Olie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Olie

Bericht door markv »

Mijn Speedster gaat morgen voor z'n 15000km beurt (sinds 11 juni, niet slecht :) ). Ik ga er voor de winter 5w40 in laten doen. Voor de zomer (en hopelijk dan ook het circuit) zou ik er 10W50 in willen doen. Heeft iemand enig idee of dat mag in een 2.2? Anders ga ik het morgen nog even bij de dealer vragen, maarja, of die nou ook echt het antwoord weten betwijfel ik..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Olie

Bericht door Piet »

Dit is altijd een goed onderwerp voor discussie :twisted:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik denk dat DIT een goede startlink is om je verder te verdiepen (in het Engels). En eerlijk gezegd zou het mij verbazen als je bij de dealer een goed gefundeerd antwoord krijgt. Dat lukt alleen als de desbetreffende monteur zelf ook met "autosport" bezig is.

(De meeste dealers weten niet eens welke soort lamp er in een koplamp moet ...... )

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:Ik denk dat DIT een goede startlink is om je verder te verdiepen (in het Engels). En eerlijk gezegd zou het mij verbazen als je bij de dealer een goed gefundeerd antwoord krijgt. Dat lukt alleen als de desbetreffende monteur zelf ook met "autosport" bezig is.
Dat is zo. Soort olie geloof ik ook wel, ik doe er gewoon een goedkope maar wel volledig synthetische olie in en dan wissel ik hem vaker dan 15000km.
Maar wat ik niet kan vinden is of een 10W50 mag in de z22se. Ik weet niet of daar nog problemen door kunnen ontstaan...
SteV6 schreef: (De meeste dealers weten niet eens welke soort lamp er in een koplamp moet ...... )
Of hoe je je lampen moet instellen als je in engeland gaat rijden, of hoe je je olieniveau moet meten (en vooral in welk tijdswindow), hoe je een auto uitlijnt, hoe je een stuur recht zet (moet ik nog doorgaan?) :cry:

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik ben net 6 liter olie wezen halen bij de Opel dealer. Volgens de dealer zit er 0W-30 in. Nu is er een modi op gekomen en er moet nu 5W-30super synthetic in. Het is longlife olie. Liter prijs is 8 euro. :shock:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef:Ik ben net 6 liter olie wezen halen bij de Opel dealer. Volgens de dealer zit er 0W-30 in. Nu is er een modi op gekomen en er moet nu 5W-30super synthetic in. Het is longlife olie. Liter prijs is 8 euro. :shock:

Hmmm? Dat is wel vaag. In mijn boekje staat dat je er ACEA A3 SAE 10W40 of 5W40 in mag gooien. Maar dat is wel voor een z22se (2.2L). Is die 0w30 voor de turbo?
Maar dan nog is het wel een beetje bizar lijkt me. 10w40 is al vanaf -20 ofzo, dan moet 0w30 helemaal voor bizar koud zijn..

Of de dealer verzint weer wat?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Voor Opel Turbo motoren weet ik niet maar voor Impreza Turbo motoren is hier uitgebreid onderzoek naar geweest:

Conclusie was:

0w30 in een Turbo motor is een big No No. Daar moet juist een dikke olie in minimaal een 10w40 of als je op circuit rijdt met een turbo motor, rijden sommige zelfs een 15w70. De olie moet namelijk naast het smeren ook de Turbo koelen.

Een goed compromis voor een Turbo motor voor straat gebruik kan een 5w50 zijn. 5 van 50 is dikker dan 5 van 40. Nogmaals dat was de wijsheid voor de impreza.

Wat voor onze auto NA het beste ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn gevoel zegt dat je met een vol syntheet 5w50 zeker geen slechte keuze maakt.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Goed, vandaag dus bij de dealer geweest voor 15K beurt. Had al leesvoer meegenomen om door de wachttijd van 2 uur heen te komen, maar tot mijn verbazig werd ik door de monteur (Leo) gevraagd of ik er niet mee wilde kijken. Laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen :D

Even gepraat over de olie. Zij doen standaard in al hun auto's 5W40 half syntetisch. Vond het niet vreemd dat ik er juist vol synthetisch in wilde hebben. 0W30 vond ie een beetje vreemd voor deze motor, was ie alleen tegengekomen bij bepaalde dieselmotoren, maar niet bij deze auto. En had ook niet gehoord van Opel dat dat zou moeten.
Helaas wist ie ook niet of een 10W50 voor in de zomer zou mogen. Moet dus een andere manier zien te vinden om erachter te komen of dat mag.

Verder de bougies laten vervangen (hoeft weliswaar niet bij een 15K beurt). Was te merken bij de testrit. Liep toch weer stukje netter.

De middenconsole was ook binnen (was beschadigd geraakt toen de vorige keer het stoelframe van de bestuurdersstoel vervangen is). Moet zeggen dat die wel een stuk beter is dan de vorige versie. Degene die ik had was zwart kunststof met daarover een soort aluminium kleurige "verf". De nieuwe is door en door gekleurd. Daar kwamen we achter aangezien het gaatje voor het alarm ledje er niet in zat. Kan het zijn dat dat er bij de turbo standaard niet opzit, maar dat het in de stack unit zit net als bij de elise? Zou verklaren waarom deze nieuwe console dus anders was, waarschijnlijk de turbo versie..

Verder natuurlijk injectorreiniger erin gedaan en hij heeft alles netjes gecontroleerd (incl. banden en bandenspanning). Moet zeggen dat het erg netjes ging, ben ik meestal niet gewend van dealers. Maar deze monteur vind het ook duidelijk er leuk om aan de auto te werken.

Nog wat navraag gedaan over wat technische dingen. Vind zelf dat er erg weinig informatie te vinden is over de speedster (technisch dan). Mocht zijn cursus boek lenen en heb wat kopietjes gekregen van bedradingsdiagrammen! Erg cool, weer hoop leesvoer voor vanavond :lol:

Moet zeggen dat ik na een zeeer slechte start bij het motorhuis in gouda nu wel tevreden ben over hoe er met de auto om wordt gegaan. Is wel super belangrijk welke monteur je hebt (Leo was de eerste keren dat ik daar kwam op vakantie en de andere monteurs hebben er blijkbaar niet zoveel verstand van)... Ben wat blij, anders moet ik naar een andere dealer en das een stuk verder rijden...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

markv schreef:Nog wat navraag gedaan over wat technische dingen. Vind zelf dat er erg weinig informatie te vinden is over de speedster (technisch dan). Mocht zijn cursus boek lenen en heb wat kopietjes gekregen van bedradingsdiagrammen! Erg cool, weer hoop leesvoer voor vanavond :lol:

Mark
Ik denk dat ik niet de enige ben hier die intresse heeft in die informatie. Veel leesplezier en misschien kan je er iets mee doen hier op het forum?!

Verder kan je op www.8200rpm.com erg veel informatie over motorolie vinden. Een hele tijd terug ben ik daar ongeveer een 1 1/2 uur aan het lezen geweest over dit onderwerp. De info kan ik nu helaas niet meer reproduceren :oops:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef: Ik denk dat ik niet de enige ben hier die intresse heeft in die informatie. Veel leesplezier en misschien kan je er iets mee doen hier op het forum?!
Ik zal even kijken wat ik kan doen. Staan nog al wat aantekeningen in en ik wil de monteur geen problemen verzorgen (zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn dat dit wordt uitgeleend).
SteV6 schreef: Verder kan je op www.8200rpm.com erg veel informatie over motorolie vinden. Een hele tijd terug ben ik daar ongeveer een 1 1/2 uur aan het lezen geweest over dit onderwerp. De info kan ik nu helaas niet meer reproduceren :oops:
Kewl, meer leesvoer :)
Maar ik denk dat ik even wat meer specifieke informatie moet hebben voor
de z22se en welke olie daar nu wel en niet in mag.. Verder dan de in de handleiding genoemde 5w40 en 10w40 ben ik nog niet gekomen :?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Mark/ SteV6/Maik/Peter,

Op de Engelse Speedstersite heb ik enige tijd geleden iets gelezen over een cd die daar in de roulatie gekomen is met (beknopte-) garage handleiding/ technische details over de Speedster2.2/Turbo.
Ik weet echt niet meer aan wie, maar volgens mij is er hiervan ook een exemplaar naar Nederland verstuurd. Ik kan het niet terugvinden, maar misschien weten jullie dit wel.
Verder is het misschien aardig om een lijst met Opel-Speedster dealer/garages samen te stellen, waar we als "lid" begrepen en herkend worden en waar inmiddels goede ervaringen mee zijn.

Ik ben reuze enthousiast over alle zinnige informatie die ik op dit forum kan lezen en hoop ook binnenkort mijn bijdrage te kunnen leveren en mijn ervaringen kan delen.

Bebear.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

BB,
Ik kan je met die cd niet helpen jammer genoeg. Ik zou er ook wel een kopietje van willen hebben 8) .

Dat van die dealers is geen slecht idee. Ik ben al blij dat ik wat ervaringen hier gehoord heb van wat mensen. Ik ben ook blij dat Mark in ieder geval een redelijke dealer heeft (gevonden), al moet je dan nog de juiste mensen daar te spreken krijgen.

Voor Zuid-holland is er dus al een clubdealer bekend, de Opel-dealer in Gouda!

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Bebear schreef:Mark/ SteV6/Maik/Peter,

Op de Engelse Speedstersite heb ik enige tijd geleden iets gelezen over een cd die daar in de roulatie gekomen is met (beknopte-) garage handleiding/ technische details over de Speedster2.2/Turbo.
Ik weet echt niet meer aan wie, maar volgens mij is er hiervan ook een exemplaar naar Nederland verstuurd. Ik kan het niet terugvinden, maar misschien weten jullie dit wel.
Verder is het misschien aardig om een lijst met Opel-Speedster dealer/garages samen te stellen, waar we als "lid" begrepen en herkend worden en waar inmiddels goede ervaringen mee zijn.

Ik ben reuze enthousiast over alle zinnige informatie die ik op dit forum kan lezen en hoop ook binnenkort mijn bijdrage te kunnen leveren en mijn ervaringen kan delen.

Bebear.
De CD's waar je het over hebt zijn de TIS en EPC CD's. Zijn inderdaad HEEEL erg handig, maar zijn niet te gebruiken als onderhouds handboek ofzo.

Als je een beetje zoekt op ebay kun je mensen vinden die ze verkopen. Ik hoorde ook dat de 2005 versie uit was..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie