Massa schakelaar inbouwen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Massa schakelaar inbouwen

Bericht door StefanW »

Vraagje voor de elektrisch onderlegden hier: ik zou graag een massa-schakelaar inbouwen, met name om bij niet gebruiken van de auto te voorkomen dat de auto leeg loopt, maar ook voor de veiligheid tijdens bijvoorbeeld circuitgebruik.
Voor het tweede punt is het belangrijk dat de motor uitgaat op het moment dat de schakelaar opent. Echter als de dynamo draait en er lokaal een - (min) aansluiting is blijft eea gevoed, ook zonder de min op de accu.
Nou zie ik dat er meerdere draden aangesloten zitten op de min pool van de accu dus het zou kunnen dat bijvoorbeeld de brandstofpomp en de ontsteking hiervan de - krijgen. Als deze dan meeschakelen (ook afschakelen) bij het bedienen van de massa schakelaar zou het goed moeten zijn, ik kan echter in de elektrische schema's hier in de bibliotheek niet goed zien welke draden er direct aan de accu zitten. Heeft iemand een duidelijker schema of weet waar de 3 kleinere draden op de - pool voor zijn?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Massa schakelaar inbouwen

Bericht door Exmantaa »

Voor stalling trek ik altijd een accupool los, maar daar heb je ook mooie /goedkope schroefpool oplossingen voor.

Master schakelaar op circuit wordt ff lastiger, aangezien je dynamo +aansluiting via de startmotor op de dikke +kabel zit en zo naar de accu + loopt...
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Massa schakelaar inbouwen

Bericht door robertsabee »

Voor de zekerheid,
Nooit de massa van de accu losnemen bij draaiende motor. Dan sloop je de electronica.
Plaats reactie