D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

He Dre

Die had ik van de week idd nog doorgeakkerd :thumbup:
Toch besloten de Turbo manier toe te blijven passen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Daan schreef: 28 aug 2020 15:50 Hoeveel/dik ventilatiepunten heb jij op je klepdeksel?
Op mijn plasticcover zit er 1 van ca. 8mm doorsnede. Wil er eigenlijk nog een 2e bij zetten in de middelste goot (welke normaal naar de pcv loopt), maar ben er nog niet over uit.
Eentje. Die heb ik uitgeboord, maar weet niet meer tot welke diameter. Weet nog wel dat de baffles geklonken zijn en dat ik het wat teveel werk vond om dat los te maken en schroefdraad te tappen om ze weer vast te zetten. Moet ik misschien toch nog eens naar kijken.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door gertje »

Daan wat denk je hiervanAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Dat is die zzp plaat voor van een sc een turbo invoer te maken. Dan heb je gelijk gekoelde lucht. Sterk van je Gertje. Wou ik in het verleden ook doen :thumbup:

https://zzperformance.com/collections/e ... pter-plate
captain slow
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door gertje »

Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

gertje schreef: 21 jun 2021 5:37 Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Iets soortgelijks heb ik in het verleden ook aan een Belgische SC Speedsterrijder voorgesteld, mocht ie tegen keuringsellende oplopen. 😜

(In de US rijden blijkbaar aardig wat LSJ Turbocomversies met zo’n plaat rond, al dan niet met laminova’s erin en/of extra intercooler.)
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Die zag ik idd voorbij komen ja!
Erg interessant idee vind ik. Intercooler in het rechtse oor en een watercooler in het linkeroor in het inlaatspruitstuk verder te koelen.

Is dat nog steeds dezelfde inlaat die ook bij de +300pk boys wordt gebruikt? M.a.w. : flow?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

F.. it. Gaan we uitproberen..

Inlaatspruitstuk sc
Pomp
Waterrad
Overflowtank
Slangen
Adapterplaat (of zelf maken voor mn le5 65mm tb)

Moet lukken lijkt mij.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Even de mening de ervaringsdeskundigen:

Ik ga mn thermostaathuis er af hslen en een inline thermostaat maken om zo meer ruimte te creeren voor mn turbo.

Ik krijg dus wat vrijheid voor mn koelwaterslangen..

Nu de oliekoeler:

Houd ik de speedster cooler?
- zit er een thermostaat in de oliekoeler of ciculeert de olie gewoon langs de koude kvs kant? Wordt dus niet opgewarmt bij dichte thermostaat.

Of plaats ik een adapter op de saab om zo een mocal rad met thermostat te plaatsen?

Of beide...

Of de saab koeler? (Arno had hier een lap tekst voor beschreven wasruit blijkt dat deze koer niet zo heel efficient was c.q. een aanvulling voor caravantrekkers..).

Ik heb voor de speedster geen ervaring welke koel setup beter is, maar heb zometeen wel wat opties.

Ben een berg informatie in mn hoofd aan het verzamelen om straks in 1x de knoop door te hakken 8)

Ondertussen nog wat klusrommel gevonden:
2x z22se met vbak waarvan 1 een AQ 4.17 bak is.
Altijd handig om te hebben.... ooit.... als...
Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Pff.... ben te wazig afgelopen tijd. Beantwoord mn eigen vragen een paar topics terug...

Zucht..
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

We zijn weer wat bezig.... en terug bij een vraag van een jaar terug..

Onderstaand zie je in het blok na de thermostaat een gaatje zitten. Ik vermoed dat dit gaatje er zit om de flow door het blok te behouden als de tstat en kachel dichtstaat.

Klopt dat en is dit gat (in deze opzet) nodig? Lijkt mij dat ik ook een andere aftakking/buisje kan maken van het blok naar de waterpijp richting pomp?

De saab heeft hier geen gat zitten, dus dat circuit is mogelijk anders... maar kan niet vinden hoe. Maakt ook niet heel erg uit als ik het gat kan re-routen.

Alvast dank :thumbup:

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Hier ook maar weer eens reageren om de boel wakker te houden :lol:

Het hele waterleiding spul maar even laten zitten. Gewoon een uitsparing maken in mijn kofferbak gaat een hoop zaken helpen:
Meer ruimte voor een fatsoenlijk spruitstuk
Meer ruimte voor een fatsoenlijke olieafvoer
Geen geklooi met kleinere compressorhuizen laten frezen
Geen geklooi met waterleidingen naar de waterpomp toe.

Qua koppeling door de appel heen gebeten (dank Peter) en voor de Sachs sinter koppeling gegaan in plaats van de LUK C20LET OEM koppeling. Doe het 1x en doe het goed:
Afbeelding

Voor de brandstof idem de knoop doorgehakt. De VXR470cc's gaan er uit en er komen Bosch 630cc (613 feitelijk) er in. Een mooi gematched setje gevonden:
Afbeelding

Codenummers voor de archieven:
Afbeelding

En als het goed is zouden deze ca. 350pk tegen 78% DC moeten draaien. Genoeg voor mijn setup in ieder geval:
Afbeelding

Aanvullend voor de koppeling een C20LET vliegwiel gevonden en deze laten vlakken. Productnummer voor de archieven. Voor mn setup heb ik niet gekozen voor een lichter vliegwiel. De lichtere fabriekswielen waren aanzienlijk lichter en ik geloof niet dat dat voor mij perse nodig is.
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat stekkertje gekocht om mijn kabel van het triggerwiel te verlengen naar mijn externe triggerwiel:
Afbeelding
Afbeelding

In principe kan ik nu mn blok wisselen en vanuit de auto verder gaan met mn spruitstuk te maken.
Maargoed, bovenstaande heeft al een jaar geduurd :bag:

Eerst maar even alle aanbouwdelen op het B207 blok bouwen en dan verder gaan. Doel is om in maart '23 het spul te kunnen starten :idea:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie