Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Dan moet je even vergroten Jans, even op het plaatje klikken en dan rechtsonder die button aanklikken die er dan verschijnt.
Dus van 115 naar 125kW met een 4-2-1 EN SW aanpassing? Valt een klein beetje tegen...
En van 213 naar 234Nm, zelfde orde grootte van winst (~8-10%).
Met een 4-1 spruitstuk is denk ik meer piekvermogen te halen denk ik... Daar zijn toch ook grafiekjes van (Komo-tec spruitstuk)?
Dus van 115 naar 125kW met een 4-2-1 EN SW aanpassing? Valt een klein beetje tegen...
En van 213 naar 234Nm, zelfde orde grootte van winst (~8-10%).
Met een 4-1 spruitstuk is denk ik meer piekvermogen te halen denk ik... Daar zijn toch ook grafiekjes van (Komo-tec spruitstuk)?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Dat moet toch flink voelbaar zijn en precies wat een goede 4-2-1 over het algemeen brengt ja..Maarten schreef:en ruim 30 Nm
Meer koppel. Vooral het middengebied wordt over het algemeen opgetild en het gebied onder de grafiek wordt veel groter. Dus trekt hij nog beter en soepeler.
Piek PK's doen meestal niet zo spannend, hoewel ik me wel goed kan voorstellen dat de winst op dit gebied bij verder getunede atmosferische motoren of een supercharger groter uitpakt. Vooral de laatste kan er best wel eens flink van profiteren.
Je ziet bij dit soort dingen wel vaker dat het op een standaard motor nog niet zoveel doet, omdat daar de bottleneck in andere dingen zit, maar bij de wat meer 'potente' versies komt het vaak beter tot z'n recht.
Bye, Arno.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Ik heb wat screen grabs van het filmpje gemaakt. t blijft gokken en onduidelijk... op een van de foto's zie je wel dat de uitlaatpijpen bij cilinder 1, 4 naar rechts buigen, en 2 en3 naar links. Dit is wel de goede opzet voor een betere flow van de verbrande gassen!
- Bijlagen
-
- Karsten3.jpg (47.45 KiB) 5684 keer bekeken
-
- Karsten2.jpg (53.81 KiB) 5687 keer bekeken
-
- Karsten1.jpg (52 KiB) 5688 keer bekeken