Hallo,
ik ben toe aan rondom nieuwe banden en had tot nu toe de Toyo T1R (V-profiel) die mij perfect beviel, maar helaas niet meer te krijgen is.
Ik snap dat de discussie rondom banden, net is als rondom olie, lastig smaken te vergelijken, maar is er iemand die met enige ervaring kan zeggen wat een vergelijkbare band is, voor de lastige maten (als je rondom dezelfde banden wilt) waarmee ik rijd:
Voorzijde: 205/45/17
Achterzijde: 235/40/18
Alvast bedankt,
The Duke
Vervanger voor de Toyo T1R
Vervanger voor de Toyo T1R
The bullshit stops when the light drops
- RaoulLauffer
- Actief lid
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
- Locatie: Sittard
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
Ik heb zelf de Hankook Ventus V12 evo2 als voorbanden en ik zie dat die ook als S1 evo3 in de maat 235/40/R18 te verkrijgen zijn voor je achterbanden.
Speedster 2.2 #1123
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
Gebruik zelf op m'n Elise de Dunlop SPORT MAXX RT naar tevredenheid.. Helaas zijn uitstekende banden voor onze lichtere auto's als de Toyo R1R en zo niet langer leverbaar in Europa met de recentere eisen mbt. verbruik/rolweerstand en zo . In jouw maten heb je evt. dan de Dunlop SPORT MAXX RT2
Natuurlijk goede optie is ook de Yokohama Advan Neova AD08RS voor wat meer grip cq. nog af en toe circuit gebruik of anders de Yokohama Advan Fleva V701 als meer een 'gewone' zomerband die Lotus tegenwoordig ook op verschillende Elise modellen monteert.
Hankook Ventus Prime 3 K125 is in voor- en achtermaten te krijgen. Dure optie, maar meestal ook wel OK is een Michelin Pilot Sport 4
Denk niet dat je je snel een buil valt aan de meeste banden zolang het maar niet iets vaags als een 'Kingstar' of zo is..
Je kunt ook voor duur-maar-slecht gaan en er echte originele Pirelli Pzero's op zetten zoals de S1 elise mee kwam.. In het droog nog wel OKish, maar in de regen echt dramatisch
Bye, Arno.
Natuurlijk goede optie is ook de Yokohama Advan Neova AD08RS voor wat meer grip cq. nog af en toe circuit gebruik of anders de Yokohama Advan Fleva V701 als meer een 'gewone' zomerband die Lotus tegenwoordig ook op verschillende Elise modellen monteert.
Hankook Ventus Prime 3 K125 is in voor- en achtermaten te krijgen. Dure optie, maar meestal ook wel OK is een Michelin Pilot Sport 4
Denk niet dat je je snel een buil valt aan de meeste banden zolang het maar niet iets vaags als een 'Kingstar' of zo is..
Je kunt ook voor duur-maar-slecht gaan en er echte originele Pirelli Pzero's op zetten zoals de S1 elise mee kwam.. In het droog nog wel OKish, maar in de regen echt dramatisch
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
Bedankt voor jullie reacties!
Ik hoopte stiekem al een beetje op een wat uitgebreidere versie van Arno
Eén optie die je noemde trok gelijk mijn aandacht, maar er zijn nogal wat mensen die de Yokohama Advan Neova AD08RS onvoorspelbaar en uitbreekgevoelig vinden, https://www.tyrereviews.com/Tyre/Yokoha ... AD08RS.htm , dat lijkt me eng op een Elise/Speedster, maar geen idee welke waarde ik aan hun mening toe kan kennen.
Wellicht is dan toch de Dunlop SPORT MAXX RT2 de beste optie, ik lees ook over (relatief) zachte wangen, wat voor een lichte auto wellicht juist gunstig is.
Zelf had ik al een tijd niet gekeken naar Dunlop, ondanks goede ervaringen in mijn verleden, maar vanwege de hororverhalen van desïntegreren bij hoge snelheden / de snelheidsproef die hopelijk tot het verleden horen.
Gr,
The Duke
Ik hoopte stiekem al een beetje op een wat uitgebreidere versie van Arno
Eén optie die je noemde trok gelijk mijn aandacht, maar er zijn nogal wat mensen die de Yokohama Advan Neova AD08RS onvoorspelbaar en uitbreekgevoelig vinden, https://www.tyrereviews.com/Tyre/Yokoha ... AD08RS.htm , dat lijkt me eng op een Elise/Speedster, maar geen idee welke waarde ik aan hun mening toe kan kennen.
Wellicht is dan toch de Dunlop SPORT MAXX RT2 de beste optie, ik lees ook over (relatief) zachte wangen, wat voor een lichte auto wellicht juist gunstig is.
Zelf had ik al een tijd niet gekeken naar Dunlop, ondanks goede ervaringen in mijn verleden, maar vanwege de hororverhalen van desïntegreren bij hoge snelheden / de snelheidsproef die hopelijk tot het verleden horen.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
Ik had voorheen yokohama 195 voor en 225 achter. Sinds vorig jaar mooie motec velgen gevonden en hierop gelijk toyo r888r laten zetten. Had ik veel eerder moeten doen. Rijcomfort lijkt beter en grip is ook heerlijk. Maar zie dat je achter 18inch hebt… geen idee of deze banden dan beschikbaar zijn? Vorige week zelf Zonneveld Banden gebeld voor nieuwe banden voor de Elan. Ze hadden echt geen idee, helaas heeft Jan de boel verkocht. Die kennis is daar nu weg. Jan zelf kunnen bereiken en kon mij wel advies geven.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
AD08RS kreeg wat 'slechte' reviews in het begin, maar dat was omdat ze nu eenmaal iets harder zijn als de oude AD08R wegens dezelfde rol-weerstand issues en de grenzen wat lager liggen als bij de oude. T1R's zijn ook door genoeg mensen als 'vreselijke bagger' ervaren. Heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Uiteindelijk valt het allemaal erg mee, AD08RS is alleen een andere band als de AD08R, dus met eigen gedrag. Maar uiteindelijk is dat het punt, het is 'anders' en niet per definitie slechter. Boenderen genoeg mensen naar tevredenheid mee rond op de verschillende circuits.
Wel is de AD08RS, het als de AD08R meer richting een semislick als een reguliere zomerband, dus zijn ze gewoon wat minder in nattigheid en kou en zo. Prijs is ook wel ernaar..
Over het algmeeen is een reguliere zomerband idd. wat 'softer' en ook de totale grip ligt iets lager waardoor alles wat eerder begint te knerpen en te schuiven als je richting de limiet gaat. Da's allemaal wat progressiever zeg maar.
Bye, Arno.
Uiteindelijk valt het allemaal erg mee, AD08RS is alleen een andere band als de AD08R, dus met eigen gedrag. Maar uiteindelijk is dat het punt, het is 'anders' en niet per definitie slechter. Boenderen genoeg mensen naar tevredenheid mee rond op de verschillende circuits.
Wel is de AD08RS, het als de AD08R meer richting een semislick als een reguliere zomerband, dus zijn ze gewoon wat minder in nattigheid en kou en zo. Prijs is ook wel ernaar..
Over het algmeeen is een reguliere zomerband idd. wat 'softer' en ook de totale grip ligt iets lager waardoor alles wat eerder begint te knerpen en te schuiven als je richting de limiet gaat. Da's allemaal wat progressiever zeg maar.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Vervanger voor de Toyo T1R
Om het verhaal compleet te maken..
Ik heb uiteindelijk op basis van de ervaringen van Arno gekozen voor de Dunlop SPORT MAXX RT2 (95Y TL XL FP MFS achter en 88Y voor).
Ter lering en vermaak: Ik moest lang op de voorbanden wachten en heb toen eerst alleen de achterbanden laten doen. Die waren op 1,95 bar gezet als beginpunt. Niet mee te rijden, zwalkte enorm bij koerswisseling, gewoon ronduit gevaarlijk om harder dan 100 te rijden, terwijl mijn Speedster altijd heel koersvast was.
Uiteindelijk bleek 1,8 bar het beste te passen, maar nog weinig vertrouwen met rijden.
Het verschil kwam toen ook de voorbanden waren gemonteerd (deze op 1,6 bar).
Wellicht ook interessant voor anderen, want als je voorbanden bijvoorbeeld al oud zijn, maar alleen je achterbanden vervangen moeten worden kan je dit effect misschien ook ervaren en denk je ten onrechte dat het alleen aan de achterbanden ligt.
De Speedster lijkt nu weer prima te rijden, maar m.u.v. van een ritje naar de taxatie in slecht weer niet mee gereden, dus de echte test moet nog komen.
Gr,
The Duke
Ik heb uiteindelijk op basis van de ervaringen van Arno gekozen voor de Dunlop SPORT MAXX RT2 (95Y TL XL FP MFS achter en 88Y voor).
Ter lering en vermaak: Ik moest lang op de voorbanden wachten en heb toen eerst alleen de achterbanden laten doen. Die waren op 1,95 bar gezet als beginpunt. Niet mee te rijden, zwalkte enorm bij koerswisseling, gewoon ronduit gevaarlijk om harder dan 100 te rijden, terwijl mijn Speedster altijd heel koersvast was.
Uiteindelijk bleek 1,8 bar het beste te passen, maar nog weinig vertrouwen met rijden.
Het verschil kwam toen ook de voorbanden waren gemonteerd (deze op 1,6 bar).
Wellicht ook interessant voor anderen, want als je voorbanden bijvoorbeeld al oud zijn, maar alleen je achterbanden vervangen moeten worden kan je dit effect misschien ook ervaren en denk je ten onrechte dat het alleen aan de achterbanden ligt.
De Speedster lijkt nu weer prima te rijden, maar m.u.v. van een ritje naar de taxatie in slecht weer niet mee gereden, dus de echte test moet nog komen.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops