Niet werkende verlichting

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Sm0lders
Nieuw lid

Niet werkende verlichting

Bericht door Sm0lders »

Sinds begin dit jaar ben ik eigenaar van een Speedster en voor kleine klusjes sleutel ik graag zelf aan auto's.

Echter zit ik nu met het volgende. De hoofdlampen (H7) gaan beide niet meer aan. Ik heb 1 licht unit eruit gehaald en deze lamp was onbeschadigd. Rechtsvoor werkt ook de 'zijlamp' niet meer. Rechtsachter heb ik ook geen verlichting meer! De richting aanwijzers werken wel allemaal.

De relais heb ik na aanschaf af allemaal vervangen met splinternieuwe en als test heb ik ze een keer omgedraaid maar niets helpt. De zekeringen heb ik voor de 'zekerheid' ook vervangen met nieuwe. Heeft hier iemand enig idee?
André R
Mega lid

Re: Niet werkende verlichting

Bericht door André R »

Hoi Sm0lders,

Welkom op het forum. Leuk dat je er bent. Nu je je hebt aangemeld, is het misschien ook leuk om je even voor te stellen in het Wie is wie topic

Vervelend dat je problemen hebt met de verlichting. De situatie zoals je die beschrijft herken ik niet. Maar ik denk dat er een aantal verschillende dingen spelen.
Om te helpen heb ik een aantal vragen.

-Je geeft aan dat de H7 lampen niet meer aan gaan. Heeft het daarvoor wel naar behoren gewerkt?
-Was het probleem met de verlichting de reden voor het wisselen van de relais? Was de werking van de verlichting voor en na het wisselen hetzelfde?
-Gebruik je om het licht aan te zetten de tweede schakelaar van rechts? Zet de mistlampen voor (2e schakelaar), mistlampen achter (3e schakelaar) en zijlampen (5e schakelaar) uit en schakel uit en in met de 4e schakelaar.
-Als je je licht aandoet, gaat er dan een groen lampje branden van de verlichting op je instrument cluster?
-Werken je gevarenlichten wel?
-Heb je de originele H7 lampen nog, of zijn er aftermarket led- of xenonlampen ingebouwd?
-Werkt je groot licht wel?
Opel Speedster 2.2 zwart
Sm0lders
Nieuw lid

Bericht door Sm0lders »

Hallo André,

Bedankt voor je bericht! Ik zal tzt een 'wie is wie' topic maken. :)

Hier het antwoord op je vragen;
-Het licht heeft voorheen goed gewerkt!
-De werking was idd hetzelfde. Ze zagen er oud uit plus er zat een raar modelletje tussen dus heb ze uit voorzorg vervangen. Na vervanging heeft de verlichting het maanden goed gedaan.
-Ik gebruik altijd de 1e én 2e schakelaar. De mistlampen voor en achter werken.
-De groene lampen werken bij alle 4 de knoppen.
-De gevarenlichten werken ook.
-Het zijn originele H7 lampen.
-Groot licht werkt wel! Hier was ik redelijk verbaast over... dus geen problemen met de bedrading zo lijkt... :?
Sm0lders
Nieuw lid

Bericht door Sm0lders »

Ik denk dat de K19 - Low Beam relais de boosdoener is.
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Wissel hem even met die van de toeter om te checken.
list.jpg
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Dat is inderdaad het proberen waard. Laat maar weten wat het resultaat is.

Maar het verklaard nog niet waarom er maar één achterlicht werkt.
Ik heb even op de schema's gekeken, maar zie niet zo gauw een verklaring waarom links het wel en rechts het niet zou doen. Dan zou alleen de bekabeling overblijven. Controleer in ieder geval de stekkerverbinding in de kofferbak.
Opel Speedster 2.2 zwart
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door paul »

bij mij viel steeds het dimlicht aan bestuurderszijde uit. Eerst paar keer lampje vervangen, maar dat hielp maar even.

Bij grondige controle bleek 1 draad in de stekkerverbinding bij de koplamp los te zitten.
Dus af en toe wel contact, dan weer geen contact.

Nu weer goed vastgezet en geen probleem meer.

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Sm0lders
Nieuw lid

Bericht door Sm0lders »

Na het wisselen van de relais blijft de verlichting uit, helaas. :( De relais werkt nog maar ik zag wel een markering op 1 van de pootjes, alsof er kortsluiting was geweest.

Ik heb 6 Augustus een afspraak bij de garage.
Sm0lders
Nieuw lid

Bericht door Sm0lders »

De connector van het slechte pootje is vervangen en de relais ook. De verlichting is weer in orde!
Plaats reactie