Plaatsen van de Milltek...

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Plaatsen van de Milltek...

Bericht door Flaminiasupersport »

Gisteren is de nieuwe uitlaat door de postman geleverd! :P

Het ziet er allemaal heel goed uit en dezelfde avond ging ik die eens snel zelf monteren...

Alles gaat vrij makkelijk...

1. Auto opkrikken en goed ondersteunen
2. Bodemplaat achter losvijzen en verwijderen
3. De originele uitlaat losvijzen... en hier zat het probleem :evil: :evil:

Alhoewel ik alles rijkelijk met kruipolie had bespoten en laten intrekken, kwamen de 3 rotveroeste bouten net na de bocht van de uitlaat niet los... en klak, de eerste draait zelfs over!!!! :evil: :evil: :evil: (Dikke vodde die bouten - zal ze vervangen met koperen, die blijven OK - maar eerst die brolbouten zien te verwijderen... misschien zelfs met mijn DREMELKE.... :evil: :evil: :evil: )

Dus vandaag naar OPEL om nieuwe bouten (goede als 't kan) en gelijk ook nieuwe pakkingen want héél de uitlaat moet eruit... :? (Achteraf is gebleken dat de uitlaat zonder pakkingen wordt gemonteerd en bij de Milltek waren nieuwe bouten meegeleverd)

Als je alle "reserve-stukken" hebt zoals nieuwe bouten, nieuwe dichtingen etc en niet al te veel verassingen tegenkomt is het inderdaad op een uur of 2 - 3 geflikt! :wink:

Eens de cat los is tussen de uitlaat en de collector, kan die eronderuit. Het ziet er moeilijk maar 't gaat zeer vlotjes. Eens dit uit de weg is kan de hele uitlaat naar de voorkant (vd wagen dan) getrokken worden en verwijderd. Let wel dat je nu geen krassen maakt! En nu heb je daar een grote leegte... :roll:

Als alles eruit is gaat de nieuwe MILLTEK erin. Deze tijdelijk vastzetten, (om het koetswerk niet te beschadigen zet je best een vod in de uitlaatopening) de cat etc terug vastzetten... Alles een beetje regelen zodat de twee pijpjes goed gecenterd zitten en de boel vastzetten maar... :wink:

Dit alles heb ik op +- 3 uur tijd gedaan. Speciaal gereedschap is niet nodig, maar een verlengstuk voor de "rakkejak" is wel handig zodat je makkelijk de cat aan de collector kan los 'schroeven'... (3 boutjes...)

TIP Alles eerst besproeien met kruipolie is wel handig...
Laatst gewijzigd door Flaminiasupersport op 29 nov 2005 9:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Houd er rekening mee dat de uitlaat niet tegen het bodywork komt.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Nou dat is net wat ik nu wèl meemaak. De Milltek zit er nu een maandje onder en af en toe hoor ik zo'n toc toc...

Eerst dacht ik dat het de luchtfilter was van de Flowtec, maar blijkbaar is het de uitlaat die zich wat "gezet" heeft denk ik.

Dit weekend de onderste plaat er terug afhalen en het boeltje weer wat hoger zetten! :P

Yoepie, weer een goede reden om te sleutelen!!! :P
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Bij mij was de uitlaat los gekomen. Dus checken kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Inderdaad! Zal van de gelegenheid gebruik maken om all bouten te borgen met Loctite!
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

don't even think of if!

Loctite werkt prima op een normale verbinding, zelfs een 'hete verbinding' maar op een uitlaat of collector.. werkt het alleen tegen je. Het zal flink gaan stinken en brand uiteindelijk helemaal weg. Er blijft vervolgens een harde slecht te verwijderen roetlaag over waarmee het vrijwel onmogelijk wordt om iets zonder schade los te krijgen.

Been there, done that...

Voor uitlaten kan je beter speciale moeren gebruiken. Er zijn er die eenmalig bruikbaar zijn, maar er zijn er ook die meerdere malen bruikbaar zijn. Borgmoeren hebben gezien het smeltpunt van het plastic ook geen zin.

Het is heel normaal dat een uitlaat zich wat zet na montage. Je hebt er geen idee van hoe heet zo'n systeem kan worden, dwz dat de hele boel flink uitzet maar ook weer krimpt en dat zorgt ervoor dat de boel zich weer zet.. Kortom, na een paar lange ritten de boel weer even richten en vastzetten en tien tegen een dat de boel daarna perfect blijft zitten
Afbeelding
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Thanks voor de tip!

Zal die Loctite toestanden maar achterwege laten dan.
Plaats reactie