Ik ben helemaal nieuw hier op dit forum. Leuk te lezen hoe mensen met hun Speedster in de weer zijn. Wij hebben een aantal jaren gelden toen Saab failliet ging een behoorlijk aantal motorblokken gekocht uit het faillissement. In het begin zijn er talloze B207 blokken naar een bedrijf of club in (als ik dit nog goed herinner) Alkmaar gegaan. ik heb zeker 8 jaar geleden leuke gesprekken gehad met de man die de blokken kocht en een aantal maal werd er weer een rekje van 6 stuks gekocht. Inmiddels is ook bij mij de interesse voor de Speedster gewekt. Ik heb een aantal keren met een vriend die er een heeft meegereden. Nu overweeg ik er zelf ook een te kopen maar zou er graag een nieuw B207R blok in de auto hangen.
Iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen welke bedrijf/club dit geweest moet zijn? Op Youtube vond ik dit filmpje maar de info is heel eg summier:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZdA6IZoXiM
Als ik de comments lees moet het haast wel de club zijn waar ik de motoren aan verkocht heeft. Ik kom graag in contact met hun.
Concreet is mijn vraag dus:
1) Wie heeft er ervaring in het wisselen van de motor met een Saab B207 motor? Wat zijn de ervaringen?
2) Kan iemand mij vertellen wie er achter Smileyspeedster van Youtube schuil gaat en kan iemand mij aan hun e-mail en telefoonnummer helpen?
Dank jullie wel voor jullie hulp!
Groet,
Dirk
Motorswap met Saab B207R motor
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Motorswap met Saab B207R motor
Welkom Dirk,
De man in Alkmaar die die motoren gekocht heeft is exmantaa, en hij is ook degene met de 2 rechterhanden.
https://www.speedsterclub.nl/forum/memb ... file&u=327
Exmantaa is geen bedrijf of club, maar een particulier.
De ombouw in mijn speedster staat hier:
https://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6115
Helaas zijn veel foto's in dat topic verloren gegaan.
Toendertijd is de B207R voorraad bij mijn weten verdeeld tussen neo brothers UK, en een nederlandse saab specialist. (ik dacht saabpartners)
Neo Brothers heeft er geen meer op zijn website, en saabpartners ook niet meer..
We zijn inmiddels 10 jaar verder, dus ga er maar vanuit dat die voorraad op is.
Omdat ze toen maar 900 euro waren, waren er best wat speedstereigenaren die er een gekocht hebben, en in hun schuurtje opgeborgen hebben.
Je zou er een "te koop gevraagd" aan kunnen wagen, als je die route op wilt.
Je kunt me een pm sturen om een en ander te bespreken.
De man in Alkmaar die die motoren gekocht heeft is exmantaa, en hij is ook degene met de 2 rechterhanden.
https://www.speedsterclub.nl/forum/memb ... file&u=327
Exmantaa is geen bedrijf of club, maar een particulier.
De ombouw in mijn speedster staat hier:
https://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6115
Helaas zijn veel foto's in dat topic verloren gegaan.
Toendertijd is de B207R voorraad bij mijn weten verdeeld tussen neo brothers UK, en een nederlandse saab specialist. (ik dacht saabpartners)
Neo Brothers heeft er geen meer op zijn website, en saabpartners ook niet meer..
We zijn inmiddels 10 jaar verder, dus ga er maar vanuit dat die voorraad op is.
Omdat ze toen maar 900 euro waren, waren er best wat speedstereigenaren die er een gekocht hebben, en in hun schuurtje opgeborgen hebben.
Je zou er een "te koop gevraagd" aan kunnen wagen, als je die route op wilt.
Je kunt me een pm sturen om een en ander te bespreken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Motorswap met Saab B207R motor
Hai Smiley,
Ik ben de eigenaar van Saabpartners en ik heb er nog alleen adverteer ik er niet meer mee. Neo en alle anderen zijn uitverkocht. De prijs is ook wat anders inmiddels. Ik stuur je PB!
Fijn dat je reageerde. Dank je wel!!
Ik ben de eigenaar van Saabpartners en ik heb er nog alleen adverteer ik er niet meer mee. Neo en alle anderen zijn uitverkocht. De prijs is ook wat anders inmiddels. Ik stuur je PB!
Fijn dat je reageerde. Dank je wel!!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Motorswap met Saab B207R motor
Voor de meelezers; ik heb Dirk gesproken en hij gaat even goed nadenken over hoe bat shit crazy snel hij zijn potentiele speedster zou willen hebben. 

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
- Locatie: Groningen
Re: Motorswap met Saab B207R motor
Ik heb er nog een te koop staan
Komt eind van de maand een Italiaan voor kijken, maar weet niet hoe serieus hij is. (komt wel met een vlucht vanuit Italie naar Nederland
en dat doe je niet zomaar, maar toch... heb ook mijn twijfels over exporteren en de rompslomp die daar bij komt kijken).

Komt eind van de maand een Italiaan voor kijken, maar weet niet hoe serieus hij is. (komt wel met een vlucht vanuit Italie naar Nederland
en dat doe je niet zomaar, maar toch... heb ook mijn twijfels over exporteren en de rompslomp die daar bij komt kijken).
Cars are fun and without fun, life is nothing.
-
- Nieuw lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21 sep 2024 8:40
Re: Motorswap met Saab B207R motor
A lot of engines went to the UK, and many conversions were completed. I would say it is all a very easy swap, the biggest hurdle most faced to retain the factory ecu, was the crank trigger pattern. Which internally on the Z22SE, was a 6+1 tooth wheel, but on the Saab it is a more conventional 60-2 wheel.Dirk7943 schreef: 13 okt 2024 20:49 Ik ben helemaal nieuw hier op dit forum. Leuk te lezen hoe mensen met hun Speedster in de weer zijn. Wij hebben een aantal jaren gelden toen Saab failliet ging een behoorlijk aantal motorblokken gekocht uit het faillissement. In het begin zijn er talloze B207 blokken naar een bedrijf of club in (als ik dit nog goed herinner) Alkmaar gegaan. ik heb zeker 8 jaar geleden leuke gesprekken gehad met de man die de blokken kocht en een aantal maal werd er weer een rekje van 6 stuks gekocht. Inmiddels is ook bij mij de interesse voor de Speedster gewekt. Ik heb een aantal keren met een vriend die er een heeft meegereden. Nu overweeg ik er zelf ook een te kopen maar zou er graag een nieuw B207R blok in de auto hangen.
Iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen welke bedrijf/club dit geweest moet zijn? Op Youtube vond ik dit filmpje maar de info is heel eg summier:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZdA6IZoXiM
Als ik de comments lees moet het haast wel de club zijn waar ik de motoren aan verkocht heeft. Ik kom graag in contact met hun.
Concreet is mijn vraag dus:
1) Wie heeft er ervaring in het wisselen van de motor met een Saab B207 motor? Wat zijn de ervaringen?
2) Kan iemand mij vertellen wie er achter Smileyspeedster van Youtube schuil gaat en kan iemand mij aan hun e-mail en telefoonnummer helpen?
Dank jullie wel voor jullie hulp!
Groet,
Dirk
So users resorted to bolting an external trigger wheel and sensor onto the crankshaft pulley.
It is well documented in the VX220 forums.
If you are using a good aftermarket ecu, then this is not necessary and you can just use the 60-2 wheel.
google translate
Veel motoren gingen naar het VK en er werden veel conversies uitgevoerd. Ik zou zeggen dat het allemaal een heel gemakkelijke omwisseling was, de grootste horde die de meesten moesten nemen om de fabrieks-ECU te behouden, was het krukastriggerpatroon. Dat was intern op de Z22SE een 6+1-tandwiel, maar op de Saab is het een conventioneler 60-2-wiel.
Dus namen gebruikers hun toevlucht tot het vastschroeven van een extern triggerwiel en sensor op de krukaspoelie.
Het is goed gedocumenteerd in de VX220-forums.
Als u een goede aftermarket-ECU gebruikt, is dit niet nodig en kunt u gewoon het 60-2-wiel gebruiken.