Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Verkoop van onderdelen (Velgen, Winterdak etc.).
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door S. Gonzales »

Even een vraagje..
Als je met deze tool (zelfde probleem heb ik met de mijne, alleen de mijne heeft nog een langere arm, dus nog sterker effect) iets op moment vast wilt zetten, hoe weet je dan op welke stand je momentsleutel moet staan? Door de toegevoegde armlengte, heb je meer moment dan dat je op de sleutel instelt, ik zie zo even niet hoe ik dat nauwkeurig kan bepalen / berekenen.

Gr,
The Duke
[/quote]

Klopt helemaal, je zou het uit kunnen rekenen……maar elke positie wordt het nog eens anders. Ik ben persoonlijk niet zo’n voorstander van ‘op gevoel vastzetten’ maar voor dit onderdeel zou ik een uitzondering maken. Niet voor de oliefilterdop natuurlijk want dan krijg je bij de volgende oliefilter wissel hetzelfde probleem. Eenmaal de sandwichplate goed vastzetten en vervolgens de dop bij elke wissel van een nieuwe O ring voorzien en op moment vastzetten. Problem solved. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door S. Gonzales »

Wellicht nog een goede tip wanneer je NIET aan een set sandwichplate pakkingringen kan komen (heb het zelf nooit geprobeerd maar…”niet geschoten is altijd mis”.
Uiteraard eerst goed schoonmaken en dan beide zijden inspuiten met “VHT gasket copperspray”.
Dat spul wordt o.a. gebruikt voor koppakkingen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door the-duke »

Bedankt, ik moet er nog eens over denken hoe dit handig op te lossen..

Gr,
The duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door Arno »

Om de afwijking zo klein mogelijk te houden zonder meteen te gaan rekenen/meten zou je 'm op 90 graden tov. je momentsleutel moeten houden. Dan is de effectieve lengte, vooral bij een grotere sleutel, niet veel verschillend. Samen met de onnauwkeurigheid van een gemiddelde momentsleutel weet je dan dat je al heel behoorlijk in de juiste orde van grootte van het aanhaal-moment zit.

Zou mooi zijn als er nog iets van een borging te fabriceren is waarna de adapter-ring nog eens aan het blok wordt vergrendeld, want hoewel de adapter met een vele malen groter moment vast zit als de dop van het oliefiter weten we dat de laatste vaak zo hard wordt aangedraaid dat het hele zaakje er alsnog af komt bij het weer open maken :roll:

Maar da's niks nieuws, want hoeveel mensen hebben niet ervaring met traditionele filters die 'handvast' horen te zijn en schijbaar door een gorilla met een sleutel zijn vastgezet en alleen met bruut geweld kunnen worden verwijderd :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door the-duke »

Zou mooi zijn als er nog iets van een borging te fabriceren is waarna de adapter-ring nog eens aan het blok wordt vergrendeld,
Ik ga proberen hem met het tooltje dat ik gekocht en aangepast heb, tegen te houden bij het losdraaien.
Op hoop van zegen..

gr,
The Duke
Laatst gewijzigd door the-duke op 13 jul 2023 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door the-duke »

Zou mooi zijn als er nog iets van een borging te fabriceren is waarna de adapter-ring nog eens aan het blok wordt vergrendeld,
Ik ga proberen hem met het tooltje dat ik gekocht en aangepast heb, tegen te houden bij het losdraaien van de dop.
Op hoop van zegen..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door the-duke »

Een kleine update.
Helemaal blij ermee: het is gelukt :D

Gisteren eindelijk het oliefilter weer kunnen vervangen, bij OPC Oosterhout prima geholpen.
Met de tool de behuizing tegen kunnen houden, terwijl de dop losgedraaid werd. Het is heel krap met mijn DBilas inlaatspruitstuk, maar lukte om filter en dop apart van elkaar eruit te halen en weer terug te steken.
Toen maar de behuizing (vooraf gemarkeerd voor de zekerheid en hij was al perfect dicht) ietsje vaster nog gezet op gevoel en de dop met nieuwe ring netjes op 25 nm gezet.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Oliefilter sandwitch plate pakkingen

Bericht door S. Gonzales »

Top! :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie