Vraagje voor de elektrisch onderlegden hier: ik zou graag een massa-schakelaar inbouwen, met name om bij niet gebruiken van de auto te voorkomen dat de auto leeg loopt, maar ook voor de veiligheid tijdens bijvoorbeeld circuitgebruik.
Voor het tweede punt is het belangrijk dat de motor uitgaat op het moment dat de schakelaar opent. Echter als de dynamo draait en er lokaal een - (min) aansluiting is blijft eea gevoed, ook zonder de min op de accu.
Nou zie ik dat er meerdere draden aangesloten zitten op de min pool van de accu dus het zou kunnen dat bijvoorbeeld de brandstofpomp en de ontsteking hiervan de - krijgen. Als deze dan meeschakelen (ook afschakelen) bij het bedienen van de massa schakelaar zou het goed moeten zijn, ik kan echter in de elektrische schema's hier in de bibliotheek niet goed zien welke draden er direct aan de accu zitten. Heeft iemand een duidelijker schema of weet waar de 3 kleinere draden op de - pool voor zijn?
Massa schakelaar inbouwen
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Massa schakelaar inbouwen
Voor stalling trek ik altijd een accupool los, maar daar heb je ook mooie /goedkope schroefpool oplossingen voor.
Master schakelaar op circuit wordt ff lastiger, aangezien je dynamo +aansluiting via de startmotor op de dikke +kabel zit en zo naar de accu + loopt...
Master schakelaar op circuit wordt ff lastiger, aangezien je dynamo +aansluiting via de startmotor op de dikke +kabel zit en zo naar de accu + loopt...
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Massa schakelaar inbouwen
Voor de zekerheid,
Nooit de massa van de accu losnemen bij draaiende motor. Dan sloop je de electronica.
Nooit de massa van de accu losnemen bij draaiende motor. Dan sloop je de electronica.