geopend ,maar daar werd ik niet veel wijzer van [ is zo klein]
Morgen zal ik eens zien of ik jouw procedure kan toepassen, is het soms ook mogelijk om de brandstof pomp spanning te geven via de relais aansluiting als deze er uit is ? en waar zit de kill switch in dit verhaal?

Groet Jan Burger , ik zie dat jij niet uit mijn buurt komt , ken je een bedrijf/ persoon met verstand van Speedster in de buurt van Gouda? van de plaatselijke dealer verwacht ik niet zoveel meer.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Smiley »

Bij contact/startknop wordt eerst de chip in je sleutel gevalideerd, waardoor de ecu het "go" signaal naar de gele relais stuurt.
Al dan niet gelijk gaat vanuit de ecu het signaal naar de grijze relais die je brandstofpomp aanstuurt.
Voor de gele relais ken ik wel een bypass trucje, maar voor de grijze niet.
Uiteraard als je rechtstreeks stroom op de pomp zet, moet ie gaan.

Ik heb je expres niet gebombardeerd met testopties om simpel te beginnen, vandaar eerst kijken of je brandstofdruk hebt.

Deze club in je buurt doet aardig wat speedster onderhoud en modificaties.
https://www.vanlopik.nl
Met de ervaringen die ik tot nu toe heb gehoord lijkt me dat je daar goede afspraken mee kunt maken als het om troubleshooten gaat.
Mantahut is de eigenaar:
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... f=4&t=7937
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Burger
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 12:42

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Burger »

laatste vraag vandaag , dat valideren ??? , nu heb ik mijn sleutel wel even open gemaakt ,daar zit dus wel een kleine batterij in die m.i. alleen een heel klein gloeilampje voedt, gaat dat valideren dan draadloos en spanningsloos??

Nogmaals dank voor het meedenken { auto staat op mijn bedrijf anders zou ik het een en ander vandaag misschien kunnen toe passen ]
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Smiley »

Er zit een transponder chip in je sleutel die gelezen wordt door de transponder ring die in je contactslot verwerkt ligt. (Dit gaat via een soort van inductie. ie stroomloos)
Die stuurt het ID van je sleutel naar de ecu, waar deze staat opgeslagen.
Als er een match is, geeft je ecu het signaal vrij naar (uit mijn hoofd) zowel de gele als de grijze relais.

Als je sleutel code verward is in de ecu, start ie uiteraard niet.
Je kunt je tweede sleutel dan proberen.
Bij dit soort problemen wordt er meestal wel een management storing code gegenereerd. (ie het oranje lampje in je dash)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: 2,2 start niet?

Bericht door StefanW »

Burger schreef: 11 apr 2021 9:57 Hallo Smiley.
Vast bedankt voor het meedenken met mijn probleem. Wat ik mij afvraag , is het de elektronica die de brandstofpomp niet laat draaien ? of zal het de brandstof pomp zijn die de motor niet van brandstof voorziet?
IK heb het inspectie luikje geopend ,maar daar werd ik niet veel wijzer van [ is zo klein]
Morgen zal ik eens zien of ik jouw procedure kan toepassen, is het soms ook mogelijk om de brandstof pomp spanning te geven via de relais aansluiting als deze er uit is ? en waar zit de kill switch in dit verhaal?

Groet Jan Burger , ik zie dat jij niet uit mijn buurt komt , ken je een bedrijf/ persoon met verstand van Speedster in de buurt van Gouda? van de plaatselijke dealer verwacht ik niet zoveel meer.
Ik ga in Gouda wel naar het Motorhuis, er is daar nog een monteur die veel Speedsters ziet: Leo. Goede ervaring mee.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: 2,2 start niet?

Bericht door gertje »

Sleutelcode vergeten p1614, deze sluit de injectors af bij het starten.
Zou eerst zoals smiley zegt beginnen bij het kijken of hij brandstof druk heeft.
Nadien het coilpack er eens uithalen en zien of hij vonken heeft.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Burger
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 12:42

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Burger »

Beste mensen '

Ik ben zelf geen " clubmens' , maar nu toch aangenaam verrast door het meedenken van jullie, mijn dank hiervoor .
De laatste bevinding wil ik nog even met jullie delen , op aangeven van mijn APK garage heb ik de speedster even kortstondig gevoed met een vluchtige spray via de lucht inlaat , en de speedster kwam tot leven , dus een gedeelte van elektronica kunnen we als in orde beschouwen .
Wat denken jullie zou oude benzine de oorzaak kunnen zijn van een defecte brandstof pomp?
Een aantal maanden geleden liep de auto nog prima op die oude peut.{ mijn auto staat al jaren geschorst}
Ik moet de tip van Smiley nog toepassen , maar dan moet je even met z'n tween zijn .

Groet Jan Burger Gouda.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: 2,2 start niet?

Bericht door gertje »

Injectors die dicht zitten van het lang stilstaan.
Pomp die niet meer werkt kan idd ook, maar dat is snel uit te sluiten door het zwart dopje op de benzine leiding af te draaien en er eens met een schroevendraaier op te drukken als er benzine uit spuit is dat in orde

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Smiley »

Tank je toevallig Euro 95? (ie E10)
https://www.tankstationdinteloord.nl/wa ... dstof-e10/
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: 2,2 start niet?

Bericht door the-duke »

V-power 98 en BP ultimate 98 zijn voor zover ik weet de enige goed verkrijgbare benzinesoorten geheel zonder bio-ethanol.
Ik tank altijd in alles V-power en nooit brandstofproblemen na lange stilstand.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Burger
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 12:42

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Burger »

Beste meedenkers,

De benzine die nog in tank zit is vrijwel zeker geen E10, zit nog zo´n 20 liter euro 95 in .
Ik heb ondertussen dat dopje op de brandstof leiding gelokaliseerd.
Misschien heb ik morgen iemand die mij even kan assisteren

goedenavond allen Jan Burger.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,2 start niet?

Bericht door Smiley »

Euro 95 is altijd E10. (tot 10% ethanol)
Alleen premium brandstoffen moeten als E5 gelabeld worden, maar stoppen er maar iets van 0.000001% ethanol in om maar aan de wetgeving "tot 5%" te voldoen.

Ik zeg niet dat het de oorzaak van je probleem is, want je zou de eerste zijn die zoiets meld na de winter.
Maar het kan.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: 2,2 start niet?

Bericht door gertje »

Ik had er 4 injectors die dicht waren, die Speedster had wel beetje langer dan een winter stilgestaan

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie