Rolkooi

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Boris
Nieuw lid

Rolkooi

Bericht door Boris »

Ik ben van plan om een rolkooi in mijn speedy turbo te laten lassen (fia richtlijnen , hogere stijfheid en ook veilig in het dagelijks verkeer). Is er in de club iemand die hier ervaring mee heeft. Het mooiste zou een aluminium exemplaar zijn maar ik heb geen flauw idee waar je het beste naar toe kunt om dit te laten doen (moet wel met veel zorg gebeuren). De speedy is toch een beetje je kind en daar laat je ook niet zomaar iedereen op passen!!!

Tot horens,

Boris.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik weet dat ze bij Lotus van der Kooi weleens rolkooien in elises zetten. Dat zal toch wel heel erg lijken op hoe een rolkooi in een speedster er uit zou moeten zien. Misschien daar eens langs gaan voor een praatje?

M.
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Alu. rolkooi is niet volgens FIA richtlijnen. Dan zit je meer in de Molybdeem hoek etc...
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ik zou als ik jou was het blikveld in westerlijke richting verruimen en in Engeland gaan winkelen.

Als de ingreep zo drastisch is als een echte FIA rolkooi voor een Elise praten we hier over een serieus project wat je moet overlaten aan mensen die ook echt ervaring hebben met het opbouwen van een dergelijke auto. Die mensen kan je in de UK vinden (ook in Duitsland, maar daar liggen de prijzen vaak wat hoger)

Maik, ik vermoed dat je de Elise rolbeugel verstevigingen verwisselt met het 'echte werk'. De Cup-Exiges komen vanaf de fabriek met een ingebouwde rolkooi.
Ik ken hier in Nederland in ieder geval niemand die achteraf een komplete rolkooi in zijn auto heeft laten bouwen. (behalve Lammertink, maar die doen alles zelf)
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

YvoTuk schreef:Maik, ik vermoed dat je de Elise rolbeugel verstevigingen verwisselt met het 'echte werk'. De Cup-Exiges komen vanaf de fabriek met een ingebouwde rolkooi.
Ik ken hier in Nederland in ieder geval niemand die achteraf een komplete rolkooi in zijn auto heeft laten bouwen. (behalve Lammertink, maar die doen alles zelf)
Aha dan weet ik dat ook weer. Ik had in Lochum weleens een chassis zien staan met ik dacht een volledige rolkooi erin, kan inderdaad ook een soort van uitbreiding op de het bestaande geweest zijn.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mm.. het is nogal een ingreep, er moeten delen van het dashboard "uitgehakt" worden etc. :cry: Je hebt daarna wel een officieele rolkooi, maar ook een auto waar bijna niet meer in of uit te komen is :)

Boris, heb je wel eens een FIA gehomologeerde Speedster/VX in het eggie gezien? Dat kan nog wel eens zwaar tegenvallen! Een volledige rolkooi is echt een enorme partij 'ijzer' die ook heerlijk in de weg gaat zitten als je de auto 'voor normaal gebruik' toe wil passen.

Kijk eens hiernaar: Afbeelding
Die kooi is niet FIA gehomologeerd, kijk ook eens naar deze:
Afbeelding

Je kan daar zien dat de kooi het dashboard ingaat.

Overigens wordt de auto vrijwel niet stijver van een rolkooi (althans, een Elise of Speedster). In ieder geval niet zodanig dat je daar echt voordeel van zal gaan ondervinden t.o.v. het 'overgewicht' dat je mee moet gaan slepen.
Afbeelding
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

en in en uit stappen wordt nog makkelijker..........pfffffff

Voor iemand met mijn postuur werkt dat dus niet volgens mij, met een jas aan is het al wringen hiero :shock:
Boris
Nieuw lid

Rolkooi

Bericht door Boris »

Hoi Yvo,

oef, dat is bijna een open hart operatie. Ik leefde in de naive veronderstelling dat zoiets redelijk "netjes" kon worden ingelast. Ik wordt nu al nerveus van vogelstront op de speedy ( poetser ) laat staan een losbandige lasser die in mijn interieur begint in te hakken. Ik heb de kooi van de exige gezien tijdens een ritje en die was netjes geintegreerd maar dat is wel "af" fabriek en niet achteraf. Ik moet hier toch nog wel even twee keer over denken.

bedankt voor je reactie.
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Koop anders gewoon een oude afgetrapte porsche of elise voor je hobby en koester je steeds zeldzamer wordende speedster :!:
Plaats reactie