Niek uit Zeeland

Stel jezelf en je auto voor.
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Goedemorgen allemaal :)

Na een paar keer op dit forum gekeken te hebben, mijzelf vanmorgen maar eens geregistreerd en bij deze wil ik me een beetje voorstellen. :wink:
Ik heet Niek(57 jaar) en woon in de provincie Zeeland samen met mijn vrouw en een lieve kater.
Een Speedster heb ik (nog?!) niet.
We hebben 3 Mini's gehad(tegelijkertijd), begon met eentje maar liep uit de hand. Vorig jaar 2 stuks verkocht en nu hebben we enkel nog een F56(3e generatie New Mini).
Hobby en zomerauto is een Honda S2000 Bj.2002 die we al 13 jaar bezitten.
Zoals veel autoliefhebbers kijk ik vaak op diverse auto verkoopsites wat er te koop staat en verdiep me soms wat meer in een bepaalde auto, zoals momenteel de Speedster.
Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met de meeste Opels maar de Speedster vond ik altijd al leuk, is eigenlijk een Lotus en dat merk interesseert me ook al lang.
Heb ook al een tijd zin in een Porsche 718 Boxster maar de aanschafprijs en onderhoudskosten schrikken me af en dan moet ik de S2000 verkopen en daar ben ik nog steeds verliefd op. Bovendien ben ik nu nog net lenig genoeg om iets te kopen waar ik in moet kruipen en uit moet rollen. :lol:
Voor woon/werkverkeer rijd ik een C1, niet luxe maar lekker goedkoop rijden. De Mini's heb ik verkocht, omdat 5 auto's bezitten me te gek werd.
Nu zit ik toch weer te denken aan iets leuks voor erbij, dus dan toch weer 4 auto's :P
Paar maanden geleden heb ik een proefritje in een Lotus Elise S1 met K20 motor met ruim 200pk gereden en dat beviel me wel maar ik wilde niet overhaast kopen en een paar weken later was de Elise helaas verkocht dus een 2e bezichtiging zat er niet meer in.
Aangezien nette Lotussen met wat power en goede historie schaars en duur zijn, kwam de Speedster weer in me op. Eentje met compressor lijkt me wel leuk qua power en beleving, heb een Mini R53 GP gehad, die standaard een compressor heeft.
Dat gejank van die compressor is verslavend, leuker dan een turbo. Onze F56 is een JCW met 230pk turbomotor, ding is best snel maar qua beleving minder dan een compressor.
Geluid vind ik een deel van de beleving, voor mij belangrijk. Dat is dan zo leuk bij mijn S2000, boven 6000tpm springt de variabele nokkenas in tot 9000tpm. :twisted: Onder de 6000tpm een redelijk vlotte auto maar daarboven een beest die brult.
Ondanks dat de Speedster een stuk minder weegt dan mijn S2000, vrees ik dat een Speedster zonder compressor me wat tegen zal vallen qua vermogen en een turbo bij de Speedster turbo komt nogal abrupt in als ik me niet vergis? Corrigeer me als ik mis ben.
Heb eens een Elise S2 met de Rover motor met 136pk proef gereden, auto rijdt heel leuk maar miste toch wat motorvermogen t.o.v. mijn S2000.

Fijn weekend! :)
mvg Niek
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door Smiley »

Welkom,

De turbo is normaal conservatief gemapped, dus ruw erin komen valt wel mee.
Wel zijn er in NL toendertijd iets van 213 NA's verkocht, en 17 turbo's. Dat vertaald zich ook naar de 2ehands markt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door matzwart »

Hallo Niek .

Als ik zo lees wat voor autos je gewend ben zal je niet echt onder de indruk zijn van de acceleratie van een standaard 2,2.
Maar kwa sturen en rijbeleving komt er echt niets in de buurt 8)


Een speedster turbo zie je niet vaak te koop,die zijn lastig te vinden en duur.
Er staat er nu 1 te koop op marktplaats, maar dat is orgineel een 2,2 waar een andere motor in gebouwd is.
(ik zeg niet dat het goed of slecht is, ik ken de auto niet)

Wat je wel regelmatig te koop ziet is een 2,2 met supercharger.
Een goed gebouwde s/c heb je een hele goede auto aan denk ik .

Kun je het onderhoud en reperaties zelf,of besteed je alles uit?
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Smiley schreef: 29 jul 2023 14:47 Welkom,

De turbo is normaal conservatief gemapped, dus ruw erin komen valt wel mee.
Wel zijn er in NL toendertijd iets van 213 NA's verkocht, en 17 turbo's. Dat vertaald zich ook naar de 2ehands markt.
17 turbo's, dat is weinig. Mijn Mini GP1 was 1 van de 20 origineel nieuw geleverde exemplaren van NL.
Een NA met compressor lijkt me leuker dan een turbo, op voorwaarde dat ie degelijk en betrouwbaar gebouwd is.
Liever eentje met 250pk en betrouwbaar dan 300pk of meer op of over het randje.
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

matzwart schreef: 29 jul 2023 15:51 Hallo Niek .

Als ik zo lees wat voor autos je gewend ben zal je niet echt onder de indruk zijn van de acceleratie van een standaard 2,2.
Maar kwa sturen en rijbeleving komt er echt niets in de buurt 8)


Een speedster turbo zie je niet vaak te koop,die zijn lastig te vinden en duur.
Er staat er nu 1 te koop op marktplaats, maar dat is orgineel een 2,2 waar een andere motor in gebouwd is.
(ik zeg niet dat het goed of slecht is, ik ken de auto niet)

Wat je wel regelmatig te koop ziet is een 2,2 imet supercharger.
Een goed gebouwde s/c heb je een hele goede auto aan denk ik .

Kun je het onderhoud en reperaties zelf,of besteed je alles uit?
Hard rechtdoor en stoplicht sprintjes vind ik niet zo interessant meer, goed sturen boeit me meer en een laag gewicht en zwaartepunt helpen daarbij enorm.

Die turbo heb ik gezien, dank je voor de tip dat ie omgebouwd is. Als dat goed gedaan is, geen probleem natuurlijk.

Kent iemand die zwarte met compressor op MP toevallig?

Ik doe wel een en ander aan onderhoud maar kan niet alles. Is er bij de Speedster veel onderhoud waarvoor de motor eruit of los moet, omdat je er anders niet bij kunt?

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door Arno »

niekcarfreak schreef: 29 jul 2023 19:31 Ik doe wel een en ander aan onderhoud maar kan niet alles. Is er bij de Speedster veel onderhoud waarvoor de motor eruit of los moet, omdat je er anders niet bij kunt?
Nee, nauwelijks..

Het is vaker een kwestie van 'makkelijk maken', maar gros van de dingen, inclusief bak/koppeling en nokkenas kettingen/2.2 of riem/turbo wisselen, kan gewoon met de motor in de auto.

Betekent niet dat je meteen overal makkelijk bij komt en zoals bij meer auto's zijn er dingen die soms simpel moeten zijn, maar waarvoor je dan een lading ander demonteer werk moet doen, maar zeker niet onmogelijk.

En laat je ook niet bang maken voor het verwijderen van de voor of achter clams om makkelijker overal bij te komen. Ja, het is even een klus, maar niet meer als een stapel bouten, moeren en shims en dan kan je de hele neus of achterkant er vanaf halen. De eerste keer is dat een hoop gepuzzel, maar daarna gaat het steeds makkelijker/sneller en is het ook geen probleem om dat te doen om bijv. meer (werk)ruimte bij de motor te hebben.

De Speedster en de Elise zijn behoorlijke 'Meccano' of 'technisch lego' auto's waar je met een goed uitgeruste doppenset en wat handgereedschap ongeveer de hele auto uit elkaar kan halen. En de rest is lijm en polyester werk :wink:

En het blijven 'engelse hokken', dus dingen als de verwarming zijn eeeh... 'marginaal', als ze al werken. En veel plastic is niet geweldig waardoor nu na een jaar of 20 er veel spul broos kan zijn. Maar daar is redelijk wat 'aftermarket' voor te krijgen, ook de verwarming :mrgreen:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Dank je voor de uitvoerige info Arno.
Dus voor een multiriem en looprol(len) vervangen moet de motor er ook niet uit begrijp ik.
Is het raadzaam de distributieketting te laten vervangen op leeftijd of hoor je op tijd dat ie aan vervanging toe is?

Van die verwarming is interessant, daar bestaan dus verbeterde versies van volgens jou. Zal eens googlen.

Bestaat er toevallig ook een lijstje van flink gecrashte Speedsters die beter te vermijden zijn? Ik ben advertenties van Speedsters tegengekomen waarvan hier ex eigenaren geregistreerd zijn maar deze hebben vaak al jaren niet ingelogd.
De lijst met Speedster nummers heb ik al gezien.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door Arno »

Deze bijvoorbeeld is een bekende vervanger voor de verwarming:

https://www.t7design.co.uk/vx220-s2-eli ... d-4cc.html

Ketting op de Z22SE moet periodiek bij de 160.000km worden vervangen en is niet zoals bij een aantal andere fabrikanten waar deze pas bij een zeker mate van 'rek' (nou ja.. slijtage op de pennen/schakels..) vervangen wordt.

Veel 'vroege' auto's hebben deze waarschijnlijk al een keer vervangen gehad, want bij deze was de oliesproeier voor de ketting nogal klein bemeten en wilde nog wel eens verstopt raken als de olie wat vervuilde en dan ging de ketting droog lopen. Dat ging niet zo goed :wink:

Alle huidige ketting sets hebben de nieuwe sproeier die groter is.

Als je op kenteken van een Speedster google'd, dan kom je vaak snel wel info tegen. Imports zijn natuurlijk altijd iets om extra voorzichting op te zijn.

Veel aan de auto is geen punt om te repareren/vervangen en polyester schade kan er spectaculair erg uit zien, maar eigenlijk niks aan de hand.

Wat heel veel auto's afschrijft is het offset-crashen van de voorkant waarbij de voorwiel-ophanging uit het alu chassis scheurt. Dan is 'ie gewoon afgeschreven. Meeste schades aan het gelijmde alu chassis zijn einde wedstrijd.

Welnu.. Zelfs dat is op zich te repareren, maar heel, heel, heel weinig bedrijven/mensen doen dit op een correcte en nette manier. Veel 'goedkoop' aangeboden auto's met een dergelijke schade zijn vaak gewoon bijelkaar geprutst. Lees: alu plaatjes met kit en popnagel werk en zo...

Gewoon hier posten als je een mogelijke kandidaat gezien hebt, vaak is er dan ook wel iemand die mee wil gaan kijken.. Of kijk of je de auto van een forumlid eens goed binnen en buiten en onder kan bekijken zodat je een idee van een 'goede' hebt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Zo'n soort kachel was ik ook al tegengekomen op internet, dank je voor de link.

Slecht gerepareerde schade zit ik inderdaad niet op te wachten. Liefste ook een origineel in NL nieuw geleverde auto, tenzij ik de auto zelf invoer en zie waar ie vandaan komt.

Hoe weet ik zeker of de ketting met sproeier vervangen is? Veel Speedsters hebben nog geen 160000km gereden. Was daar een terugroepactie van?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door Smiley »

De verbeterde sproeier is geen officieel onderdeel van de kettingkit.
Sommigen kunnen de sproeier vervangen hebben zonder de ketting, en sommigen de ketting zonder de sproeier.
De meesten zullen als ze slim zijn geweest beide hebben meegepakt.
Op de linkerfoto is de linkersproeier de verbeterde versie, rechts de oude.
Als je je hand links van het hitteschild naar beneden laat gaan, zou je het moeten kunnen voelen of ie de benodigde uitstulping heeft.

Afbeelding

Er was een terugroepactie van ja. https://www.verboom.net/projects/speedster/recalls.html
Maar of je daar anno 2023 nog mee aan kunt komen :?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Dank je voor je reactie Smiley. Ik zie helaas geen foto.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door niekcarfreak »

Super :thumbsup: , dank je
Nu weet ik waar ik op moet letten.
Als de grotere oliesproeier niet aanwezig is, dan is vervangen van de distributieketting aanbevolen, ook als de kilometerstand niet hoog is.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef: 31 jul 2023 20:40 De verbeterde sproeier is geen officieel onderdeel van de kettingkit.
Sommigen kunnen de sproeier vervangen hebben zonder de ketting, en sommigen de ketting zonder de sproeier.
De meesten zullen als ze slim zijn geweest beide hebben meegepakt.
Op de linkerfoto is de linkersproeier de verbeterde versie, rechts de oude.
Als je je hand links van het hitteschild naar beneden laat gaan, zou je het moeten kunnen voelen of ie de benodigde uitstulping heeft.

Afbeelding
Meneer Smiley…..wat doet u nu? :bangin:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Niek uit Zeeland

Bericht door S. Gonzales »

Ik vermoed dat Stefan aan vakantie toe is of te gehaast heeft gereageerd…..want normaal gesproken haalt hij een kettingspanner en een oliesproeier niet door elkaar en links en rechts ook niet hoop ik. Hij gaat het straks herstellen.:yes:
Want….de oliesproeier met de grotere boring zit iig wel bij de distributie kit!
Overigens is de oorzaak van het verstopt raken van de ‘oude’ sproeier méér dan waarschijnlijk te wijten aan het gebruik van (slechte) imitatiefilters en/of veel te lang wachten met vervangen. Het papier van het filter vergaat en de deeltjes zorgen vervolgens voor het probleem met de oliesproeier.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie