Vraagje over de achterbanden

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spiky
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:35
Locatie: Noord Holland

Vraagje over de achterbanden

Bericht door Spiky »

Vorige week kwamen we er achter dat er een bobbeltje op de linker achterband zat. Verder helemaal geen beschadigingen te zien. Vermoedelijk dus dat er een canvasbreuk is opgetreden. Er zat dus niets anders op dan de achterband te vernieuwen.

Links achter zit er nu dus een nieuwe band en rechts achter een band met 6 mm profiel. Ik heb het even uitgeprobeerd maar ik voel geen rare dingen zoals dat de speedster naar links of rechts trekt of een onbalans.

Hebben jullie een mening of we met deze setup door kunnen blijven rijden of dat het verstandiger is om ook de andere band te vernieuwen.

Het zijn nu overigens wel twee verschillende merken. Qua profiel vinden we het verschil niet heel storend.

Spiky :alone:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

De band zou de auto inderdaad een ander weggedrag kunnen geven.
En moet het model van het profiel links en rechts niet gelijk zijn voor de APK?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

banden

Bericht door Pipo »

Als op de andere werkelijk nog 6mm profiel zit, zal je geen onbalans ondervinden wanneer de nieuwe band voldoende is ingereden. Maar dan ga je er wel van uit dat het juist dezelfde band is.

In België is het verboden twee verschillende banden op dezelfde as te monteren. Je word gegarandeerd afgekeurd bij de technische keuring :!:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik geloof dat het in NL niet meer verboden is, maar daar weten andere mensen hier vast meer van :wink:
Het "gevaar" wat je nu hebt is dat met het rijden in de regen je grip in een bocht naar links anders is dan naar rechts. Is het verschil op nat wegdek erg verschillend links en rechts dan kan je nog weleens voor een verrassing komen te staan... Ik weet niet wat ik zou doen, licht aan de banden en hoe het nu aanvoelt (en voorzichtig wat proberen op nat wegdek).
Welke merken plus type heb je nu dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiky
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:35
Locatie: Noord Holland

Bericht door Spiky »

Heb inderdaad op internet gevonden dat voor de APK links en rechts gelijk moeten zijn.

Links zit nu een Michelin pilot premacy en rechts de originele Bridgestone.

Spiky :alone:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Waar heb je die nieuwe band gekocht? Beetje jammer dat ze je er niet op gewezen hebben.... :?
Zit dus niets anders op dan een 2de Michelin te bestellen? Dan rij je ook weer wat geruster denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nog even afgezien van het feit dat de Michelin Primacy nou niet echt een 'sportband' is, maar meer een 'grote leasebak' band.

Persoonlijk zou ik op een auto als een Speedster zelfs geen verschillende type banden voot-achter willen hebben.

Ik heb dat 1x gehad op mijn Elise wegens leveringsproblemen van 1 as, maar dat reed echt vreselijk als je 'm wat enthousiaster begon te rijden.

Ontstond behoorlijk wat onbalans in de auto omdat de voor en achterkant duidelijk anders begonn te reageren op de weg-omstandigheden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Spiky
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:35
Locatie: Noord Holland

Bericht door Spiky »

Bedankt voor jullie reacties,

Toch nog even in de officiëlle APK regelgeving gekeken. Hierin staat dat het canvasprofiel op één as hetzelfde moet zijn. Het moeten dus twee radiaal banden zijn of twee diagonaal banden.

Groet,

Spiky :alone:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Dan zou ik toch voor de Bridgestone gaan.
Bijlagen
Bridgestone1.jpg
Bridgestone1.jpg (17.71 KiB) 2799 keer bekeken
Lotus Elise S2
Plaats reactie