Carbon duur.

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
PEAS
Lid

Carbon duur.

Bericht door PEAS »

Kan iemand mij uitleggen waarom Carbon zo duur moet zijn? :shock:
en het proces van deze delen in grote lijnen uitleggen :oops:
Was gisteren bij Lotus in Amsterdam, en liet Jan mij een aantal Carbon
delen zien waren echt superlicht :D , en superduur :evil: .
wist trouwens niet dat er ook een demper bestaat van Carbon voor de
speedster, geeft wel een aparte klank werd mij vertelt :lol: .
Iemand hier ervaring mee? :?:
Nou ja nog maar even doorsparen dan :wink:

peter.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Twee dingen maken 'carbon' duur.

Je hebt namelijk ook grofweg 2 manieren waarop het gemaakt kan worden.

Als eerste kan je het precies zoals polyester verwerken, maar dan gebruk je dus in plaats van de glas-matten gewoon carbon matten. Gewoon 'wet laid' carbon fiber.

Dit levert een vorm van carbon fiber op die niet zo vreselijk veel lichter is als fiberglas, omdat je nog steeds met vloeibare kunsthars de zaak aan elkaar 'plakt' en die hars is zwaar..

Het resultaat is iets sterker als fiberglas, dus je zou in principe als het ontwerp het aankan wel de dikte minder kunnen maken tov. een puur fiberglas onderdeel.

Dit kan je trouwens ook met kevlar matten doen als het een stuk taaier/slijtbestendiger moet zijn.

De carbon matten als grondstof zijn in dit geval zijn iets duurder als glasmatten, maar niet zo extreem. Onderdelen hieruit gemaakt zijn dan meestal ook qua kostprijs niet zo veel duurder. Winkelprijs vaak natuurlijk wel omdat carbon 'bling' is en dus veel voor wordt betaald..

De tweede vorm van carbon-fiber is 'dry laid' en werkt per zgn. pre-preg carbon waarbij de carbon matten al zijn gedrenkt in een speciale kunsthars die hiermee tussen de vezels is getrokken.

Dit wordt 'droog' op elkaar gelegd in een mal en daarna in een autoclaaf onder druk en onder hoge temperatuur reageert het zaakje en bindt de matten allemaal aan elkaar.

De temperatuur en de druk zorgt ervoor dat de matten ook heel sterk op elkaar worden gedrukt.

Het resulttaat is heel dun carbin fiber wat zeer sterk is, maar omdat dit een duur proces is, hangt aan dit soort onderdelen ook een flink prijskaartje.

Dit proces is wat ze voor vlliegtuigen, F1 chassis, etc. etc. gebruiken.

Om hier echt voordeel van te hebben is het wel van belang om het ontwerp van het te bouwen onderdeel hierop af te stemmen. 'zomaar even' een fiberglas onderdeel nabouwen in pre-preg carbon levert waarschijnlijk alleen teleurstelling op, tenzij het voor de 'looks' is.

Bye, Arno.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Maar het is wel mooi he... Heb nu een carbon airbox, deurpanelen en carbon richtingaanwijzers-stokjes.. Met mijn rood-zwarte look past het echt perfekt!! Maar het is niet goedkoop :cry:
PEAS
Lid

Bericht door PEAS »

Bedankt is me nu wat duidelijker :o :D

groet peter.
Plaats reactie