André R schreef: 28 jun 2022 20:54
Het lijkt te komen doordat er vocht en viezigheid tussen de rubber bushing (gele rubber op de foto) en de stang blijft zitten dat dit gaat roesten. Misschien had ik dit al veel eerder zelf moeten merken door ze af en toe schoon te spuiten. Maar ik vind het toch een beetje vreemd dat dit zo kan.
Dat komt door 2 dingen, maar is vrij normaal.
Eerste is dat de Speedster en Elise schokbrekers 'upside-down' montage hebben en dus zit de bumpstop altijd onderaan en daar druipt nu eenmaal water en vuil heen.
Tweede is hieraan gerelateerd en dat is dat deze setup een evt. rubberen balg of plastic koker om de zuigerstang zoals op veel andere auto's vrij nutteloos maakt, want die zou ook alleen maar vol-lopen met water.
Uiteindelijk zie je dit op z'n beetje alle merken/typen na genoeg jaren. Ook de originele KONI's op de S1 Elises.
Zover ik weet is dit de eerste serie van de street series one . Ik heb een mailtje gestuurd naar Nitron Uk en ik kreeg een keurig mailtje terug dat het waarschijnlijk de oudere versie van hun NTR shocks is.
Klopt. Dit zijn de 'echte' NTR's.
IK heb een kostenopgaaf gekregen voor het overhalen. Met verzenden erbij ga je dan zo richting de €1400 (piston rods, springs, spacers, O-rings).
Hoe gaat dat eigenlijk met de nieuwere Nitrons? Hebben die ook nog steeds die bushing?
Ja. Materiaal is wel iets veranderd over de jaren maar basis setup is gelijk. Zit voor zover ik weet tegenwoordig iets meer lucht-spleet tussen zodat water en vuil er wat makkelijker uit gewassen/gedroogd kunnen worden.
De schokdempers hebben er ongeveer 65.000km onder gelegen en zijn een jaar of 16 oud. Dus ze hebben hun nut wel bewezen.
16 jaar en dan wat roest zie ik eigenlijk niet echt als 'raar' of slecht
Rekening houdend met het feit dat de NTR's en zo eigenlijk als 'race' dempers zijn ontworpen en daarom wat dingen anders doen als op een 'straat' demper en een beetje (jaarlijkse) aandacht en onderhoud/schoonmaak prettig vinden.
Semi-regelmatige revisie iedere paar jaar is eigenlijk bij deze ook vrij gebruikelijk.
Ik heb de speedster gekocht met de Nitrons er al onder. Nu heb ik de originele Billstein's er weer onder gezet. Eerlijk gezegd vind ik die eigenlijk nog helemaal zo gek niet. Ze rijden een ieder geval een heel stuk comfortabeler.
Aan de ene kant vind ik het zonde deze set in de kliko te gooien, maar voor wat het opknappen moet kosten, kan ik net zo goed een nieuwe set kopen.
Wat vinden jullie?
Bilsteins zijn prima. Meeste mensen stappen over op andere om verschillende redenen. Als je enthousiaster 'hoekt' met de auto dan zal je merken dat de bilsteins af en toe wat moeite hebben om de zaak in het gareel te houden. Vooral de achterkant kan wat na-ijlen qua gevoel of over dingen als grotere bobbels in de weg een beetje door slaan op de bumpstops.
Tweede reden voor 'alternatieve' demper setups kan zijn dat nieuwe bilsteins en veren niet altijd even makkelijk (meer) te vinden zijn voor de Speedster. Zijn beetje 'special order' onderdeel geworden. Kan vaak wel, maar je moet een goede Bisltein dealer/shop hebben die dat wil regelen.
Revisie van de Bilsteins is beetje zelfde laken en pak als de Nitrons, dat de basis prijs OK is, maar snel kan oplopen als er meer vervangen moet worden en dan geven ze zelf ook al aan dat revisie vaak niet lonend is en nieuwe beter te kopen zijn.
Hou er ook rekening mee dat Bilstein zelf evt. demper revisie alleen 'technisch' doet. Zij behandelen/spuiten niet de buitenkant als er roest op zit en zo. Dat moet je dan nog wel zelf doen.
Oh.. Als dit je/de originele Bilsteins zijn die je nu hebt (terug) gemonteerd zal je sowieso even de sporing willen laten checken/aanpassen want hij staat dan een stuk hoger. Ook zal je deze dempers ook in de gaten moeten houden qua olie lekkage. Da's een onhebbelijkheid van de BIlsteins waarbij dempers die er prima uit zien plots toch gaan lekken.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..