matzwarts projekt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Ik zou je aanraden de balansassen met rust te laten.
Die van mij zijn weg, en dat is de enige mod waar ik spijt van heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

gertje schreef: 11 apr 2023 11:57 Ik heb nog balans as delete kitje liggen 7pk extra AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
zoon zelfde set heb ik ook gekocht van type 116, mooi setje, maar ik twijfel of ik ze wel of niet ga gebruiken .

Na de reaktie van smiley denk ik dat ik de balansassen laat zitten .

Smiley, wanneer ervaar je trillingen ? bij stationair of hoog in toeren?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Stationair.
Bij 7.000 toeren heb ik hele andere prioriteiten :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Een tijd geleden dat ik wat gepost heb hier .

De distributie set zit er al een tijdje in , en ik heb de balansassen laten zitten .
Het viel me op dat de oliesproeier van de ketting verstopt zat :shock:
Gelukkig zat er een nieuwe sproeier bij de set .
Het vervangen van de distributie is niet moeilijk, en erg goed te doen .
Ik had er nog speciaal gereedschap voor gekocht, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Verder rijd de auto goed , met de dbilas spruitstukken klinkt en rijd hij erg leuk vooral hoog in toeren brult hij lekker :D .
Alleen heb ik een tijdje geleden een s/c speedster op zandvoort gezien en gehoord en nu wil ik ook een s/c :lol:

Er zijn al wat spullen besteld bij max88 en rustig aan probeer ik alles bij elkaar te zoeken wat ik nodig heb .
Ik begin er pas aan als ik alles heb, deze "zomer" nog even lekker door rijden 8)
Ook heb ik al kontakt gehad met Peter voor de obd tuner.

Het plan is om gewoon de vertrouwde m62 met pro alloy front mount chargecooler te monteren .

Alleen wat ik me af vraag , kan ik hetzelfde type bougies blijven gebruiken, of moet er een ander type in ?
En is het beter om een saab koppakking te gebruiken om de compressie iets te verlagen?
Is het aan te raden gelijk de drijfstangen te vervangen?

Ik heb wel zin in het projekt :D
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: matzwarts projekt

Bericht door gertje »

Hangt er vanaf wat je wil bereiken, 250 pk kan er zo op zonder aanpassingen ik rij zelf nog steeds met de orginele bougies.
Wil je meer kan je idd beginnen aan te passen. 280pk gepoort hoofd (heb ik nog liggen:-)) drijfstangen en 3" pully. Dan kan je de originele zuigers nog gebruiken zodat je niet met het olieverlies zit.
Maar je kan eigenlijk zo ver gaan dat je zelf wil he

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Okee bedankt voor de tips :thumbup:

Wat het plan is :

Een 2,5 inch uitlaatspruitstuk van max88, larini sport katalysator en een milltec einddemper.

Een dbilas airbox , duall pass , pro alloy chargecooler met upgrade waterpomp .

dbilas klepveren , de kop mischien (laten) poorten.

En mischien de saab koppakking voor een iets lagere compressie,maar daar ben ik nog niet helemaal over uit .

Ik heb geen idee op wat voor vermogen hij zou uitkomen hiermee.
Maar als ik op de grens zit van wat de drijfstangen aankunnen is het mischien beter om ze te vervangen .
Het is zonde om dit blok te slopen wanneer er een drijfstang breekt, er staat net iets meer dan 60.000km op .

Je hebt het over olieverlies, bedoel je hiermee dat met gesmede zuigers het olieverbruik hoger word?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Een M62 met de 68 mm gasklep en 3.35" pully (standaard setup uit de US), met een gezonde flow in het in en uitlaatsysteem kan je rond de 260 pk en 300nm brengen.
Daarvoor blijft de motor compleet dicht. Zelfs met standaard bougies, standaard compressie en de standaard 2" uitlaat.

De drijfstangen kunnen tot ongeveer 275 pk, en de zuigers tot ongeveer 300 pk, de M62 kan ongeveer tot 300pk, met een kleine pully.

Die 250/260 pk wordt de sweetspot genoemd omdat je met minimale investering een leuke auto hebt.
Alles daarboven kost veel meer geld en moeite voor relatief minder pk's.

edit; met wat je beschrijft zit je rond de 260.
Met geflowde kop ga je naar de 270, en moet je rekening houden met de drijfstangen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: matzwarts projekt

Bericht door Exmantaa »

Wat Smiley zegt hier, veel hoger dan een 260pk (stamdaard stage 2SC met een goede uitlaatflow) moet je niet willen gaan met de standaard drijfstangen.
Mocht je wel meer willen, dan moet je eerst goed plannen wat je goal is, want als het blok toch helemaal open moet voor een setje drijfstangen… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Met een setje drijfstangen, zuigers, geflowde kop en versterkte veren, is het natuurlijk een belediging om er geen harrop tvs 1320 op te zetten :yes:
#team400pk
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: matzwarts projekt

Bericht door gertje »

Door de master hitman gedaanAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Exmantaa schreef: 14 aug 2023 18:29 Wat Smiley zegt hier, veel hoger dan een 260pk (stamdaard stage 2SC met een goede uitlaatflow) moet je niet willen gaan met de standaard drijfstangen.
Mocht je wel meer willen, dan moet je eerst goed plannen wat je goal is, want als het blok toch helemaal open moet voor een setje drijfstangen… :mrgreen:
Ja je hebt wel gelijk, als ik zover ga kan ik beter ook de zuigers gelijk doen .
Is het dan beter om gelijk voor de lage compressie zuigers te gaan?

Smiley schreef: 14 aug 2023 18:38 Met een setje drijfstangen, zuigers, geflowde kop en versterkte veren, is het natuurlijk een belediging om er geen harrop tvs 1320 op te zetten :yes:
#team400pk
Zo ver wil ik ook weer niet gaan, ik had deze maand weer niets in de loterij gewonnen helaas :( ...anders....... :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: matzwarts projekt

Bericht door Exmantaa »

matzwart schreef: 15 aug 2023 8:27

Ja je hebt wel gelijk, als ik zover ga kan ik beter ook de zuigers gelijk doen .
Is het dan beter om gelijk voor de lage compressie zuigers te gaan?

Fatsoenlijke zuigers voor de 2.2 is een beetje tricky. De meesten gebruiken de amerikaanse Wiseco's in de 2.2. Deze zijn van een wat zachter 2618 aluminium welke meer zuigerspeling behoeft. Wat minder voor een daily driver en je hebt ook kans op een verhoogd olieverbruik. De ervaringen hiermee zijn wisselend...

Anders dan bij een turbo wil je met een SC eigenlijk niet een te lage compressie. (Die Wiseco's komen met een 2.2 koppakking op ca. 9,2:1. Std 2.2 compressie is 10:1. Het oorspronkelijke GM SC blok, de LSJ/Saab B207, heeft 9,5:1.)
De truuk met een SC is ook om zo weinig mogelijk boost te draaien voor een betere SC efficiency, dus een goed flowende kop & uitlaat. :wink:
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Okee , olieverbruik zit ik niet zo op te wachten eigenlijk .
Dan denk ik dat ik de orginele zuigers laat zitten . mischien een setje nieuwe zuigerveren er op als ze er toch uit zijn .
Er staat pas 68.000km op geloof ik , de cilinders zullen nog wel goed zijn.

Ik heb 1 dealer van eagle drijfstangen in nederland gevonden :suprasport.
Ik heb gevraagd wat de levertijd is van de drijfstangen, maar nog geen reaktie.

Ergens op een forum had ik gelezen dat met de standaard zuigers en een saab koppakking de compressie naar 9,5-1 zou gaan .
Dat leek me wel interesant , en mischien een paar andere nokkenassen erbij met de tijd.
Maar wel onder de 300pk blijven met de standaard zuigers dan .

Ik wil inderdaad de motor efficienter maken en de inlaat temperatuur laag proberen te houden .
en niet een kleinere pouly op de supergarger zetten en meer boost laten draaien .

Zijn er nog andere merken die drijfstangen maken ?
Ik kwam alleen eagle en carrilo tegen .
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: matzwarts projekt

Bericht door Exmantaa »

Als je nu geen olieverbruik hebt zou ik met 68K die zuigerveren lekker laten zitten.

Eagle drijfstangen voor de 2.2 kun je beter zelf in de US kopen. Google op "Eagle conrods Ecotec 2.2" of "L61". Plenty op Ebay ook.
Alleen even eentje vinden die ze niet te duur naar NL wil opsturen. (OTTP of ZZP shop zijn goede Ecotec tuners daar)

De Saab B207 pakking is wat dikker dan de 2.2 pakking en ga je inderdaad richting 9,5.
matzwart
Actief lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Bedankt voor de tips , dan laat ik de orginele zuigers lekker zitten :D

Ik zag dat max88 ook de drijfstangen heeft , ik denk dat ik ze daar ga bestellen
Degene in nederlands die ze aanbied reageerd niet op mijn vraag wat de levertijd is .
Mischien laat ik ook gelijk de `supercharger cams` meekomen die max 88 aanbied .

Inmiddels zijn de eerste spulletjes binnen gekomen :D .
Ik heb groene lsj injektoren bij de set , maar ik twijfel of deze genoeg opbrengst hebben .
Welke injektoren gebruiken jullie op een vergelijkbare set?
obd tuner ondersteund de bosch 470cc 0 280 156 280 zouden deze groot genoeg zijn?
En zijn de stekkers dan hetzelfde?
Laatst gewijzigd door matzwart op 20 aug 2023 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie