Hier zijn de foto’s van mijn gemodifieerde uitlaat. Met wat vertraging daar mijn PC crashte en ik eerst mijn data moest recuperen.
Ter info: ik rij met een Speedster 2.2, geen turbo.
Het doel van de mod was een sportiever geluid, en een vermindering van de tegendruk in het uitlaatsysteem zodat de motor vrijer kon ademen en zodoende in koppel en kracht winnen.

Mijn modificatie is niet in het wilde weg gedaan, maar zorgvuldig berekend.

Het geluid is vergelijkbaar met een Milltek einddemper denk ik. Het is nu dieper, en verhogend naar sportniveau bij het versnellen. Maar cruisen aan 120km is gemakkelijk te verdragen (vrijwel normaal) wat lange reizen geen probleem maakt. Voor de liefhebbers van bruldempers zal mijn mod wel wat teleurstellend zijn.

De koppelwinst is zeer voelbaar boven de 4000rpm. Ik moet mijn Speedster nog wel terug op de testbank zetten, maar ik had de mogelijkheid ter vergelijking met een standaard 2.2 Speedster te rijden, en het verschil is enorm. Overstappend van mijn Speedster in de standaardversie, deed die laatste boven 4000 rpm gewoon lui overkomen. Waar mijn auto voelbaar blijft doortrekken tot in de toerenbegrenzer (zelfs in 5de versnelling), voelde je bij de standaardversie de koppelcurve zakken naarmate het toerental steeg. Het feit dat bij mijn wagen de twee katalysators verwijderd zijn zit er zeker ook voor iets tussen.
Dus ik kan mezelf een gelukkig man prijzen. Alhoewel ik al aan de volgende mods aan het denken ben.

Details van de modificatie:
Katalysatorgedeelte: De voorkat is verwijderd, en de hoofdkat vervangen door een rechte pijp. Dit gebeurde reeds 1.000km geleden. Ik verving de tweede lambdasonde door elektronica waardoor het motorwaarschuwingslicht niet aangaat. Je moet in dit geval nog wel een standaard katalysatorgedeelte in stock houden voor het geval je wagen naar de jaarlijkse technische controle moet.
Einddemper: Ik maakte gedetailleerde plannen en foto’s van de demper voor en na de modificatie, welke de verschillende dempersecties tonen aangeduid met een A of R nummer. De A-secties zijn absorptiekamers, welke het geluidsniveau reduceren door de geluidsgolven te absorberen. De R-secties zijn reflexiekamers, waar de gassen uitzetten tijdens het doorvloeien en zo ook het geluidsniveau reduceren.
Originele einddemper: De gassen komen R1 binnen via een 48mm pijp, zetten uit en worden dan via een 44mm pijp in R2 geperst. Daar zetten ze verder uit en worden dan via twee smalle 32mm pijpjes naar R3 geperst, alwaar ze dan via de twee 41mm uitlaatpijpen de einddemper verlaten. De einddemper alleen verhoogt de tegendruk in het uitlaatsysteem met bijna 16%! En dan houden we nog geen rekening met het effect van de voorkat en de hoofdkat!
Gewijzigde eindemper: Ik verwijderde de pijp van R1 naar R2. De gassen vloeien nu van R1 direct in R3 via dezelfde 48mm pijpdiameter. Zo geen extra tegendruk daar!
Dan boorde ik 24 gaten van 13mm in de toevoerpijp zodat een deel van de gassen direct in R2 vloeien. De totale diameter van deze gaten komt overeen met de totale diameter van de drie pijpen welke nu van R2 naar R3 leiden. Dus ook geen extra tegendruk hier! De enige tegendruk gegenereerd door de einddemper komt van de omweg welke de uitlaatgassen moeten volgen alvorens de twee eindpijpen te verlaten.
Bijlagen:
Schema van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Schema van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van het ex-katalysator uitlaatgedeelte