matzwarts projekt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: matzwarts projekt

Bericht door Daan »

Ziet er iets anders uit dacht ik. Heb de plastic breather plug uitgeboord naar 12mm dacht ik...

Pakkingset is ook net iets anders. Moet je ff in mn topic kijken, staan de nummers etc. in vermeld.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: matzwarts projekt

Bericht door Daan »

Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: matzwarts projekt

Bericht door sooike »

matzwart schreef: 26 okt 2022 10:07 ... Waar ik me vooral aan stoorde was het traag en lui reageren op het gas , en dat is helemaal weg.
Ik denk dat dat vooral door het lichtere vliegwiel komt.
Heeft de dbilas software gezorgd voor een snellere beweging van de glasklep? Origineel is die 0-100% open erg langzaam.

Voor de rest een mooie en functionele mod!

M'n Speedster heeft de 2.4 inlaat met grotere glasklep en obd-tuner software. Ik geniet na vele jaren nog steeds van het inlaatgeluid tussen 6500-7000 tr/min. Gänsehaut :lol:
Einfach nur ein nackter Sportler
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

sooike schreef: 27 okt 2022 8:18
matzwart schreef: 26 okt 2022 10:07 ... Waar ik me vooral aan stoorde was het traag en lui reageren op het gas , en dat is helemaal weg.
Ik denk dat dat vooral door het lichtere vliegwiel komt.
Heeft de dbilas software gezorgd voor een snellere beweging van de glasklep? Origineel is die 0-100% open erg langzaam.

Voor de rest een mooie en functionele mod!

M'n Speedster heeft de 2.4 inlaat met grotere glasklep en obd-tuner software. Ik geniet na vele jaren nog steeds van het inlaatgeluid tussen 6500-7000 tr/min. Gänsehaut :lol:

of er iets met de snelheid van de gasklep gedaan is weet ik eigenlijk niet .
Het inlaat geluid is echt mooi ja ,
de eerste keer schrok ik er even van, ik dacht dat er ergens een slang los geschoten was :lol:

Ik heb een kunststof kleppendeksel bij een sloperij besteld, ik hoop dat ik hem morgen binnen krijg :D

Ik zou graag nog met de auto naar het werk willen deze week, maar het is 50km heen en 50 terug .
En de uitlijning achter is niet lekker, :( dus dat doe ik maar niet.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: matzwarts projekt

Bericht door the-duke »

Mooi bezig !

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

ik had meteen een kleppendeksel besteld bij een sloperij en hij is al binnen, maar die is wel in hele slechte staat :(

Maar even kontakt opnemen met het bedrijf waar hij vandaan komt want dit ga ik niet monteren .

er zijn echt stukken gesmolten . Ik baal er echt van :(
Bijlagen
klep5.jpg
klep2.jpg
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: matzwarts projekt

Bericht door Daan »

Mocht je er niet uitkomen... ik heb hier nog twee blokken staan met kunststof klepdeksel.
Opel Speedster 2.2 Turbo
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

over 2 dagen word de auto uitgelijnd :) .

Als het zaterdag goed weer is wil ik een goede testrit maken .

Er is winter fair bij van der kooy in houten, mischien eens kijken daar.
ik ben er nog nooit geweest.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

De auto is uitgelijnd, en daarna heb ik de eerste goede proefrit gemaakt .

Eerst maakte ik me wat zorgen, ik rook een vreemde lucht.
Maar ik denk dat dat een coating op het uitlaatspruitstuk was of zoiets.
Het werd al snel minder en nu is het zo goed als weg.

De auto reageerd nu echt lekker op het gas ,en ik merk duidelijk dat hij wat meer vermogen heeft.
Ik was bang dat de auto met wegrijden en in de file rot zou rijden met het lichte vliegwiel,
maar dat valt 100% mee.

De portierruiten rammelen niet meer, dat was een groot irritatiepunt.

Er zijn nog wel wat puntjes waar ik naar moet kijken .
Soms valt de snelheidsmeter uit en dan gaat ook meteen het abs lampje aan.
En het motor lampje brand.
Ik heb hem uit gelezen en hij geeft de egr klep aan .
De egr was weggeschreven, maar met de dbilas software is hij weer terug.
Ik had nog gemaild of ze daar rekening mee konden houden, maar het is niet gelukt.
Maar weer terug naar revtuning om hem weer weg te schrijven, :lol: .

Verder bevalt alles goed, het was een "winterprojekt" maar hij is een beetje te snel klaar :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: matzwarts projekt

Bericht door Arno »

matzwart schreef: 03 nov 2022 14:27 Soms valt de snelheidsmeter uit en dan gaat ook meteen het abs lampje aan.
Meestal verbinding naar (achter) wielnaaf sensor die probleem is. ABS unit verzorgt de snelheidspuls naar dashboard (en ECU) en gebruikt 1 van de achterwiel-sensors als bron daarvoor.

De draadjes in/naar de connector bij de wielnaaf willen, nu het allemaal richting de 20 jaar oud gaat, nog wel eens corrosie krijgen en slecht contact gaan maken of breken.

Bij de wielnaaf zijn de problemen vaak de aansluiting van de sensor-ring zelf waar de draadjes uit de naaf komen (rotten weg). Dat is op zich te fixen door te solderen of om een andere sensor-ring van een sloop auto (naven zijn gewoon Vectra/SAAB) te peuteren en die er op te zetten. OP zich is een nieuwe naaf/lager unit ook niet de kosten. Gebruik dan wel een redelijk merk als SKF of FAG oid. Minste issues.

Tweede kan zijn de connector verbinding van de auto-kabelboom naar de wielnaaf waar ook de aansluit-draden nog wel eens kabelbreuk kunnen krijgen door corrosie of door foutieve montage waardoor hij bij in- en uitveren steeds 'knikt'. Stekkers zijn goed te krijgen op Ebay en zo om zelf evt. opnieuw connector te krimpen en zo.

Aan de ABS unit kant is meestal niet een probleem. Die zit redelijk beschut aan de voorkant dus die stekkerverbinding is meestal wel OK.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Dat ga ik binnenkort eens bekijken, bedankt voor de tip!

Ik denk dat ik ook de remslangen ga vervangen, zo te zien zijn die nog nooit vernieuwd.
Het uitlijnen is niet goed gedaan, het stuur staat scheef :roll:

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een diffuser , en mischien een splitter.
Hij mag van mij wel wat agresiever ogen :)
Dus toch nog wat te doen deze winter.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: matzwarts projekt

Bericht door Arno »

matzwart schreef: 07 nov 2022 12:03 Het uitlijnen is niet goed gedaan, het stuur staat scheef :roll:
Altijd jammer als bedrijven niet beetje de tijd nemen cq. controleren.. Oh well.. Mogen ze het nog een keer doen :wink:

Dan is mogelijk ook geen 75kg ballast in iedere stoel gedaan bij het uitlijnen? (oftewel met bestuurder en passagier in de auto)

De waardes die Opel weergeeft en in Hunter machines en so staan zijn met ballast in de auto. Een (bijvoorbeeld) Hunter uitlijn-bank zou ook bij de gegevens op het scherm moeten melden dat er ballast gebruikt moet worden.

Kan op zich prima zonder ballast worden uitgelijnd, maar dan moet je andere waardes gebruiken als de 'standaard' versies omdat dan de sporing door het uitveren anders wordt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: matzwarts projekt

Bericht door Daan »

Ik ben altijd uitgegaan van de fabriekswaardes maar dan met 1 persoon er in omdat ik toch altijd alleen rij.

Met 2x balast + uitlijnen en dan maar 1 persoon rijden zou ook een afwijking moeten geven lijkt mij?

:idea:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: matzwarts projekt

Bericht door Arno »

Daan schreef: 09 nov 2022 7:54 Ik ben altijd uitgegaan van de fabriekswaardes maar dan met 1 persoon er in omdat ik toch altijd alleen rij.

Met 2x balast + uitlijnen en dan maar 1 persoon rijden zou ook een afwijking moeten geven lijkt mij?
Ja klopt, maar iets minder omdat gewicht in de bestuurdersstoel ook de andere kant een beetje belast. Dit is wat veel mensen doen die nog wel eens trackdays doen (samen met uitwegen) omdat je anders merkt dat een linker of rechter bocht meer op de grens anders reagreert/aanvoelt als er geen passagier mee is.

Uitlijnen met 1/2 tank brandstof en 75kg (of hoe zwaar je ook bent :wink: ) in de bestuurderstoel op de fabriekswaarden is ook prima als je er toch 75+% van de tijd alleen in zit.

Blijft natuurlijk een verhaal van 'gemiddelden', maar bijv. 'leeg' uitlijnen op fabriekswaarden met bijna geen benzine er in gaat wel redelijk veschil maken in de sporing als hij dan afgetankt is en er zit 1 of 2 man in de auto.

Nog steeds natuurlijk niet 'gevaarlijk' of zo, maar het gedrag kan wel wat raar cq. 'dof' aanvoelen en omdat de sporing meestal agressiever wordt bij inveren zal je meer banden slijtage gaan zien.

Feitelijk is het bij deze auto's dat je 'm moet uitlijnen op de belasting waarmee je 'm het meeste gebruikt. Dan kan je de fabriekswaarden overnemen. Als je 'm 'leeg' uitlijnt moet je weten wat het verschil/verloop is tov. de fabriekswaarden en dan kan het natuurlijk ook om die te gebruiken.

Je zou een auto kunnen uitlijnen met de gewense ballast en 1/2 tank brandstof op de fabriekswaarden en dan de uitlijn-bank gebruiken als meet-apparaat om te zien waar hij op komt als de ballast eruit gaat. Dan is dat evt. je waardes die je 'leeg' kan gebruiken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Ik weet niet of ze balast gebruikt hebben met uitlijnen, ik ben er niet bij gebleven, had ik dat maar gedaan :(
Ik weet ook niet of ik nog terug ga naar het bedrijf die het gedaan heeft, ik ben er een beetje klaar mee.

Vandaag weer wat spulletjes opgehaald bij eliseshop.
De remschijven had ik achter al , maar het was een beetje een vreemd gezicht dat er voor nog "normale" schijven zaten .
Dus straks rondom gewoon dezelfde schijven, dat oogt toch wat beter denk ik .
De remslangen vervang ik ook gelijk , die zijn nog nooit vervangen denk ik .
Ik twijfel ook om de radiateur te vervangen, die ziet er ook al erg oud uit.
Maar daar denk ik nog even goed over na.
Het kunststof kleppendeksel zit er ook bijna op :D
Bijlagen
speedster33.jpg
speedster32.jpg
speedster31.jpg
Plaats reactie