Spankabel soft-top maken

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Spankabel soft-top maken

Bericht door StefanW »

Ik heb een tweedehands dak gekocht omdat ik het open rijden best mis, echter bij het plaatsen voor de eerste keer kwam de kabel al los. Bleek niet goed gerepareerd met een kabelschoen oogje (om electra aan te sluiten). Opzoek naar een nieuwe moet ik zeggen dat de prijzen voor een kabel best absurd zijn (130+ Euro). Mijn idee is om dit anders op te lossen, bijvoorbeeld door bij een leverancier van verstaging iets te laten maken.
  • Heeft iemand al eerder een andere oplossing gebruikt? Zo ja, hoe en goed bevallen?
  • Om een kabel op maat te laten maken zoek ik een oude omdat bij het verbindings stukje was vervangen door een kabelschoen. Heeft iemand een oude kabel liggen?
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Spankabel soft-top maken

Bericht door gertje »

Moet eens kijken denk wel dat ik nog ergens een heb liggen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Spankabel soft-top maken

Bericht door Arno »

De bekende oplossing:

https://www.ebay.nl/itm/201607612470

Enige nadeel is dat je deze qua lengte moet afstellen door het eindstukje even los te maken, dan de instelling te draaien en weer monteren, omdat deze geen vrij-draaiende adjuster heeft om de zaak gemonteerd te verstellen.

Voordeel is dan weer dat deze niet de constructie van de originele heeft met de gekrompen aansluitingen waar de kabel altijd wil breken op het punt waar hij de krimp in gaat omdat hetr hier met een lusje en een krimp bus is gedaan en dus niet het 'knik' effect aan uiteinde heeft.

Ook is het handig om voor de montage wat (dikke) krimpkous over de metalen krimp-bussen te doen zodat deze minder gauw de randen schuren/schrapen van het raam of de rollbar cover.

Dus nee, niet perfect, maar beter betaalbaar en in mijn ervaring een stuk steviger als de originele.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Spankabel soft-top maken

Bericht door StefanW »

gertje schreef: 18 jun 2023 13:13 Moet eens kijken denk wel dat ik nog ergens een heb liggen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Ik houd me aanbevolen Gertje, zal een PB sturen met NAW etc.
Arno schreef: 19 jun 2023 5:09 De bekende oplossing:

https://www.ebay.nl/itm/201607612470

Enige nadeel is dat je deze qua lengte moet afstellen door het eindstukje even los te maken, dan de instelling te draaien en weer monteren, omdat deze geen vrij-draaiende adjuster heeft om de zaak gemonteerd te verstellen.

Voordeel is dan weer dat deze niet de constructie van de originele heeft met de gekrompen aansluitingen waar de kabel altijd wil breken op het punt waar hij de krimp in gaat omdat hetr hier met een lusje en een krimp bus is gedaan en dus niet het 'knik' effect aan uiteinde heeft.

Ook is het handig om voor de montage wat (dikke) krimpkous over de metalen krimp-bussen te doen zodat deze minder gauw de randen schuren/schrapen van het raam of de rollbar cover.

Dus nee, niet perfect, maar beter betaalbaar en in mijn ervaring een stuk steviger als de originele.

Bye, Arno.
Inderdaad wat goedkoper, maar denk met invoerrechten toch nog wel over de 100 euro gaat. Wil graag proberen te laten maken en dan kunnen er hopelijk meerdere mensen van profiteren. Ik zou denken dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn....
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Spankabel soft-top maken

Bericht door André R »

Toen m’n eerste spankabel het begaf heb ik hem vervangen door een aftermarket uit Engeland. Ik weet niet meer van wie deze was, maar hij is stugger en heeft de nijging m’n dak te beschadigen met de scherp kantjes en omdat hij stugger is. Je moet hem echt goed en voorzichtig langs het dakrubber geleiden bij het aanspannen.
Toen de voorste kabel het begaf heb ik er zelf een nieuwe staalkabel in gespannen en op het uiteinde een busje geknepen met een beetje secondelijm voor de zekerheid. Dat houdt alweer een paar jaar en is als origineel.
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie