Richtaanwijzers doen het niet meer

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door André R »

Vanmiddag hielden mijn richtingaanwijzers er mee op. Zowel voor links als rechtsaf. Dus bij richtingaanwijzerhendel omhoog/naar beneden geen knipperlichten of op indicatie op het dashboard en geen hoorbaar geklik van het clignoteur relais. De alarmlichten werken nog wel. Ik neem aan dat dat hetzelfde relais is. Dan kan het alleen nog de richtingaanwijzer unit in het stuur zijn? Ik vind het alleen een beetje raar dat gelijk recht en links het niet meer doen.

Het relais is K31, toch?
https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... 0panel.pdf
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door gertje »

Chris,type 116 heeft nieuwe in stock.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door sooike »

K31 wordt gebruikt voor de alarmlichten en de richtingaanwijzers, als die het bij de alarmlichten nog doet is die oké mijn gedacht.

Controleer om te beginnen zekering 6, voeding voor de richtingaanwijzers. Een andere zekering dan je alarmlichten!

Het enige wat ik verder kan vinden in het schema is een defecte schakelaar aan de stuurkolom, of een slecht contact aan deze schakelaar (hendel). Aan k31 vertrekt de voeding voor deze schakelaar, een lichtgroene/roze draad van 1mm2. Die zou je ook eens kunnen controleren.
Werken je "headlampflash" en "Highbeam" nog? (zelfde schakelaar andere contacten)
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door André R »

Bedankt jongens!

Je hebt gelijk Sooike, het waren inderdaad de richtingaanwijzercontacten.
Ik heb het schema bekeken en zover ik kan zien kan het alleen aan de richtingaanwijzer zelf liggen als de gevarenlichten en alarmlichten (in/uitschakelen van het alarm) gewoon werken.
https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... 0lamps.pdf
Dat was dus ook het geval. Ik de richtingaanwijzer gedemonteerd en uit elkaar gehaald en schoongemaakt. (vergeten een foto te maken)
Het grote licht deed het inderdaad ook niet. En nu nog steeds niet trouwens, maar ik kan voorlopig mijn richtingaanwijzers weer gebruiken.
Schoonmaken is sowieso een temporary fix, want de contacten zijn echt wel versleten. In de tussentijd kan ik een nieuwe bestellen.
Yvo heeft ze liggen:
https://www.elise-shop.com/oe-richtinga ... 02117.html
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door Arno »

Hendels zijn gewoon van een Corsa/Astra dus die vind je plenty op algemene auto-onderdelen sites.

Je kunt zelfs van een meer 'luxe' variant de hendels monteren (passen zonder problemen) en dan de extra knopjes die origineel voor cruise-control en radio en zo waren (her)gebruiken als je onopvallend dingen in je auto wilt bedienen. Die knopjes komen met extra kabeltjes uit de hendel.

En het is een bekend probleem van deze hendels dat ze problemen krijgen met de contacten. Vaak zie je ook bij de richtingaanwijzer unit dat het grootlicht steeds aan en uit gaat als je 'm beweegt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Richtaanwijzers doen het niet meer

Bericht door gertje »

https://www.type116motorsport.co.uk/pro ... a100m6048f

Prijzen zijn ongeveer hetzelfde

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie