dbilas inlaat

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

dbilas inlaat

Bericht door matzwart »

Heeft iemand ervaring met de dbilas inlaat?
Is het de moeite waard ?
Ze beloven met een inlaat/uitlaatspruitstuk en software 23pk winst,en het ziet er wel vet uit. :D
Maar er staat nergens vermeld wat er met het koppel gebeurd.
Ik kan op het web ook weinig ervaringen vinden.
Ik zou wel iets meer power uit de 2.2 willen halen, hij is soms net iets te tam naar mijn zin 8)
Bijlagen
speedster8.jpg
speedster7.jpg
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: dbilas inlaat

Bericht door gertje »

Denk niet dat je zo die cijfers gaat halen.
Ik zou gaan voor de beproefde versie 2.4 inlaat grotere gasklep en speerkes software
Kom je ongeveer op een 180pk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: dbilas inlaat

Bericht door S. Gonzales »

:roll: En ik zou me die moeite besparen en het geld besteden aan de ombouw waar je vroeg of laat toch uit gaat komen…
En dat is de M62 met aangepaste laminova, chargecooler, Full Tullet uitlaatsysteem en Speerke software.
Kost wat maar dan heb je ook meteen een heel ander voertuig :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: dbilas inlaat

Bericht door Smiley »

The Duke heeft hem als onderdeel van zijn dbilas turbo conversie kit.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... 71#p127271
Let erop dat je je oliefilterdop er niet meer afkrijgt met dit design. (Dimitri vond flow belangrijker dan functionaliteit)

Dit zal het uitlaatspruitstuk zijn wat je erbij krijgt:
https://dbilas-shop.com/fahrzeugherstel ... ster-z22se

Lang geleden in mijn NA tuning tijd had ik een 2.4 inlaat spruitstuk, 65mm gasklep, 80mm plastic pijp als inlaat, een open cone, het eerder gelinkte uitlaat spruitstuk en een miltek uitlaat.
Duizenden euro's verder en een illusie armer op de dyno had ik 23 pk en 0 nm extra.

Op diezelfde dyno dag een rondje gedaan met een supercharged speedster (100 pk extra, en 100nm extra) en ik was verkocht.

Net als Gonzales raad ik je aan iets door te sparen voor de supercharger kit, of een dbilas turbo kit.
NA tuning is rommelen in de marge.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: dbilas inlaat

Bericht door Arno »

Smiley schreef: 04 aug 2022 21:28 Net als Gonzales raad ik je aan iets door te sparen voor de supercharger kit, of een dbilas turbo kit.
NA tuning is rommelen in de marge.
NA tuning, goed gedaan, is gewoon duur :)

Maar..

Het probleem tegenwoordig is vooral dat een hoop van de goedkopere onderdelen niet meer te krijgen zijn of heel duur zijn geworden. :?

Op de rollenbank gaf een 2.4 inlaat met een goede uitlaat en zo idd. maar beperkte vermogenswinst, maar wat ik altijd wel opvallend vond was dat de motor in z'n geheel veel 'levendiger' erdoor werd en daardoor de auto leuker om mee te rijden. Hij voede niet zo 'geknepen' meer aan als de standaard setup.

Dat was, indertijd, ook best een reden om deze kant op te gaan, een leuker rijdende auto. 2.4 inlaat was toendertijd goedkoop en meesten hadden toch al een sportuitlaat en zo, dus was redelijk makkelijk (met wat ECU geknutsel)

Nu is dat heel anders.

De 2.4 inlaten (in ieder geval het juiste type) zijn 'unobtanium' geworden of enorm duur en ook veel andere fabrikanten hebben qua Speedster onderdelen de handdoek in de ring gegooid, dus zijn er nu nog maar een paar aanbieders en die zijn een stuk prijziger geworden.

En dan is idd. een bolt-on NA setup totaal niet meer interessant omdat de onderdelen nu so enorm in prijs zijn omhoog gegaan dat een SC of Turbo setup uiteindelijk nauwelijks meer gaat kosten.

De Z22 is ook niet echt een 'NA tuning' blok.. In 2.2 vorm is de slag te lang om echt goed toeren (8000+) te maken. Dan moet je al terug naar een 2.0 om 'm 'vierkant' te maken. In- en uitlaat poort vorm is ook duidelijk gericht op lagere toeren en er zijn ook niet erg 'wilde' nokken voor te krijgen.

ITB setups zijn en dan wel, maar die zijn altijd zo nutteloos (behalve het geluid ;) ) als je die monteert met normale nokkenassen die het 'gewoon' op een plenum/spruitsuk ook doen. ITB's pas je toe als je nokken zo wild worden dat de motor niet meer stationair wil lopen op een normaal spruitstuk :lol:

Oogjes open voor SC kits die ef en toe voorbij komen is idd. meestal de beste optie voor 'more powah!' op deze, hoewel ook daar de tijd van 'overvloed' en 'voor weinig' in aanbod wel voorbij is.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: dbilas inlaat

Bericht door matzwart »

Thanks voor de reakties .

Het is inderdaad beter om voor een turbo of s.c te gaan, maar ik weet niet of ik zover wil gaan .


Mijn plan was het inlaat/uitlaatspruitstuk en software van dbilas,
de voorste kat verwijderen en mischien een licht vliegwiel.
Dan zou ik 1700 euro aan onderdelen kwijt zijn.

Nu begin ik weer te twijfelen.
Ik heb ooit een turbo op een motorfiets gebouwd en daarvan weet ik nog goed hoe dat uit de hand liep.

Ik ga er nog eens goed over nadenken . :)
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: dbilas inlaat

Bericht door matzwart »

wat ik nu weer meemaak, zit ik op een webshop van regelin performance te kijken ,
staat er een vliegwiel op die 5 kilo lichter is dan orgineel.
Klik ik per ongeluk op bestellen.
Hebben jullie dat ook wel eens? :lol:

mooi winterprojekt :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: dbilas inlaat

Bericht door Smiley »

Je zou nog kunnen overwegen de koppeling te versterken als de bak er toch uit ligt.
Want ik heb wel een donkerbruin vermoeden waar dit allemaal naartoe gaat.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: dbilas inlaat

Bericht door Exmantaa »

Een vliegwiel wisselen is bijna meer werk dan een SC op de Speedster monteren... :bag:

Zoals Smiley en Gonzales zeggen, NA tuning op de 2.2 kost klauwen met geld en levert vrij weinig op omdat het blokdesign daar gewoon minder geschikt voor is dan bijv. de oude C20XE blokjes. Maar hij doet het dan wel weer erg goed met drukvulling; SC of Turbo. :mrgreen:
(ow, en de enige goede tuning software voor een 2.2 is de OBT-Tuner van Speerke!)

Ik heb nog ene paar sets liggen, dus als je interesse heb kun je altijd PM sturen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: dbilas inlaat

Bericht door matzwart »

Jullie hebben inderdaad gelijk .

Ik ga eerst een goede koppelingset bestellen voor bij het vliegwiel.
De dbilas turbo set vind ik wel erg mooi.

Van de winter maar eens kijken wat het budget toelaat, ik heb de auto net , dus het spaarpotje is al aardig geplunderd :(
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: dbilas inlaat

Bericht door the-duke »

Ik rijd met de DBilas turbo kit.
Erg tevreden mee en een compleet andere auto, maar ben 1 van de weinigen in Nederland. Meesten zijn gegaan voor de compressor.

Tegen de tijd dat je klaar bent om te beslissen kan je altijd eens komen kijken en misschien ervaren hoe dat voelt.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: dbilas inlaat

Bericht door Daan »

Doe eerst dat ritje voordat je iets koopt.
Steek gelijk iets wat adequaat is ipv over een jaar weer iets anders steken.

Dbilas kit a 260pk gaat op de oem koppeling, c20let is nog wat beter begreep ik.

Heb hier nog een nieuwe c20let van LUK liggen. Moet zelf toch wat zwaarders hebben gok ik.

Succes met de zoektocht... genoeg ervaren zoekers hier :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: dbilas inlaat

Bericht door Thijskok »

the-duke schreef: 10 aug 2022 7:30 Ik rijd met de DBilas turbo kit.
Erg tevreden mee en een compleet andere auto, maar ben 1 van de weinigen in Nederland. Meesten zijn gegaan voor de compressor.

Tegen de tijd dat je klaar bent om te beslissen kan je altijd eens komen kijken en misschien ervaren hoe dat voelt.

Gr,
The Duke
Lees ik het goed dat de kit maar 800 kost op de site van DBilas? wat heb ik naast die kit nog meer nodig om het werkend te krijgen? (ik zie ook nog een intake kit en intercoolerkit die volgens mij ook nodig zijn)
https://dbilas-shop.com/en/manufacturer ... eh?c=11181
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: dbilas inlaat

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: dbilas inlaat

Bericht door Thijskok »

damned, nu wil ik de set voor 260 pk hebben...... Stap 1 apk, stap 2 spuiter, stap 3 ..... turbo.
Zit er een duidelijke instructie bij over hoe en wat?
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Plaats reactie