stikstof in de banden
- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
- Locatie: duh haag
stikstof in de banden
De bandenspanning van mijn speedster was niet constant,voor ieder ritje eerst bijvullen en je weet dat dit een vervelende bezigheid is.Zoek eerst maar eens een vulstation die NIET kapot is,maar goed,lees bij toeval een stukje over stikstof dat de moleculen groter zijn dan die van zuurstof en nog een rits andere voordelen.Voor een tientje euro's[joetjuh euri's] ze laten vullen bij ''profile'' NU zo'n 5 weken later is er niet een streep minder spanning . 1.8 voor 1.9 achter. Is er al meer en langer ervaring met dit item.Volgens mij is de speedster bij uitstek een wagentje voor stikstof.Vr.Groet,linne150 [WILBERT]
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Ha, die discussie is op vele forums al uitvoerig gevoerd.
Zelf doe ik het niet, omdat ik toch elke 14 dagen de bandenspannig even laat controleren bij m'n bandenhandel. Ongeveer 1x in de 6 weken moet ergens 0,1 bar nagevuld worden. De jongens daar weten inmiddels ook dat als bij mijn banden de spanning meer dan 0,2 bar afwijkt er iets mis is met de betreffende band. Tot nu toe in 2.5 jaar 3x, 1x een kapot ventiel en 2x een schroef of spijker in het loopvlak.
Om terug te komen op de stikstof: in "gewone" lucht is het stikstofpercentage al 79%. Voor het vullen van de banden met stikstof laat de monteur de banden leeglopen. Dat betekent dat er dus "gewone" lucht in de banden achterblijft met dan een druk van +/- 1.0 bar = gelijk aan de gemiddelde luchtdruk. Daarna wordt de band opnieuw op spanning gebracht met stikstof. Dus zitten er nog altijd zuurstof-, kooldioxidemoleculen, waterdamp enz. in de "lucht" in de band. De spanning zal dus iets stabieler zijn.
Waterdamp is de grootste boosdoener bij schommelingen in bandenspanning. Ook door zware belasting van de banden kan de druk behoorlijk oplopen. Dus waarschijnlijk zal het vullen van je banden met "droge" perslucht uit de fles het zelfde effect hebben op de spanning.
Iedereen moet voor zich bepalen of ze hun banden willen laten vullen met stikstof. Ik persoonlijk vind het belangrijker om regelmatig de spanning en tegelijk het loopvlak te controleren, dan 10-15 euro uit te geven aan stikstof.
SteV6
Zelf doe ik het niet, omdat ik toch elke 14 dagen de bandenspannig even laat controleren bij m'n bandenhandel. Ongeveer 1x in de 6 weken moet ergens 0,1 bar nagevuld worden. De jongens daar weten inmiddels ook dat als bij mijn banden de spanning meer dan 0,2 bar afwijkt er iets mis is met de betreffende band. Tot nu toe in 2.5 jaar 3x, 1x een kapot ventiel en 2x een schroef of spijker in het loopvlak.
Om terug te komen op de stikstof: in "gewone" lucht is het stikstofpercentage al 79%. Voor het vullen van de banden met stikstof laat de monteur de banden leeglopen. Dat betekent dat er dus "gewone" lucht in de banden achterblijft met dan een druk van +/- 1.0 bar = gelijk aan de gemiddelde luchtdruk. Daarna wordt de band opnieuw op spanning gebracht met stikstof. Dus zitten er nog altijd zuurstof-, kooldioxidemoleculen, waterdamp enz. in de "lucht" in de band. De spanning zal dus iets stabieler zijn.
Waterdamp is de grootste boosdoener bij schommelingen in bandenspanning. Ook door zware belasting van de banden kan de druk behoorlijk oplopen. Dus waarschijnlijk zal het vullen van je banden met "droge" perslucht uit de fles het zelfde effect hebben op de spanning.
Iedereen moet voor zich bepalen of ze hun banden willen laten vullen met stikstof. Ik persoonlijk vind het belangrijker om regelmatig de spanning en tegelijk het loopvlak te controleren, dan 10-15 euro uit te geven aan stikstof.
SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 21 feb 2005 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
S4 Avant