Het betreft hier een TURBO motor van een japans bedrijf die autosport hoog in vaandel heeft staan. Omdat benzine voor een Turbo motor heel belangrijk is voor o.a de koeling en zij graag willen dat de Motor heel blijft zit in de ECU in gebakken dat die kijkt naar het octaan getal van de benzine en het aantal pk daarmee samen laat hangen.
Dit heeft dus niks te maken met onze punny 2.2 motoren die zo weining vermogen leveren dat elke aanpassing overbodig is. Ga dus toch maar sparen voor een sc.
Dromen mag natuurlijk maar ik heb altijd het volgende begrepen van mensen (HiTec) die er verstand van zouden moeten hebben.
Ons motortje valt in dezelfde catergorie saaie motoren als de Clio. Alleen als het buiten erg heet is wordt bij ons de ontsteking een paar graden terug gedraaid bij 5500 toeren en meer en dat kun je voorkomen door super te tanken. In dat geval heb je geen/minder vermogen verlies. Voor de rest is het effect 0,0.
On ordinary unleaded the Clio produced 81 bhp.
On BP Ultimate, it produced 81 bhp.
And on Shell Optimax, it was, you guessed it, 81 bhp.
Laatst gewijzigd door Piet op 02 jan 2006 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar goed dan nog, het zijn dus geen verkoop praatjes.. Er is dus wel degelijk een verschil in de kwaliteit benzine... En best wel groot als je een turbo hebt... Zou wel eens willen weten wat voor verschil het uitmaakt op zo'n bom als Jans zijn Speedster...
Het octaan getal geeft de klopvastheid aan van de benzine.
Als de ECU van jans er niet op geprogrammeerd is dan zal het effect niet/niks zijn.
Bij Jans is het wel heel belangrijk dat hij de goede benzine van minimaal octaal getal 98 tankt. Zoals bij ons (2.2) dat minimaal 95 is.
Het is niet goed voor de Motor als die gaat pingelen. Die gaat met een beetje pech dan ook stuk. Bij een getunde auto gaat die nog eerder stuk omdat de veiligheids marges over het algemeen al door de tuner zijn gebruikt.
jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch
jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch
Hierin ga ik mee met Piet
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
De vermogenswinst is volledig afhankelijk van voor welke brandstof de fabrikant zijn motor heeft afgesteld, zoals al gezegd is de 2.2 afgesteld voor RON 95, waardoor er geen vermogenswinst te behalen valt (buiten de extremere omstandigheden (zoals hitte, langdurige vollast).
Als je daarentegen een motor neemt welke op 98 is afgesteld (zoals een WRX STI) en je tankt 95, dan verlies je wel veel. Dat wil lang niet altijd zeggen dat je niet op 95 mag rijden (bij Volvo mag je zelfs tot RON 91 tanken, al staat dan wel vermeld dat je vermogen en trekkracht verliest).
Bij drukvulling is een motor veel gevoeliger voor knock (pingelen), door hogere piekdrukken en hogere temperaturen in de verbrandingskamer. En vaak wordt brandstof gebruikt voor de koeling van de verbrandingskamer, dus om nog meer knock tegen tegaan.