2.4 inlaat en 65mm gasklep

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

2.4 inlaat en 65mm gasklep

Bericht door Rob »

Ik heb me laten vertellen dat een mod met enkel een 2.4 inlaat en een 65mm al een merkbare verbetering is. Is dat zo? en waar vind ik eigenlijk die onderdelen, ik ben hier op t forum wat aan het rondkijken maar ik kom nergens concrete info tegen als merk of onderdeelnr's of waar ik die kan bestellen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2.4 inlaat en 65mm gasklep

Bericht door Smiley »

De 65mm gasklep is overbodig. Een rechte buis van standaard gasklep naar airbox helpt ook met de flow.
De 2.4 inlaat was 10 jaar geleden een leuke betaalbare (100 euro) mod om naar 170 pk te gaan.
Helaas ruikte GM onraad toen er als een dolle 2.4 manifolds en 65mm gaskleppen besteld werden in Europa (waar het nooit geleverd was) dat ze de prijs drastisch hebben verhoogd. (naar 4-500 dollar voor elk uit mijn hoofd)

Het was niet voor iedereen. Het 2.2 inlaat spruitstuk zorgde voor koppel op lage toeren.
Het 2.4 spruitstuk verschuift de koppelcurve een stuk naar boven in de toeren.
Ie je moet meer toeren maken voor hetzelfde resultaat.
Ook zorgde het voor een mismatch in de mapping, waarbij het pas rond de 3750 toeren weer klopte.
Dat kon je oplossen met obdtuner 1.0

Eigenlijk is al die techniek door oplopende kosten ingehaald door de Supercharger optie.
De 2.4 wordt meestal alleen gedaan als je per se NA wilt blijven.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2219
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: 2.4 inlaat en 65mm gasklep

Bericht door gertje »

Ik heb deze winter nog zo een upgrade gedaan. Man wou ook een grotere gasklep met 2.4 en aangepaste uitlaat. Heb hem aangeraden om enkel de 2.4 te doen. Als je voor de grotere gasklep gaat moet je overschakelen op obdtuner wat het allemaal duurder maakt.
Het is ook geen plug and play de inlaat moet wat aangepast worden om hem passend te maken naast de alternator.
Ik heb er meerdere gemaakt en voor het vermogen zit je tussen de 170pk en 185pk koppel zakt een beetje.
Maar hij is idd een beetje leuker om mee te rijden.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1044
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: 2.4 inlaat en 65mm gasklep

Bericht door sooike »

Sinds 2011 ongeveer rij ik met deze mod, nog steeds super tevreden mee!

Let op, zonder obdTuner verlies je vermogen en dat merk je, dit hebben we eens getest en gemeten met een driftbox in 0-100 sprintjes destijds in Zeeland, bij Herman. Leuk dagje toen. Door de 2.4 inlaat krijgt de motor meer lucht, maar de ECU corrigeert de brandstofhoeveelheid onvoldoende waardoor er vermogensverlies is en dat zagen we bij het sprinten, verschillende speedsters met 2.4 inlaat waren trager dan origineel. :yes:

Momenteel ben ik in de 1/4 mijl sprint een seconde sneller dan origineel, gemeten tijdens "bit more speed" in Bitburg, de befaamde speedsterweekendjes georganiseerd door de Duitse Speedsterclub ... De tijd komt ongeveer overeen met een originele turbo. Vooral bovenin waar de standaard Speedster ademnood krijgt, zit die nu voor je het weet bij 7000 in de begrenzer.

Wat ik heb gewijzigd,
BMC gesloten luchtfilter, 65mm gasklep, 2.4 inlaat, Tullet spruitstuk + sportcat, aangepaste einddemper en obdTuner.
Einfach nur ein nackter Sportler
Plaats reactie